Nytt svenskt hojmärke lanseras 21jan 2009

Du har ju inte sett den än så lugna ner dej.
Förstår inte varför det inte skulle gå att köra den.

Är hur lugn som helst bara att termer som boxermotor och midjestyrning känns lite som motsatsen till utveckling vilket borde bli regression eller nåt snyggt ord!

Den kommer absolut att gå att köra men om du skulle sätta ihop en ny bilmodell skulle du välja delar från en alfa från 85 eller audi från 08?

EDIT: navstyrning ok? (Ja jag har druckit.....)

Last edited:
Jag och tjejen har åkt på europasemester med mitt gamla storsida bygge.
En så där drygt 300mil utan problem. Tjejen t.o.m satt och somnade därbak på bönpallen trots stelbensram och odämpad springer.
Men en del kanske måste ha en goldwing för att fixa det.:D

En så där drygt 300mil utan problem. Tjejen t.o.m satt och somnade därbak på bönpallen trots stelbensram och odämpad springer.

Somnade på bönpallen...

Var detta positivt?

Jag står för att jag tillhör sporthojskollektivet och finner absolut inget inget nöje i att sitta och tugga mil! Detta borde väl snarare vara underförstått för dig eftersom du surfar SH eller?

Jag tycker du ska prova inlandsvägen med din springer...

Somnade på bönpallen...

Var detta positivt?

Jag står för att jag tillhör sporthojskollektivet och finner absolut inget inget nöje i att sitta och tugga mil! Detta borde väl snarare vara underförstått för dig eftersom du surfar SH eller?

Ge dig nu fjunis! Nar skaffade du din första hoj, två år sedan? :tungan
Kolla in Rolles garage så ser du vad han bygger.:D
Man kan gilla många olika saker.

Last edited:
Somnade på bönpallen...

Var detta positivt?

Nu handlade diskussionen om att det inte går att åka på europasemester med vissa, typ av byggen. Så då var det positivt tycker jag.
Mycket fördomar här på sporthoj om allt som inte passar eran världsbild och då även hojar. Jag gillar folk som bygger och tänker själva istället för att bara casha upp för nyaste sporthojen som får bäst på test i Motorrad.
Men som oftast brukar det vara de som inte bygger som gnäller mest.....
Och du jag bor i Norrland så jag har kört rätt mycket på dåliga inlandsvägar.

Kommer bli hur bra som helst, har hört en del om detta och vet att duktigt folk, förutom mäster själv, är inblandat.
Mkt kul.

Jag antar att det där var ett försök till spark åt mitt håll?

Det byggs massor av fina hojar av amatörer som det går att åka långt med, men Hulstern hör definitivt inte dit, inte Exos Lucidus (Gäddan) som han byggde innan heller, finnen som hade byggt en Familjen Addamshoj och ställde ut i norrtälje hade navstyrning, men jag betvivlar att han har klockat tio mil på mätaren.

Åkhojar byggs istället med traditionella komponenter (exvis springer och sida som nämnts och är bättre än folk tror) och anständig sittställning.
Showhojar kan vara kul att titta på, men dom är sällan slitstarka.
Jag tror kanske inte att Hulsterns utanpåliggande vipparmar håller tusen mil dammig landsväg, däremot en gammal krigarsida kan tuffa på hur länge som helst.

MCM hade ju ett resereportage om ett gäng stenhårda grabbar på stelhäckar (och en fotograf på tjej-sportster) i sydamerika, det kallar jag åkhojar...
Förvisso fick dom byta en växellåda, men annars gick dom väl utan större åtgärder?

Det jag tycker är kul med Hulstern, jämfört med många andra showbyggen, är att den är så ultrafuntionell i sin design. Vad man än fäster ögonen på hojen så består den av små detaljare som alla har en mekanisk uppgift. Det är en motor-cykel. All dessa detaljer hör till motor- eller cykeldelen. Tillsammans bildar de en skön form. Det är väsenskilt från custombyggen med stora svepande plåtfält och moldade knutpunkter, dolda rör, slangar och ledningar osv.
Hulstern tar ju dock ett rejält tekniksteg bakåt, men sådär såg hojmotorerna ut då, dvs med öppna ventilmekanismer osv. Dvs Egeland har inte fuskat sig till tveksamma lösningar på designens altare, såsom ofta kan sägas om tex många av de hojar som deltog i S&S 50-årsjubilemsbyggtävling. Jag tänker på tex kedjelös drivning via rulle mot däcket. Helt reglagefria styra etc. Se bara på det tyska bidragen i S&S-tävlingen, hemskt tycker jag. Jag tror det vann dessutom. Jag är tveksam till om den går att köra. Det skulle vara mycket svårt för en normal människa med bara 2 armar och 2 ben. På motorn är allt dolt, som en stillistisk serietecknarhoj. Såna hojar tycker jag är trista. Men visst, jag gillar gathojar framför showbyggen. Jag tycker dock att det var kul att Hulstern vann ty det var ju ett steg i funktionell riktning.

/J

Last edited:
Kommer bli hur bra som helst, har hört en del om detta och vet att duktigt folk, förutom mäster själv, är inblandat.
Mkt kul.
Jag tvivlar inte för en sekund på att det är kompetent folk bakom bygget. Och det låter som ett ganska så intressant bygge.

Men om det är som trådens rubrik, ett nytt svenskt mc-märke, som det handlar om så blir jag genast skeptisk. Att det dessutom snackas om boxermotor och navstyrning gör inte saken bättre. Jag gissar på massor med uppmärksamhet för prototypen, men om de försöker sig på någon slags serieproduktion så blir det bara en stor flopp.

Skulle jag ha fel i den gissningen och Harriern blir en försäljnigsframgång så ska jag själv presentera ett nytt svenskt mc-märke och en prototyp på 2010-års mässa. Som jämförelse så kan det nämnas att den svenska snöskotern Snowolverine har varit under utveckling i fem år eller något sånt och först nu börjar se dagens ljus. Men eftersom jag inte känner mig så särskilt orolig så väntar jag tills efter 2009-års mässa innan jag börjar produktutveckla och skissa på designen (då blir det något lite mera traditionellt, iaf utan navstyrning). :tummenupp

Det var en spark åt alla som tog åt sig.;)
Lite off topic detta men visst vare sig Esox eller Hulstern är några långfärdshojar men det var det nog inte meningen att de skulle bli heller, men dom funkar att bränna ett varv runt stan med och det räcker.
Hur va det Stellan sa själv i Mcm : Skönheten ligger som bekant i betraktarens öga , kan inte komforten få sitta i byggarens arschle?
Den finska Oomega går också ett varv runt stan på tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=tRY12kFZ3xQ
Appropå din tanke det utanpåliggande ventilarrangemanget på Hulstern inte skulle tåla damm? Tror det var två jugoslaver som åkte jorden runt på 20talet med en Harley 1000 halvtopp.....
Men för att återgå till topic så ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka med den hojen och den laguppställningen. Navstyrning och boxern till trots. Tror nog att det blir en rätt så dyr, exklusiv moppe.

Jag tvivlar inte för en sekund på att det är kompetent folk bakom bygget. Och det låter som ett ganska så intressant bygge.

Men om det är som trådens rubrik, ett nytt svenskt mc-märke, som det handlar om så blir jag genast skeptisk. Att det dessutom snackas om boxermotor och navstyrning gör inte saken bättre. Jag gissar på massor med uppmärksamhet för prototypen, men om de försöker sig på någon slags serieproduktion så blir det bara en stor flopp.

