Dr.Bike
Guest
Tjaa, har inte bilen startat efter 3 sek så lär den inte göra det efter 30 eller 60 sek heller.
Dessutom är kallstartseffekten ganska ointressant på ett fordon som aldrig står ute om det är kallare än 5-10+. (Hojen alltså)
Det var oxå min mening med det jag sa om att det trots synbarligen stora skillnader, ändå bara i verkligheten är akademiska skillnader, då det precis som DU säger, handlar om etta eller nolla.
D.v.s startar direkt. Startar inte alls.
Det händer ju liksom inte att man måste gnussa på startmotorn i säg 20-30 sek någonsin. JA om det inte är nåt fel. Men då bör man åtgärda det istället för att bränna slut på startmotorkol.
Däremot ska man ju ha ett batteri med bra reservkapacitet då dagens bilar drar i sig mycket ström pga många elkomponenter, och att batterier i daglig drift sällan eller aldrig har en högre laddningsnivå än 70-75% p.g.a korta körningar.
Men de batterier i testet som med 75% laddning, klarar av att starta en bil i minus 20C räcker således till gott och väl.
All kapacitet över det är att elda för kråkorna.
Själv har jag snabbkontakter på alla mina fordon till Cteke:n så de får sig en pull då och då vare sig de vill det eller inte
Last edited: