Nystylad hjälm

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Blev supernöjd med resultatet.
Lite synd att jag valde den billigare hjälmen för lackering, men nu får den användas:)

Bifogat

• pirat1.jpg
    pirat1.jpg
    80.4 KB · Visningar: 286
  • pirat2.jpg
    pirat2.jpg
    74.1 KB · Visningar: 239
  • pirat3.jpg
    pirat3.jpg
    67 KB · Visningar: 353
Hur är det med säkerheten har hört att man inte ska lacka hjälmar fetersom det kan vara farligt om man vurpar... Är det nån speciell man använder färg?

Hur är det med säkerheten har hört att man inte ska lacka hjälmar fetersom det kan vara farligt om man vurpar... Är det nån speciell man använder färg?

Förstår inte varför det kan vara farligt? Tror snarare att företagen lurar lättlurade och säkerhetsmedvetna individer till att köpa deras målade hjälmar för 1000 kr mer än en svart.... :gnissla

Förstår inte varför det kan vara farligt? Tror snarare att företagen lurar lättlurade och säkerhetsmedvetna individer till att köpa deras målade hjälmar för 1000 kr mer än en svart.... :gnissla

Var något att den inte kunde spricka eller nåt sånt, kanske är lättlurad är inte direkt proffs på detta :)

Jag har hört samma grej, så du är inte ensam om att vara lättlurad. :pannkyss

Var något att den inte kunde spricka eller nåt sånt, kanske är lättlurad är inte direkt proffs på detta :)

Inget personligt jag menade med lättlurad! :) Jag har själv hört detta, det står tom i bruksanvisningen till min Soumy hjälm.

Men hur fan kan färgen hålla ihop en hjälm?! Inget jävla superlim man häller över hjälmen... hehe :näsblod

Nej, alltså, inte hålla ihop. Men lackfärg innnehåller ju vissa lösningsmedel och har man en plasthjälm så kan detta lösa upp det som faktiskt "håller ihop" krukan.

Så har jag tolkat det i alla fall...

*EDIT* Oj, missade "inte" i meddelandet en bit upp... Trodde det stod att den kunde spricka. *EDIT*

:tummenupp

Riktigt schysst!

om lackering av hjälmarna så
är det inte bra att göra själv, eftersom lösningsmedlen i de flesta färger försvagar skalet, och därmed inte skyddar lika bra längre.

Gäller även klistermärken och dekaler.

Undantaget är då att det finns dekaler och lacker som är till för hjälmar och som inte skadar hjälmen.

osäker på om det är lagligt eller ej, var iaf olagligt förr.

Största risken är nog om man har plast-hjälm, komposithjälmarna påverkas nog inte lika mycket.

Blev supernöjd med resultatet.
Lite synd att jag valde den billigare hjälmen för lackering, men nu får den användas:)

Fräsch !! Jag har hjälm från samma lackerare !! Supernöjd kan jag säga !!

Bifogat

• 120X97.jpg
    120X97.jpg
    91.1 KB · Visningar: 106
:tummenupp

Riktigt schysst!

om lackering av hjälmarna så
är det inte bra att göra själv, eftersom lösningsmedlen i de flesta färger försvagar skalet, och därmed inte skyddar lika bra längre.

Gäller även klistermärken och dekaler.

Undantaget är då att det finns dekaler och lacker som är till för hjälmar och som inte skadar hjälmen.

osäker på om det är lagligt eller ej, var iaf olagligt förr.

Största risken är nog om man har plast-hjälm, komposithjälmarna påverkas nog inte lika mycket.
Färgen som bilackerare mm måste använda är vattenbaserad(lagen gäller från å med 2007!)mao inga lösningsmedel.Sen finns d ju självklart dom som skiter i d å kör med färger som har lösningsmedel.

Viktigt vid hjälmlack är att alla ventiler/hål är stängda eller täckta på annat sätt för att undvika att eventuella lösningsmedel inte tränger in och börjar lösa upp frigoliten inuti hjälmen....:gnissla

Att ett glasfiberskal skulle bli påverkat överhuvudtaget har jag svårt att tro.

Jag har förstått det som att en glasfiberhjälm blir starkare av ett lager lack. En plasthjälm däremot kan lösas upp av lacken och försvagas.

Färgen som bilackerare mm måste använda är vattenbaserad(lagen gäller från å med 2007!)mao inga lösningsmedel.Sen finns d ju självklart dom som skiter i d å kör med färger som har lösningsmedel.

åhå, där ser man..
kanske därför man inte hittar nåt längre, om huruvida det är tillåtet eller inte..

skulle nog fråga lite försynt om lacktyperna först innan man får hjälmen lackad ändå :)

Jag har förstått det som att en glasfiberhjälm blir starkare av ett lager lack. En plasthjälm däremot kan lösas upp av lacken och försvagas.

Här gör vi tygligen generalfelet allan och tror att sk glasfiber/kolfiber-hjälmar är av nått annat material än plast och därför tål saker som de vanliga "plasthjälmarna" inte tål.

ALLA HJÄLMAR ÄR TILLVERKADE I PLAST (såvida det inte är en riddarrustning)

Dessutom är de tillverkade av olika plaster vilket innebär att endel hjälmar som är armerade med glasfiber/kolfiber kan vara känsligare mot lösningsmedel o dyrligt jämfört med en oarmerad. Och vise versa.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025