Skulle jag ha fel i den gissningen och Harriern blir en försäljnigsframgång så ska jag själv presentera ett nytt svenskt mc-märke och en prototyp på 2010-års mässa. Som jämförelse så kan det nämnas att den svenska snöskotern Snowolverine har varit under utveckling i fem år eller något sånt och först nu börjar se dagens ljus. Men eftersom jag inte känner mig så särskilt orolig så väntar jag tills efter 2009-års mässa innan jag börjar produktutveckla och skissa på designen (då blir det något lite mera traditionellt, iaf utan navstyrning). :tummenupp

Ja "MC-märke" låter fabrik, visst, men så har nog ingen tänkt i traditionell mening.
Försäljningsframgång kommer den nog klassas som av en del, om den säljer ett par -några ex om året.
SnoWolverines utvecklingstid är något sådant ja, visades 2006, fanns på marknaden 2007 och "finns" nu..
SnoWolverine är ju ett "märke", en fabrik i den mening som genene man menar, det är kanske inte Egeland Motors nej.
Men det ordet har ju va det ju trådskaparen som valde, här på SH . . .

Men varför skulle det inte funka för att den har boxermotor och navstyrning?
och byggs av en kille som haft utanpåliggande ventiler på tidigare hoj, eh?
Stellan nischar sig och det med rätta, gör samma som andra och man syns inte alls.
Jag bygger ju själv en hoj, har lagt några år på det nu och det kommer ta flera år till, men kallar jag det ett "märke"? nej, även om det skulle gå att tillverka flera sen.
Det är väl kul att det händer nått alls i Sverige.
Nu höll jag på att skriva "lilla-sverige", vilket vore fel för jag har alltid hävdat att det skulle gå att skapa just ett nytt mc märke här, iaf om man räknar Bimota som ett märke.
Kompetensen finns defentivt i landet.

Last edited:
Den finska Oomega går också ett varv runt stan på tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=tRY12kFZ3xQ

Jamen då är ju det här också en fungerande motorcykel om man sätter sig där bak: http://www.youtube.com/watch?v=Srwk-i5aXRQ&feature=related
Den här kör också ett varv "runt stan" :
http://www.youtube.com/watch?v=ZFyvLz74X_E&feature=related

Det blir säkert mindre vingligt än Omegan också.
Det var ju rätt talande att han tankade tre matskedar i Omegan, mer soppa än så lär han aldrig behöva slå i.

Last edited:
Det som är ganska intressant är at ni diskuterar någonting som inte finns. Stellan kommer inte att starta tillverkning av navstyrda hojar, eller serietillverka någonting alls! Han kommer däremot ta beställningar på det som kunden vill ha. Vill han/hon ha en navstyrd maskin kommer han att få det.

Vad gäller körbarhet mm hos hans cyklar handlar det väl som vanligt om vilka preferenser man har och vad man syftet med fordonet är. Hulstern och Esox är och förblir byggen som inte är till för tysklandssemestrar, men det var inte heller tanken. Dock har han kört dem mycket längre än de flesta skulle. Esox gick hela resan till Norrtälje och tillbaka för Custom Motor Show.

Stellan, liksom jag själv, gillar udda och funktionell teknik. Att utforska navstyrningens mysterier och andra ekvilibristiska lösningar är bara naturligt om man inte vill köra vidare i gamla spår. Hur länge skall motorcyklar se ut som de gör? Personligen tycker jag Vyrus gör några av de ballaste hojar som finns.http://www.alltommc.se/mcGuiden/visa.php?id=1583&b=2008&ar=2008 Och de är INTE långsamma, "trots" navstyrning.

Det som är ganska intressant är at ni diskuterar någonting som inte finns. Stellan kommer inte att starta tillverkning av navstyrda hojar, eller serietillverka någonting alls! Han kommer däremot ta beställningar på det som kunden vill ha. Vill han/hon ha en navstyrd maskin kommer han att få det.

Det kan ju ha varit rubriken "Nytt svenskt hojmärke" som missledde folk?

Han ska alltså bli prostituerad och bygga hojar med roterande emblem och logos, med kundens produkter på släpvagn på beställning?

Tja, det kanske finns en marknad för sånt här också, och det finnsierar ju inköpet av nödvändiga maskiner för att bygga det man vill ha själv.

Svårt att hitta en pricipfastare man än Stellan, så några OCC-skapelser lär du inte få se. Sverige är för litet och vi är för snåla som folk för att det skall gå att bara bygga det man själv gillar och sälja.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT