Nytt billigt bensinbolag ?!

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Läste i en tidning att en finsk lågprisbensinkedja har planer på att öppna en bensinstation i bla Västerås, de skulle sälja bensin för 7-8:- litern :banana , och skulle garanterat starta bensinkrig. Kommer inte ihåg namnet på den, är det någon som vet hur det gått med det. Det låter ju för bra för att vara sant faktiskt.

R1 racer skrev:
Hoppas! Hoppas! kan man.
Men de borde dom sprida sig i hela Sverige.
Om det nu är sant.
Vart har du läst/hört det?

Träffade en tjej i Västerås, råkade sova över :tuttar och läste det i Västeråsbladet eller vad det hette som kom i hennes brevlåda på morgonen.

Det där är ju bara en prisdumpning för att komma in på marknaden. Ni tror väl inte att ett bolag kan sälja soppa för 3spänn mindre per liter än konkurrenterna?

Men kul för dom som har turen att vara med om det.

DaPirate skrev:
Läste i en tidning att en finsk lågprisbensinkedja har planer på att öppna en bensinstation i bla Västerås, de skulle sälja bensin för 7-8:- litern :banana , och skulle garanterat starta bensinkrig. Kommer inte ihåg namnet på den, är det någon som vet hur det gått med det. Det låter ju för bra för att vara sant faktiskt.

Det är väl St1 du menar.

Det har startat bensinkrig där jag bor i lyrestad (hasslerör vid E20) och även i skövde, har som lägst vare nere på 8:33/l. Enligt ägaren som äger macken vid www.vallbyherrgard.se (han är ägaren för boendet också) så får de själva bestäma priset individuellt för varje station så sänker en St1 så betyder inte det att en annan St1 mack har sänkt..

Deras priside är att endast sälja bensin och därmed hålla låga priser.

Har fått ett st1 kort som dessutom ger 30 öre i rabatt. Det är inget personligt kort utan jag kan lämna ut det till ngn i släkten/vänner osv och fick det på plats vid premiären.

Har som sagt pratat med ägaren till St1 vid E20 och han är även mycket motorcykelintresserad (har bl a sponsrat speedwayen) ..jag citerar

"lägger jag ut flera hundratusen på min hemsida så är väl nga tusen för att sponsra er (vi som åker motorcykel i skövde) med nga tusen ingen ting". :banana

Bensinkriget i skövde har jag skrivit om här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86285

Last edited:
Skatten?

Låter ofs bra men med tanke på att skatten är ca 7,50 litern :mad: (utpris 11,90 litern) så låter det som att de får ge bort bensinen.
Iofs är vissa delar av skatten i procent av inpriset men det låter som en dålig affär.
De har kanske hittat olja i Finland :rolleyes: med pipeline till Sverige, lägre transportkostnader :tungan

Blåflagg skrev:
Låter ofs bra men med tanke på att skatten är ca 7,50 litern :mad: (utpris 11,90 litern) så låter det som att de får ge bort bensinen.
Iofs är vissa delar av skatten i procent av inpriset men det låter som en dålig affär.
De har kanske hittat olja i Finland :rolleyes: med pipeline till Sverige, lägre transportkostnader :tungan
Enligt artikeln så är det:
Total skatt:
6,20 kronor per liter, varav:
* Energiskatt: 2,84
* Koldioxidskatt: 2,12
* Moms: 2,24

De kom till Linköping för en tid sedan och de krigar bara så mycket de behöver. Deras huvudkonkurrent är Jet så man ser hur priset går ner varje dag tills Statoil :4skrika höjer igen. Men ni kan ju glömma att priset blir 8:- någon längre tid, det är bara som introduktion i så fall.

Jag kör också med deras VIP-kort för extra rabatt men den är inte fast till 30 öre utan det varierar, som minst har jag fått 15 öre tror jag.

2fast4hjo skrev:
Det är väl St1 du menar.

Det har startat bensinkrig där jag bor i lyrestad (hasslerör vid E20) och även i skövde, har som lägst vare nere på 8:33/l. Enligt ägaren som äger macken vid www.vallbyherrgard.se (han är ägaren för boendet också) så får de själva bestäma priset individuellt för varje station så sänker en St1 så betyder inte det att en annan St1 mack har sänkt..

Hoppas de öppnar i Sthlm också :banana

Edit: Gick in på st1.se och de har inga planer på att öppna i Sthlm ännu enligt websidan :( jaja, det kanske kommer framöver...

