Nyhet: Ingen MC-klass i SVT

Presenterar STCC inte någon sorts tv-sändning av mc-klassen är det väldigt tråkigt. Får hoppas att de fixar det eftersom de trots allt har rätt bra publiksiffror.
Men men tack och lov finns det ju upplägg inför nästa år med TV-sändningar för den vanliga sm-serien.

Chris Ash skrev:
Jaså vi ska det? Nu när det inte är Sköld eller SVEMO som ska dömas menar du?
Precis. Något säger mig att denna gång kommer inte en av sveriges större RR-profiler att skriva ett öppet brev till Rickad Pålsson där han smutskastas med anklagelser om fusk och missbruk av auktoritet och åläggs ansvaret för ett framtida misslyckande för hela sveriges RR-verksamhet.

Lugn o fin nu.

Vi hoppas att alla har blivit lite äldre o klokare sen förra året och kan sköta det snyggare i år !

//A

Klart tråkigt om det inte blir nånn tv alls, eller mc överhuvudtaget.

Faller det där samman helt får vi ju ta tag i sm och lyfta det.

Last edited by a moderator:
Om uppgifterna från Swedie stämmer, vilket jag inte tvivlar på, så har ju Svemo verkligen lyckats bra den här gången :tummenupp

Teddy skrev:
Precis. Något säger mig att denna gång kommer inte en av sveriges större RR-profiler att skriva ett öppet brev till Rickad Pålsson där han smutskastas med anklagelser om fusk och missbruk av auktoritet och åläggs ansvaret för ett framtida misslyckande för hela sveriges RR-verksamhet.
Nej, den chansen är nog rätt liten eftersom brevet borde gå till en annan person...

För att göra smutskastningstråden lite klarare:

SVEMO: Förbund med medlemmar som dom ska verka för.

STCC: Företag med aktieägare.

Viss skillnad !

Pålsson har väl gjort mycket för roadracingen vad jag kan komma ihåg. Sponsrat förare och satsat stort med egna team som inte varit kännt för att vara de återhållsamma direkt Ander Lilja under flera år, Kai-Börre Andersen, Lars-Erik Landström, Mikael Nilsson... Alla toppnamn och med flera titlar under Rickards "regi" Gick sedan in som huvudsponsor för hela klassen!!

Att han nu köpt STCC och har planer för att få svensk roadracing att nå ännu högre höjder skulle ju tas emot med de största öppna armarna som finns.

Att han tröttnar när det mest handlar om att slå huvudet i väggen på flera håll :huvet är väl ganska förståeligt. Att lägga sin positiva energi på något man verkligen tror på och inte få det gensvar man önskar och hoppas på kan ju få vem som helst att fokusera på annat där folk jublar av glädje över ett sådant engagemang.

SVT och hojar hade ju varit helt grymt men det verkar som folk här tycker att man når ut lika bra vilken kanal det än gäller. Har själv ingen aning ens om hur jag skall få tex SportExpressen och liknande kanaler som folk bevisligen inte tittar på!

Är det någon som en sekund tror på att tex Speedway hade nått samma popularitet på tex SportExpressen?

Som ett tillägg till mitt förra inägg så skulle jag nog gissa på att Rickard Pålsson är den sponsor som brännt abolut mest pengar i sverige på roadracing. Har någon något annat namn på någon som brunnit lika mycket för denna sanslöst häftiga sport!!?? :Bugar

TriggerTrash skrev:
Är det någon som en sekund tror på att tex Speedway hade nått samma popularitet på tex SportExpressen?
Du får nog skilja på orsak och verkan här.
Speedway var redan tidigare populärare än Roadracing och fick således utrymme i SVT.

Självklart så måste vi tänka positivt, så länge det finns hopp så finns det en chans. Vi måste visa att vi finns genom att medverka till helgen. Syns vi inte finns vi inte.

Goodstuff skrev:
Du får nog skilja på orsak och verkan här.
Speedway var redan tidigare populärare än Roadracing och fick således utrymme i SVT.

Vi hade ju chansen nu också. Tror inte att intresset hade minskat direkt. Varför är inte Enduro större då vi t.o.m. har en 7-faldig världsmästare?

TriggerTrash skrev:
Pålsson har väl gjort mycket för roadracingen vad jag kan komma ihåg. Sponsrat förare och satsat stort med egna team som inte varit kännt för att vara de återhållsamma direkt Ander Lilja under flera år, Kai-Börre Andersen, Lars-Erik Landström, Mikael Nilsson... Alla toppnamn och med flera titlar under Rickards "regi" Gick sedan in som huvudsponsor för hela klassen!!

Att han nu köpt STCC och har planer för att få svensk roadracing att nå ännu högre höjder skulle ju tas emot med de största öppna armarna som finns.

Att han tröttnar när det mest handlar om att slå huvudet i väggen på flera håll :huvet är väl ganska förståeligt. Att lägga sin positiva energi på något man verkligen tror på och inte få det gensvar man önskar och hoppas på kan ju få vem som helst att fokusera på annat där folk jublar av glädje över ett sådant engagemang.

SVT och hojar hade ju varit helt grymt men det verkar som folk här tycker att man når ut lika bra vilken kanal det än gäller. Har själv ingen aning ens om hur jag skall få tex SportExpressen och liknande kanaler som folk bevisligen inte tittar på!

