Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska ha så stort plenum som du får plats med, det har försumbar påverkan på lag.
Lag beror huvudsakligen på turbines tröghet, hur snabbt den får upp varvtalet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det är självklart viktigare att ha rätt ventilspel än att ha ventiltiderna en aning förskjutna.
Har en motor med vernier justering av förtändning och kamtider. Där kan man ställa på mindre än en grad. (Dubbelt på vevaxeln). Men så noga är det inte. Om man inte måste kapa tiondelar på varvtiderna.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då är nog original luftburk ganska bra då den ju är ganska så maximalt stor och tar upp de mesta platsen i ramen bakom förgasarna och fram till bakhjulet.

Dock så tror jag att det kräva nån för av förstärkning av burken om man trycksätter luftburken med 1 bar lär det ju bli hyfsade krafter på de stora ytorna i burken väl. Borde väl inte vara några större problem med att montera förstärkningar i form av aluminium stag eller kanske gängstänger genom burken.

Blir väl att försöka justera in kammen så gott det går med hjälp av mätklocka på ventilen, att kapa tiondelar på varvtider är nog inte aktuellt med denna hoj.

Ska försöka hitta en bränslepump nu, hoppas bara man kan hitta nåt lämpligt som placeras utanför tanken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar finnas pumpar på Biltema men de jag hittar som ger 3 bar verkar bara vara för tankmontage.

Skulle väl funka att montera i tanken men det blir ju mer komplicerat då man ska få in den i tanken och det lär ju knappast gå att få ner den snyggt. I sånt fall få man väl göra en tank med öppning för pumpen som man gömmer under ett glasfiberskal för att få till utseendet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tittade lite snabbt på internet och hittade ganska gott om in line fuel pump, men eftersom jag är i Mexiko så översätts alla sidor till utrikiska, och priser till pesos, och min lilla språkförmåga räcker inte långt nog för att säga mycket om hur väl det skulle passa till ditt bygge, men det verkar finnas iaf. Och högtryckspumpar med, vad det nu innebär.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
In line var orden som fattades för att få till de, hittar lite mer då.

Hittade denna på Amazon, dock lite diffust med specen med maxtryck på 8.5 bar men med flödet angett till 135l/h vid 3 bar. Storleksmässigt verkar den ju annars vettig. Denna pump verkar finnas i olika färger och namn på eBay och Amazon https://www.amazon.se/gp/aw/d/B09GX9L33N/ref=ox_sc_act_image_3?smid=AXTERWT73409R&psc=1

Här verkar vara en liknande variant på autodoc https://m.autodoc.se/magneti-marell...z_0Gyu36Wz2XOp57UIoY0hSGzWiU1M1hoC2rMQAvD_BwE

Hittade också dessa pumpar som är nån Bosch 044 variant, som det verkar är nog Bosch 044 en vanlig pump men frågan är om dessa är på 6 bar (boötemas är det) och om dom tar onödigt mycket ström. Man kan väl kanske spara ström med LED belysning, får nog kolla upp specen på statorn då man behöver bränslepympen och bredbandslamda.


 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Angående mätning när kammen öppnar så görs det bla vid 1mm lyft på insugssidan och antal grader före TDC, Iaf när man tajmar kammar på en L-twin. Man riggar upp med indikatorklocka på insugventilen och gradskiva på vevaxeln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Angående mätning när kammen öppnar så görs det bla vid 1mm lyft på insugssidan och antal grader före TDC, Iaf när man tajmar kammar på en L-twin. Man riggar upp med indikatorklocka på insugventilen och gradskiva på vevaxeln.

Men i detta fallet kan det väl inte spela så stor roll bara man gör samma vid bägge mätningarna på samma sätt och på samma ventil då man inte har några spelar att gå efter.

Dock skulle jag tro att det du säger är bäst att göra, justerar man ventilspel, mäter vid ett visst ventillyft innan man höjer toppen och sen justetar och mäter in kammen på samma sätt efter kompsänkningen då det borde minska mätfelen mot att mäta precis då ventilen börjar röra sig.