Last edited:
Neutral skrev:
De kom till Linköping för en tid sedan och de krigar bara så mycket de behöver. Deras huvudkonkurrent är Jet så man ser hur priset går ner varje dag tills Statoil :4skrika höjer igen. Men ni kan ju glömma att priset blir 8:- någon längre tid, det är bara som introduktion i så fall.

Jag kör också med deras VIP-kort för extra rabatt men den är inte fast till 30 öre utan det varierar, som minst har jag fått 15 öre tror jag.

Okej, men även om de inte ligger på drygt 8:- så länge så är det bättre än att betala drygt 11:- i alla fall :)

ST1 finns här i köping. det är inte så överdrivet billigt.. jet har billigare soppa men om man utnyttjar rabattkortat som förövrigt inte alls ger 30 öre per liter i rabatt utan ger 5-30 öre. brukar oftast ligga på 20 öre. så blir det ungefär 5-10 öre billigare per lite än hoss jet.

förövrigt är det sämmre kräm i st1 soppa om ni inte redan märkt det. 98 oktan från st1 är som statoils 95 oktan. tror dom blandar ut det med lösningsmedel för att kunna pressa priserna.

att bensinprisrt skulle gå ner till 7-8 kr litern i västerås på st1 är inte möjligt. sist ja tankade i västerås där sist betalade 11:75 på shell vid rocklunda!

wizlow skrev:
ST1 finns här i köping. det är inte så överdrivet billigt.. jet har billigare soppa men om man utnyttjar rabattkortat som förövrigt inte alls ger 30 öre per liter i rabatt utan ger 5-30 öre. brukar oftast ligga på 20 öre. så blir det ungefär 5-10 öre billigare per lite än hoss jet.

förövrigt är det sämmre kräm i st1 soppa om ni inte redan märkt det. 98 oktan från st1 är som statoils 95 oktan. tror dom blandar ut det med lösningsmedel för att kunna pressa priserna.

att bensinprisrt skulle gå ner till 7-8 kr litern i västerås på st1 är inte möjligt. sist ja tankade i västerås där sist betalade 11:75 på shell vid rocklunda!

vad grundar du det på att deras 98 är som statoils 95 :confused:

ksann skrev:
Enligt artikeln så är det:
Total skatt:
6,20 kronor per liter, varav:
* Energiskatt: 2,84
* Koldioxidskatt: 2,12
* Moms: 2,24

Haha!
Observera att det är moms på skatten! 36%

Om man skall köpa 1 liter bensin så ser ekonomin ut på följande sätt:

du slantar 10:- (det blir lättare att räkna så)

Då har du redan betalt 3:- (om du tjänar under 25000:-/mån för då blir det 7:- till) i kommunalskatt på din lön.
Din arbetsgivare har betalt drygt 5:- i arbetsgivaravgifter för att du ska få ut 13:- i lön.
Sedan betalar du 6,20:- i skatt på din liter bensin.
3+5+6,20= 14,20 (21,20:- om du är höginkomsttagare) (skatt & moms)
3,80= Det du faktiskt betalar. (och som bensinbolaget får skatta 30% på)

Bensinbolagsts vinst på din liter: 2,66
Statens avgifter: 15,64 (22,64 hos hög ink. tagare)

Inte för att jag tycker att vi betalar för mycket skatt, men ställer man upp det på detta sätt, undar jag om jag någonsin kommer få tillbaks pengarna jag hjälpt staten att få in.

DaPirate skrev:
Okej, men även om de inte ligger på drygt 8:- så länge så är det bättre än att betala drygt 11:- i alla fall :)
Tror priset just nu är 11.05 i Linköping. Som sagt, de krigar inte mer än nödvändigt. Jag tror att taktiken är man med VIP-kort ska vara billigare än Jet.

wizlow skrev:
förövrigt är det sämmre kräm i st1 soppa om ni inte redan märkt det. 98 oktan från st1 är som statoils 95 oktan.
Det är inte sämre kräm i 95 än i 98, snarare tvärtom. Oktantalet visar inte på energiinnehållet.

Last edited:
RS "Alex" skrev:
vad grundar du det på att deras 98 är som statoils 95 :confused:

hehe...
Me to...
Visa oss :fakta

Har alltid undrat det där som står vid pumparna "kröning avser ej bränslets kvalitét"

t.otte skrev:
Har alltid undrat det där som står vid pumparna "kröning avser ej bränslets kvalitét"

Kröningen är PUMPENS exakthet att verkligen PUMPA i EN liter bensin, inte 0,7 eller förden delen 1,1 liter.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back