Nytt Batteri eller laddare?

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Jag klantade mig som vanligt och lät batteriet sitta inkopplat från oktober tills nu och när jag skulle starta hojen gick det inte. Den gick runt några gånger och till slut hände inget när jag tryckte på startknappen. Det kom ett tickande ljud från hojen. Nån som vet vad det kan vara?

Ska jag köpa ett nytt batteri eller lägga pengarna på en laddare?

BTW:
Nån som vet om man måste ta bort en/två bromsskivor från framhjulet när man byter däck eller funkar det med att ha dem kvar? Jag har två på min hornet.

Fan vad sugen jag är på att åka...

Börja med att köpa en bra laddare som kan vara inkopplad för jämnan,typ Cetec.

Nej,du behöver inte demontera skivorna för att byta däck.

Batterier idag iaf gel verkar behöva laddning sådär en knuff varje månad.
Åker på att köpa nytt batteri i år igen bara för att man slarva lite

Man lär sig med tiden ... :huvet

Ja en Cetek 3600 för ca 500kr lönar sig snabbt då ett mc batteri kostar runt en tusing, har inte bytt ett enda batteri sedan denna laddare köptes det batteri som är älst i min samling är från 01 och funkar fortfarande som nytt.

jag har också skaffat mig en cetec laddare. har bara hört massa bra om dom. har mitt batteri på laddaren hela tiden nu, tills det ska in i hojen igen.

jag har också skaffat mig en cetec laddare. har bara hört massa bra om dom. har mitt batteri på laddaren hela tiden nu, tills det ska in i hojen igen.

Eller ännu enklare. Använd snabbkopplingen som följer med så behöver man inte ens ta ur batteriet. Då kan man ladda lite då och då även under säsong om det blir lite längre uppehåll. OBS: Laddaren skadar inte hojens elektronik eller larm om man nu har det. En del har tydligen fått för sig att den kan göra det, men det är ingen fara att det ska hända.

Tack för alla tips om cetec laddare. Finns det nån onlineåterförsäljare som har bra pris?

Nån som vet vad det tickade ljudet kan vara? Det kom precis efter att batteriet inte kunde dra runt motorn.

Tack för alla tips om cetec laddare. Finns det nån onlineåterförsäljare som har bra pris?

Nån som vet vad det tickade ljudet kan vara? Det kom precis efter att batteriet inte kunde dra runt motorn.

ta en titt på tradera.. där brukar vara en o annan

Det är startrelät som fladdrar

När du kört ned batterisspänningen tillräckligt mycket så orkar inte solenoiden hålla i startmotorn när du trycker in startknappen. Så fort solenoiden sluter kretsen till den strömkrävande startmotorn så sjunker spänningen så lågt att solenoiden släpper, då stiger spänningen varvid solenoiden sluter kretsen till startmotorn...osv. klick-klick-klick

Ja en Cetek 3600 för ca 500kr lönar sig snabbt då ett mc batteri kostar runt en tusing,

179kr: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105133

229kr: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105080

Välkommen till verkligheten.

Här nere i skåne är det överflödigt att ladda batteriet för 3-4 månaders "vinter". Orka hålla på med laddare när ett batteri kostar 200 pix. Jag har inte använt laddare de sista 5 åren och det har funkat kanon endå. Se bara till att köra en ordenlig runda när du väl startar hojen på våren.

Här nere i skåne är det överflödigt att ladda batteriet för 3-4 månaders "vinter". Orka hålla på med laddare när ett batteri kostar 200 pix. Jag har inte använt laddare de sista 5 åren och det har funkat kanon endå. Se bara till att köra en ordenlig runda när du väl startar hojen på våren.

att tänka på miljön är så 2007:rolleyes:

När du kört ned batterisspänningen tillräckligt mycket så orkar inte solenoiden hålla i startmotorn när du trycker in startknappen. Så fort solenoiden sluter kretsen till den strömkrävande startmotorn så sjunker spänningen så lågt att solenoiden släpper, då stiger spänningen varvid solenoiden sluter kretsen till startmotorn...osv. klick-klick-klick

Vad skulle jag göra utan sporthoj? Hur fan fick man reda på saker innan internet?