Det som faktiskt är löjligast är om hela biten faller på en sådan menlös sak som 400cc. Särskilt om man nu månar om svensk roadracing som man säger sig göra.
Menar, Sköld har faktiskt en hel del i att 1000cc passar bäst i SM/SO iaf som det var förra året. Sen har 600cc massa fördelar genom att det är så många förare som kör just 600, yngre förmågor får ställa upp, cyklarna är lika snabba, och sladdar fan lika mycket som 1000cc, det har inte med kubiken att göra utan vilka som kör..

Viasat/ZTV/tv4 och tv3 har INTE varit någon framgång för STCC, till och med så att sportexpressen varit bättre..

TriggerTrash skrev:
Vi hade ju chansen nu också. Tror inte att intresset hade minskat direkt. Varför är inte Enduro större då vi t.o.m. har en 7-faldig världsmästare?
Att man har en världsmästare gör ju inte att sporten i sig röner stort intresse i Sverige eller hur. Enduro är ju också en liten motorsport i Sverige, som de flesta motorsporter.
Ville bara påpeka att Speedway har en stor förankring i Sverige och är populärt på flera ställen och det var därför de har fått TV-sändningar, visst har Sppedway växt som sport iom sändningarna men den var större edan från början än vad Roadracing är eller kommer att bli.

Det som behöver göras med med TV-sändningen nästa år är göra den lite som AMA gör. Visar alla i hela startfältet, panorerar genom gridden, visar upp så gott som alla förarna under rejset så alla blir nöjda med lite tv tid. Kan inte bara vara förarna som ska krascha och bryta benen för att dra åt sig tittarnas ögon.

Tror nog det blir bra det här ändå till slut. :)

oFFkeFF skrev:
Det som faktiskt är löjligast är om hela biten faller på en sådan menlös sak som 400cc. Särskilt om man nu månar om svensk roadracing som man säger sig göra.
Menar, Sköld har faktiskt en hel del i att 1000cc passar bäst i SM/SO iaf som det var förra året. Sen har 600cc massa fördelar genom att det är så många förare som kör just 600, yngre förmågor får ställa upp, cyklarna är lika snabba, och sladdar fan lika mycket som 1000cc, det har inte med kubiken att göra utan vilka som kör..

Viasat/ZTV/tv4 och tv3 har INTE varit någon framgång för STCC, till och med så att sportexpressen varit bättre..

Om man tror på ett koncept som man anser kan bli den absoluta toppklassen, Eliten och anser att 1000cc är vägen att gå så förstår jag att man siktar stenhårt på det. Bredden och de yngsta juniorerna skall enligt min mening finnas i SM/SO och Eliten där de har störst chans att profilera sig. (STCC)

Inget fel i SM/SO men det är en väldigt lång väg att gå mot samma mål: - Att folk får upp ögonen för sporten!!

Varför hoppar alla på Pålsson nu då? Är det inte betydligt troligare att det är SVT som bestämmer vad de själva ska sända? Bilsport är ju oerhört mycket större än mc-sport. Om nu Pålsson tröttnar att lobba för oss så är det ju fullt förståeligt, vi förtjänar inte bättre helt enkelt. Om jag haft pengar att göra något med hade jag skitit i alltihop om jag läst trådarna som handlar om STCC.

Last edited:
Goodstuff skrev:
...visst har Speedway växt som sport iom sändningarna men den var större redan från början än vad Roadracing är eller kommer att bli.

Vill vi inte att den skall bli stor då? ... Vart börjar man .... Det händer inte av sig själv! Vi måste väl med alla medel försöka nå så långt som möjligt!?

Swedie skrev:
Det som behöver göras med med TV-sändningen nästa år är göra den lite som AMA gör. Visar alla i hela startfältet, panorerar genom gridden, visar upp så gott som alla förarna under rejset så alla blir nöjda med lite tv tid. Kan inte bara vara förarna som ska krascha och bryta benen för att dra åt sig tittarnas ögon.

Har du sett när TV-sporten visar sina ultrakorta motorsportinlägg?! Krascher, fysiskt lidande och elände är det som får uppmärksamhet. Är vi TV-tittare så morbida eller är det de som bestämmer programuppläggen?

Swedie skrev:

Swedie for president!

Du har helt rätt. Hur man producerar har en otroligt stor betydelse.
Såg 60 minutes häromdagen och det handlade om NASCAR.
Grundarna till detta sa en sak, publiken kommer för att dom vill se farten och krascherna. Visst, lite gladiatorstämning över det hela men så är det. På en ovalbana ser man allt som händer. Samma sak för en TV produktion, ju mer man ser desto roligare är det. Tycker produktionen från moto GP är bra men lite väl ensidig (i mina ögon). Om toppstriden är avgjord kan en riktig kamp om 4-5:e plats vara roligare att titta på.

Nåja. Detta kan nog bli bra ändå. Vem vet, det kanske blir hojar i SVT24 eller nåt istället?

TriggerTrash skrev:
Vill vi inte att den skall bli stor då? ... Vart börjar man .... Det händer inte av sig själv! Vi måste väl med alla medel försöka nå så långt som möjligt!?
Har jag påstått något annat då? :va

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back