Gradskiva är väl nästa onödigt utan man borde bara kunna märka direkt på svänghjulet var man original har tex 1 mm ventillyft med korrekt ventilspel. Efter kompsäkningen är det väl "bara" att justera ventilspelet, ställa svänghjulet på markeringen och justera in kammen till man har 1 mm ventillyft. Detta tycker jag borde bli rätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
DE pumpar du länklat till är för bil noch i stort sett alla bilpumpar gher maxtryck på 8 bar vilket är en onödig ampereslukare de drar uppimot 8 amp !
När jag byggde xr turbon hittade jag efter mycket sökande en SYTEC liten pump som maxtrycket va högst 3 bar tror runt 2 bar ocjh den drog bara runt 3 amp. Kollas in sytec hemsida om du hittar den? Jag mins bara att de va extremt svårt att googla fram en liten inlinepump så ha ingen brodska att köpa en. Jag har inte tid att leta en nu men vi hittar nog en för de fanns fler märken som va rel strömsnål. Varför de uppger runt 3 bar och flöde där är för att de flesta motorer körs på de trycket kolla in max tryck och helst amp också. En Volvo 940 pump som ex drog 8 amp när jag körde den lös dvs utan mottryck!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
DE pumpar du länklat till är för bil noch i stort sett alla bilpumpar gher maxtryck på 8 bar vilket är en onödig ampereslukare de drar uppimot 8 amp !
När jag byggde xr turbon hittade jag efter mycket sökande en SYTEC liten pump som maxtrycket va högst 3 bar tror runt 2 bar ocjh den drog bara runt 3 amp. Kollas in sytec hemsida om du hittar den? Jag mins bara att de va extremt svårt att googla fram en liten inlinepump så ha ingen brodska att köpa en. Jag har inte tid att leta en nu men vi hittar nog en för de fanns fler märken som va rel strömsnål. Varför de uppger runt 3 bar och flöde där är för att de flesta motorer körs på de trycket kolla in max tryck och helst amp också. En Volvo 940 pump som ex drog 8 amp när jag körde den lös dvs utan mottryck!
Tackar få ska jag fortsätta leta efter lämpliga pumpar. Ska kolla upp vad statorn get för jag har för mig att bredbandslamdan tar 2-3A med sitt värmeelement och en bränslepump på det så blir det nog fort Ampere.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar få ska jag fortsätta leta efter lämpliga pumpar. Ska kolla upp vad statorn get för jag har för mig att bredbandslamdan tar 2-3A med sitt värmeelement och en bränslepump på det så blir det nog fort Ampere.

Bredbandslambdan kör du väl bara när du mappar hojen? I så fall räcker det ju att ha fulladdat batteri de stunderna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bredbandslambdan kör du väl bara när du mappar hojen? I så fall räcker det ju att ha fulladdat batteri de stunderna.
Jo men med kompressorhojen tog det uppåt tre år?

Är väl inte bra att ha sonden i avgasröret utan att ha igång mätaren.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bredbandaren tar på sin höjd 2-3 amp just från start i högst 20 sek sedan drar den högst 0,1-0,3 amp. Jag kör min bredbandslamda med ett 4,5 amp lipobatteri och de räcker i uppimot 3-4 timmar på mina tvåtakatre skotrar. Då hoppar nog värmelementet in på låga varv för avgaserna blir ca 200-400gr då man står still på tomg vid fastkörningar. Under 400c tror jag elementet hoppar in.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, så få är inte bredbandslamdan nåt att sig om då det gäller strömförbrukningen.

Googlar vidare om bränslepump men har inte hittat nåt än. Funderar på hur mycket ström en bränslepumpen från en motorcykel med EFI tar, det första jag kommer på är en Thruxton med EFI visserligen sitter pumpen i tanken på den men i värsta fall får man väl lösa det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har bättre tips på bränslepump? Har googlat och sökt och det strömsnålare jag hittat är typ pumpar till motorcyklar för att monteras i tanken men dessa verkar logga på runt 5A.

Finns en kille på Youtube som kompressormatat en CB175 och han gav upp med förgasare (vad då det tog mig bara tre sommar att få hojen att gå hyfsat) och byggde insprutning men han har använt en typ bilpump som är väldigt stor och tar mycket ström.

5A vid 14V är ju 70W vilket ju motsvarar belysningen på hojen. Så med snål LED-belysning kan det kanske funka med 5A.

Ser att vissa pumpar har ett filter på sugsidan som trycks in i pumpen och tätar med en o-ring, funderar på om man kunde svarva till ett rör med o-ring som man trycker in i pumpen som den låses med nån form av "förband" i pumpen så det inte kan glida ur och montera pumpen utanför tanken då det vore enklare med extärn pump mot pump i tanken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hittade den pefekta pumpen med endast 2 amp vid 10psi tryck. Den klarar 20 psi!
De är Walbros minsta rackare. Den finns att köpa överallt .
Bränslefilter före pump är ett måste står de på Walbros sida och de är såklart nödvändigt och iom att de är på pumpens sugsida så duger ett vanligt inline plastfilter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hittade den pefekta pumpen med endast 2 amp vid 10psi tryck. Den klarar 20 psi!
De är Walbros minsta rackare. Den finns att köpa överallt .
Bränslefilter före pump är ett måste står de på Walbros sida och de är såklart nödvändigt och iom att de är på pumpens sugsida så duger ett vanligt inline plastfilter.

Då ska jag försöka hitta en sån pump, 20 psi borde väl vara runt 1,5 bar och då bör man väl kunna ladda 1,3-1,4 bar innan pumpen är för liten.

Över 1 bar tror jag inte att jag kommer att ladda även om jag siktar på mer effekt än på kompressor hojen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Yes de räcker för 1,5 bar men du får va väldigt glad om du kommer upp i 1 bar , 0,7 bar kan va svårt också. Nu när jag skriver det så är de nog ingen mening kompsänka den förrens du ser att den laddar mer än 0,5 bar för de kan bli nog svår. Om du har tur klarar den 0,7 bar utan kompsänk speciellt med ic och skulle du köra på 50/50 e85 bensin så klarar den det lätt.
En rullagrad turbo vore bäst för den går lättare än glid men de finns inga små rackare de minsta jag sett börjar på 350-400hk spannet. Jag har läst om folk som byggt om sina glidlagrade till rullager men de går nog inte på alla turbosar ,men skruva isär den du köpte av mig o kolla om de finns plats för urfröäsning i gods för någ litet lager. Så här ser ett nållaget kit ut till en större turbo länk
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top