Köper en hel del prylar på Biltema själv men allt är inte bra...
Är Mc batterierna lika bra som bilbatterierna Biltema säljer tar jag två:rolleyes: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180

Vad skulle jag göra utan sporthoj? Hur fan fick man reda på saker innan internet?

Trial and error metoden funkade alltid,ibland blev det dyrt...ibland funkade det:hihi

Sen träffades man i verkligheten (!) och pratade om det,inte för inte det var mer hängande vid korvmojen förr i tiden.

Jag har aldrig heller laddat mina hojar över vintern.

Köper en hel del prylar på Biltema själv men allt är inte bra...
Är Mc batterierna lika bra som bilbatterierna Biltema säljer tar jag två:rolleyes: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180

Ser inget avgörande i den testen som på något vis bevisar att billigare batterier är mycket sämre att det skulle spela nån verklig roll.
Visst är man petimeter och jämför enskilda % hit eller dit så..
Men om batteriet tappat 18 eller 22 % kommer nog inte avgöra den där verkligt kritiska morgonen.
Det är CCA som rular vintertid.

Dessutom jämför man äpplen och päron.
Biltema t.ex är på 55Ah och några som (surprise!) klarar sig bättre ligger på runt 65Ah... :rolleyes: Ett ända uppe på 80Ah
Slår man ut detta i någon form av total kräm/Ah så ser man att alla batterier är relativt lika... Säger relativt.
Skillnader finns.
Ja.
Självklart.
När det kommer till batterier så skulle jag gärna se att de redovisade VIKTEN på batterierna. Däri ligger svaret på många frågetecken i denna test. Dvs hur mycket har man packat i dem. Tjocka plattor väger mer men blir dyrare, men ger oxå högre CCA och klarar flera cykler än batterier med tunna cellplattor.

Sen att man tillåter sig att jämföra batterier med olika tekniker är oxå vilseledande, då det finns Ca-Ca batterier, rena gamla hederliga (billigaste) bly-syra batterierna, osv.
Men de motiverar inte de ohemula prisskillnaderna.

Last edited:
Ser inget avgörande i den testen som på något vis bevisar att billigare batterier är mycket sämre att det skulle spela nån verklig roll.
Visst är man petimeter och jämför enskilda % hit eller dit så..
Men om batteriet tappat 18 eller 22 % kommer nog inte avgöra den där verkligt kritiska morgonen.
Det är CCA som rular vintertid.

Dessutom jämför man äpplen och päron.
Biltema t.ex är på 55Ah och några som (surprise!) klarar sig bättre ligger på runt 65Ah... :rolleyes:
Slår man ut detta i någon form av total kräm/Ah så ser man att alla batterier är relativt lika...
Skillnader finns.
Ja. Självklart.
Men de motiverar inte de ohemula prisskillnaderna.

Hade själv valt Varta till bilen då skillnaden vid köldstart var rätt stor:
Återstående effekt när startmotorn har körts i 60 sekunder (batteritemperatur -20ºC)
60Ah Varta 91% kvar
55Ah Biltema 12% kvar

Hade själv valt Varta till bilen då skillnaden vid köldstart var rätt stor:
Återstående effekt när startmotorn har körts i 60 sekunder (batteritemperatur -20ºC)
Varta 91% kvar
Biltema 12% kvar

Yep

Varta rockar skiten ur de andra :tummenupp
Men det fanns en hel del olika för mig okända kandidater oxå, som var klart intressanta.
Batteribolaget t.ex
Men som sagt, en del prisar ut sig.

Tjaa, har inte bilen startat efter 3 sek så lär den inte göra det efter 30 eller 60 sek heller.
Dessutom är kallstartseffekten ganska ointressant på ett fordon som aldrig står ute om det är kallare än 5-10+. (Hojen alltså)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år