Nytt Batteri eller laddare?

Tjaa, har inte bilen startat efter 3 sek så lär den inte göra det efter 30 eller 60 sek heller.
Dessutom är kallstartseffekten ganska ointressant på ett fordon som aldrig står ute om det är kallare än 5-10+. (Hojen alltså)

Det var oxå min mening med det jag sa om att det trots synbarligen stora skillnader, ändå bara i verkligheten är akademiska skillnader, då det precis som DU säger, handlar om etta eller nolla.
D.v.s startar direkt. Startar inte alls.

Det händer ju liksom inte att man måste gnussa på startmotorn i säg 20-30 sek någonsin. JA om det inte är nåt fel. Men då bör man åtgärda det istället för att bränna slut på startmotorkol.

Däremot ska man ju ha ett batteri med bra reservkapacitet då dagens bilar drar i sig mycket ström pga många elkomponenter, och att batterier i daglig drift sällan eller aldrig har en högre laddningsnivå än 70-75% p.g.a korta körningar.

Men de batterier i testet som med 75% laddning, klarar av att starta en bil i minus 20C räcker således till gott och väl.
All kapacitet över det är att elda för kråkorna.

Själv har jag snabbkontakter på alla mina fordon till Cteke:n så de får sig en pull då och då vare sig de vill det eller inte :)

Last edited:
Dessutom är kallstartseffekten ganska ointressant på ett fordon som aldrig står ute om det är kallare än 5-10+. (Hojen alltså)
Kallstartseffekten är intressantare än de flesta tror även för fordon som inte startas i sträng kyla. Man ska inte haka upp sig för mycket på ordet "COLD" i förkortningen CCA, utan poängen är att CCA-värdet visar på batteriets förmåga att avge (tillräckligt hög) ström under kort tid utan att spänningen sänks alltför mycket för att kunna dra igång motorn på fordonet. Ett batteri med dåligt CCA-värde som belastas hårt, (startmotorer drar som regel ordentligt med ström oavsett om motorn startas i värme eller kyla), rasar alldeles för mycket i polspänning vid belastning för att kunna få ordentlig snurr på startmotorn. Det är dels negativt för hastigheten på startmotorn och dels kan det inverka negativt på den elektroniska tändningen om spänningen sjunker allt för mycket, vilket ytterligare försvårar starten av fordonet.
Visst är fordon mer lättstartade i värme än i kyla men man kan därmed inte avfärda att CCA-värde är av praktisk betydelse även för motorfordon som bara körs på sommarhalvåret. Det går att köpa blyackumulatorer som inte är praktisk användbara som startbatterier, även om de, tack och lov, tillhör undantagen.

Kan tipsa om prisvärda batterier: Har kört min SP-1 i tre säsonger med ett Shin-Yo GEL-batteri. Kostar mindre än 1/3 av ett Yuasa MF-batteri och har fungerat minst lika bra (kanske t.o.m bättre i och med att polspänningen är högre än på Yuasa MF-batteriet).

Du behöver inte ta bort bromsskivorna för att montera däcket, och när du balanserar däcket SKA bromskivorna sitta på.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år