Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur är det med säkerheten har hört att man inte ska lacka hjälmar fetersom det kan vara farligt om man vurpar... Är det nån speciell man använder färg?
Gammal myt.
Hur är det med säkerheten har hört att man inte ska lacka hjälmar fetersom det kan vara farligt om man vurpar... Är det nån speciell man använder färg?
Förstår inte varför det kan vara farligt? Tror snarare att företagen lurar lättlurade och säkerhetsmedvetna individer till att köpa deras målade hjälmar för 1000 kr mer än en svart....![]()
Var något att den inte kunde spricka eller nåt sånt, kanske är lättlurad är inte direkt proffs på detta![]()
Blev supernöjd med resultatet.
Lite synd att jag valde den billigare hjälmen för lackering, men nu får den användas![]()
Fräsch !! Jag har hjälm från samma lackerare !! Supernöjd kan jag säga !!
Färgen som bilackerare mm måste använda är vattenbaserad(lagen gäller från å med 2007!)mao inga lösningsmedel.Sen finns d ju självklart dom som skiter i d å kör med färger som har lösningsmedel.![]()
Riktigt schysst!
om lackering av hjälmarna så
är det inte bra att göra själv, eftersom lösningsmedlen i de flesta färger försvagar skalet, och därmed inte skyddar lika bra längre.
Gäller även klistermärken och dekaler.
Undantaget är då att det finns dekaler och lacker som är till för hjälmar och som inte skadar hjälmen.
osäker på om det är lagligt eller ej, var iaf olagligt förr.
Största risken är nog om man har plast-hjälm, komposithjälmarna påverkas nog inte lika mycket.
Färgen som bilackerare mm måste använda är vattenbaserad(lagen gäller från å med 2007!)mao inga lösningsmedel.Sen finns d ju självklart dom som skiter i d å kör med färger som har lösningsmedel.
Jag har förstått det som att en glasfiberhjälm blir starkare av ett lager lack. En plasthjälm däremot kan lösas upp av lacken och försvagas.
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |