nytt os från Microsoft. windows 7 beta

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Ville bara tipsa om att man kan ladda hem betan för nya Windows 7 på ms hemsida. Blåste om min laptop igår, från vista till win 7. Datorn blev rejält mycket snabbare, win 7 är vad vissta skulle vArt från början! Mvh från min iPod touch...

Så där, äntligen ett normalt tangentbord..

Nej det är absolut inget wow, måste byta direkt. Däremot upplevs det "nya" operativet som mer effektivt än Vista, inte lika trögt. Att jag sen kunde välja att installera en 64-bitars version istället för 32-bitars som satt i datorn från början skadar inte heller, då datorn har 4GB ram installerat.

Installerade nyss, Adobe Acrobat samt Photoshop CS3 (samtidigt), maximal minnesanvändning gick till 33% för den proceduren. Ska se hur det fungerar nu..

Jasså? Visst är det byggt på Vista men visste inte att det var samma sak.
Dem jag har pratat med har gillat win7 och de flesta har varit ganska trötta på vista men vad vet jag.

Ptja, det är väl i princip Vista SP2, men man ville komma bort från namnet, så... ;-)

Det jag har hört om sjuan är att den ska vara betydlidgt mer skalbar, dvs man kan själv välja hur mycket skräp som dras igång när man startar, vilket gör att den upplevs mycket snabbare/stabilare.

Är det något jag har saknat i win är det snabbhet och stabilitet, och möjligheten att köra en "snålvariant" på klen hårdvara...

Skrivet från min laptop som kör Ubuntu, för att den blev seg med XP

Skrivet från min laptop som kör Ubuntu,

Är inte det en baljväxt eller nån sydamerikansk stam?:va

Är på tiden att Windows blir lite smidigare. Kliar upp vikarna i pannan ett par cm varje gång Jag ska hjälpa min stackars mor med sin dator. Detta kan vara bra för både blodtryck och familjefrid.

Jasså? Visst är det byggt på Vista men visste inte att det var samma sak.
Dem jag har pratat med har gillat win7 och de flesta har varit ganska trötta på vista men vad vet jag.

Naturligtvis är det inte samma sak - de har gjort underverk med skalet. :va
Men under huven har de i princip bara gjort vad de borde ha hunnit med i Vista innan det släpptes (som exempelvis att fixa den "trasiga" minnesanvändningen som gjorde att systemet behövde 1,5-2GB minne för att uppföra sig någorlunda vettigt).

Naturligtvis är det inte samma sak - de har gjort underverk med skalet. :va
Men under huven har de i princip bara gjort vad de borde ha hunnit med i Vista innan det släpptes (som exempelvis att fixa den "trasiga" minnesanvändningen som gjorde att systemet behövde 1,5-2GB minne för att uppföra sig någorlunda vettigt).

har de äntligen fixat så att explorer kör separata instanser/trådar eller är det fortfarande en enda som körs?

ni som kör 7:an får gärna skriva vad tycker här och ev. problem som ni upptäckt.

Jag kör det sen dom släppte betan. Kör bara den på min stationära dator. Plockade ur disken med Vista i helgen, så nu är det 7:an för hela slanten. Har inte upptäckt nåt alarmerande än, tvärtom, har fått igång en del gammal hårdvara som det var problem med i Vista till och med. Den enda kraschen fick jag när jag installerade Avast. Googlade och upptäckte att fler hade det problemet, så jag tog bort det och installerade Avira i stället.
Annars fungerar det perfekt, hur stabilt som helst, och snabbare än Vista.

Har inte upptäckt nåt alarmerande än, tvärtom, har fått igång en del gammal hårdvara som det var problem med i Vista till och med.

Låter kanon, hade en massa prylar som inte fungerade med Vista så jag bytte aldrig från XP. Programtillverkarna(ex. antivirus) kommer kanske med versioner som funkar med 7 snart eller så är det få problem redan nu.

Är 7:an gratis för de som redan har Vista eller är det bara en beta-version som är tidsbegränsad?? :confused:

Avast funkar med Windows 7 då jag provade för ett par veckor sedan.

Ibland ja. Det finns massor av rapporter om problem med Avast och Nod32. Men som vanligt är det förmodligen nån kombination av dom tillsammans med nåt annat program eller hårdvara. Det är nog därför min dator kraschar med Avast medan din fungera bra.

Är 7:an gratis för de som redan har Vista eller är det bara en beta-version som är tidsbegränsad?? :confused:

Det är en beta som slutar fungera i Augusti.

Last edited:
Allt måste ju vara bättre än detta jävla skit-Vista. Fifan vad jag hatar det.
Hänger upp sig hela jäkla tiden. Bitcomet, explorer, Skype, fan nästan alla program hänger sig i Vista.

Den lär ju vara tidsbegränsad eller?

Läste att det läckt ut att de som köper en dator med Vista från 1 Juli 2009 och framåt får 7:an gratis.

Bra eller inte vet jag inte om det är, men Apple gör ju detsamma, mer en ordentligt optimering än uppgradering av OS (iochmed Snow Leopard / Windows 7).

Frågan är om dagens Operativsystem verkligen är så bra och genomtänka egentligen!? har ju sett likadana ut sedan man kom att saker och ting skulle synas grafiskt och inte bara textbaserat...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien