Nyhet: Ingen MC-klass i SVT

Goodstuff skrev:
Har jag påstått något annat då? :va

Inte direkt men SVT och 1000 är ju det Pålsson jobbat för men som inte gick i lås. Du skrev att Speedway är större redan från början än vad Roadracing är eller kommer att bli. Lite negativt då vi väl alla vill att roadracingen skall bli den största MC-sporten i Sverige :)

Strider skrev:
Och hur vet du att det SVEMOs fel den här gången? Fram med fakta.
Eller så kanske du kan göra som Swedie uttryckligen bad om i ursprungsartikeln, undvik spekulationer.
Det är aldeles utmärkt att Swedie har ringt upp herr Pålsson och kan delge oss den här nyheten på forumet. :tummenupp
Men det kan finnas många skäl till varför det inte blir MC i SVTs race och de skälen är för de flesta av oss här dolda just nu men det kommer säkert att klarna vartefter det lider.
Som jag skrev i mitt första inlägg så utgick jag ifrån att uppgifterna från Swedie stämde och det har inte med själva TV-sändingen att göra utan följande:

"Och det enda ljusa i situationen är att Svemo väntas lämna ett besked om vad Rickard Pålsson ska få. Om något alls! För Svemo har dragit ut på det så länge nu att Pålsson valt att inte längre engagera sig i att få det han vill. Utan han tar det han får, och kommer därefter begrunda vad han ska göra med det, eller om han ska göra något alls längre!"

Om du kan få ovanstående till något postivt för Svemos del så köp en hög hatt, en svart kappa och sätt upp en egen krogshow i stil med Joe Laberos :hihi

Sen förstår jag inte vad problemet med spekulerande är?
Skulle vi förbjuda det kan ju var och varannan tråd tas bort från SH.
Neutral skrev:
Varför hoppar alla på Pålsson nu då? Är det betydligt troligare att det är SVT som bestämmer vad de själva ska sända? Bilsport är ju oerhört mycket större än mc-sport. Om nu Pålsson tröttnar att lobba för oss så är det ju fullt förståeligt, vi förtjänar inte bättre helt enkelt. Om jag haft pengar att göra något med hade jag skitit i alltihop om jag läst trådarna som handlar om STCC.
ORD :tummenupp

TriggerTrash skrev:
Om man tror på ett koncept som man anser kan bli den absoluta toppklassen, Eliten och anser att 1000cc är vägen att gå så förstår jag att man siktar stenhårt på det. Bredden och de yngsta juniorerna skall enligt min mening finnas i SM/SO och Eliten där de har störst chans att profilera sig. (STCC)

Inget fel i SM/SO men det är en väldigt lång väg att gå mot samma mål: - Att folk får upp ögonen för sporten!!

Det jag säger är den "breda" eliten. Menar att i stort sett varje klass i sverige är i det yttersta toppskiktet "elit", d.v.s 1000cc toppen med Miinin m.fl är "elit", i 600 papunen, nilsson, i 250 dobrich, watz m.fl. samma sak i 125.

Vilken klass har då¨enklast att få "bredast" elit, jag menar superstock och supersport har de senaste två åren lidit av att det "bara" varit frågan om 2-3st som kunnat vinna. Första året/åren, var det ett betydligt jämnare fält.

Menar du att vi har fler som kan och vill köra 1000cc i STCC? Än exempelvis 600? Och dessutom gör det bättre än de kör 600?

Man måste kunna samarbeta om man vill utföra något, det går inte bara att köra över alla och sen bli förbannad för att man inte får exakt som man vill. Eftersom jag inte känner vare sig Pålsson eller någon annan i Veidec personligen hoppas jag verkligen att han ändå inte ger upp, men att han kanske kan lirka så ALLA blir nöjda. Samma sak gäller givetvis Svemo's rr-sektion, dem känner jag, och jag vet att det inte är omöjligt att föra en diskussion med dem.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Det jag säger är den "breda" eliten. Menar att i stort sett varje klass i sverige är i det yttersta toppskiktet "elit", d.v.s 1000cc toppen med Miinin m.fl är "elit", i 600 papunen, nilsson, i 250 dobrich, watz m.fl. samma sak i 125.

Vilken klass har då¨enklast att få "bredast" elit, jag menar superstock och supersport har de senaste två åren lidit av att det "bara" varit frågan om 2-3st som kunnat vinna. Första året/åren, var det ett betydligt jämnare fält.

Menar du att vi har fler som kan och vill köra 1000cc i STCC? Än exempelvis 600? Och dessutom gör det bättre än de kör 600?

Man måste kunna samarbeta om man vill utföra något, det går inte bara att köra över alla och sen bli förbannad för att man inte får exakt som man vill. Eftersom jag inte känner vare sig Pålsson eller någon annan i Veidec personligen hoppas jag verkligen att han ändå inte ger upp, men att han kanske kan lirka så ALLA blir nöjda. Samma sak gäller givetvis Svemo's rr-sektion, dem känner jag, och jag vet att det inte är omöjligt att föra en diskussion med dem.

Då finns det hopp! Vi håller väl alla tummar så att de vitnar och hoppas att förarna gör det bästa av situationen, hur den nu än kommer att se ut!!

Det är svårare att få profiler om eliten blir för "bred" Toppskikt kommer alltid att finnas i alla klasser oavsett om de är profiler etc... Men för att lyckas proffisionellt räcker det tyvärr inte att vara bland de bästa på banan. Man måste också vara bäst utanför banan och då menar jag inte på att grilla och mysa i depån :fyllisar (inte att förakta :) )

Det finns ju en del som vill kunna köra på "heltid" och inte svetsa grannarnas avgassystem på nätterna och klippa deras gräs på dagarna för att förverkliga sina drömmar.

Kanske jag har för höga ambitioner med mitt Elittänkande men så fungerar det i mitt huvud baserat på det jag ser och hör här i världen.

Visst är det trevligt att rickard vill satsa på mc.... alltid trevligt med folk som vill göra ngt för vår sport.
Men i stcc är mc en supportklass, och jag tror att det är mkt därför den inte kommer visas i svt. Sändningstiden räcker inte till utan de stora klasserna visas och där räknas inte mc in.
Jag tror inte att vi missat vår "chans" att göra rr stort bara för att vi på sporthoj varit oeniga angående vilken klass som ska delta i stcc(600vs1000)

RR i sverige kan fortfarande bli mer uppmärksammat, om vi tillsammans lägger mer kräm på att satsa på just MC-tävlingar och inte supportklasser i bilbranschen så kommer det kanske gå ännu bättre. Jobbar vi aktivt för att påverka arrangörer och svemo mfl så kommer kanske SM/SO kunna sändas i en bättre kanal än sportexpressen... förra året hade vi ingen tv alls, i år hade vi en halvtaskig kanal, nästa år kanske bättre och vem vet, senare kanske vi "också" kan få ngn stor kanal som svt.

Jag vill inte verka som ngn stcc-hatare, för jag tycker att det har varit ett seriöst projekt och det har faktiskt varit mest uppmärksammat.
Men vad jag vill förmedla är att man inte behöver stirra sig blind på stcc, utan tänka lite på att vi kan lägga energi på att fixa till "våra" arrangemang istället.

tjohej// simpan

Alla rr-förare är utspridda över hela landet eller hur..
Kan man inte då se till att alla förare inför varje tävling ser till att få ut så mycket information som möjligt i deras egna städer, reklamblad eller vad som helst.. en lapp på konsum..vad som helst.
Att alla förare gör så gott dom kan, vissa kanske har mer resurser än andra men att alla försöker iallafall.

Just inom Speedway tror jag är att det är väldigt många anhöriga som ställer upp och ser till att de blir bra..
Har en jobbarkompis som åker på alla speedwaytävlingar runt om i landet när deras hemmalag tävlar..dessutom ställer upp frivilligt och jobbar för att det ska bli bra, och dom har inte ens någon anhörig som kör.

Alicia skrev:
Har en jobbarkompis som åker på alla speedwaytävlingar runt om i landet när deras hemmalag tävlar..dessutom ställer upp frivilligt och jobbar för att det ska bli bra, och dom har inte ens någon anhörig som kör.
Just det där med "lag" tror jag drar väldigt mycket folk. Om det var fjollträsk mot danskarna (skåne) t ex som möttes på rr-banan så kanske det blev lite liv... :hihi
Nämen seriöst så är det nog lite "laganda" i speedway som lockat fler till sporten... sen är det så många fler utövare än oss...väl :va

Utvöarna kanske är fler men det känns som att dom får alla sina anhöriga att engagera sig mer.. eller jag vet inte..

Kan det inte ordnas lite mer funktionärskurser så tvingar vi av alla förares flickvänner högklackarna och sätter dom med en flagga i hand istället.. ;)
Eller någon kanske har någon polare eller liknande som kan ställa upp och vara funkis.. om dom verkligen får veta hur allt funkar så kanske folk skulle bli mindre rädda att vara funkitionärer... kan tänka mig att folk bli rädda för hur dom ska reagera när det väl händer en krasch..

Det här året hade jag själv tyvärr ingen möjlighet att ställa upp eftersom Swedie körde två klasser och eftersom man är första klass depåslav så hade man fullt upp ändå..

Man borde kanske testa på att vara funkis nästa år..

fezt skrev:
Just det där med "lag" tror jag drar väldigt mycket folk. Om det var fjollträsk mot danskarna (skåne) t ex som möttes på rr-banan så kanske det blev lite liv... :hihi
Nämen seriöst så är det nog lite "laganda" i speedway som lockat fler till sporten... sen är det så många fler utövare än oss...väl :va

Urspårat

JAg tycker inte om att läsa om på hopp på vare sig STCC eller Rikard Pålsson.
Precis som trigger trash skrev så tror jag ingen anna satsat så mycket på svensk roadracing.

Att det blir SVT för STCC stavas PENGAR! FATTA INTE KUBIK. Vad tror ni kostnaden är för att Johan Thoren ska få en halvtimme till sändning och tv produktion. Förmodligen har Volvo,Veidec, Dunlop ev fler skjutit till dom pengarna som behövts för att STCC ska sändas i Race. Sedan tidigare betalar någon för sändningarna från DTM Audi bla. Om det blir mc klass i STCC så får vi hoppas på bra Tv produktion och kanal; sportexpressen är väl det sämsta som finns!

En till sak som mc drar nytta av med SVT är att reklamplatsen för hela arrangemnget blir bättre och publik siffrorna kommer förmodligen att stiga.

Jag tror inte att man ska dra för stora paralleller till speedway, där handlar det om helt andra pengar.
Bajen ska enligt rykten betala Nicky Pedersen 100.000:- per tävling :3freak

Trots att det inte blir någon mc-klass i Race så är inte det världens ände.
Det viktiga är att få med minst en klass i STCC så att de som kommer och kollar på tävlingarna får se hur mycket roligare det är än bilracing.

fezt skrev:
Men i stcc är mc en supportklass, och jag tror att det är mkt därför den inte kommer visas i svt. Sändningstiden räcker inte till utan de stora klasserna visas och där räknas inte mc in.
tjohej// simpan

Hojarna var tidigare en av huvudklasserna i STCC. Känns inte som det här går åt rätt håll...

TV vill ha underhållande program och där är jag övertygad om att MC har allt att erbjuda!

Parallelen till Speedway tycker jag håller trots sina skillnader. De som styr i SpeedwayGP är oerhört professionella i sitt fokuserande och agerande med sponsorer etc. Och de lyckas bra med att nå ut.

Man vill ju ha ut folket till banorna utan att behöva smygaffischera på konsum. Det stora intresset är nog svårt att bygga upp den vägen.

sandstream skrev:
Jag tror inte att man ska dra för stora paralleller till speedway, där handlar det om helt andra pengar.
Bajen ska enligt rykten betala Nicky Pedersen 100.000:- per tävling :3freak

Trots att det inte blir någon mc-klass i Race så är inte det världens ände.
Det viktiga är att få med minst en klass i STCC så att de som kommer och kollar på tävlingarna får se hur mycket roligare det är än bilracing.

Varför vara så svenska och bara nöja oss. Statusen skall upp, upp, upp :)
Jag skulle gärna se de siffrorna i svensk roadracing också!!

Last edited:
Grymt synd om det inte blir någon tv-sändning. Att SVT sände rr förra gången var helt klart det bästa som hänt svensk rr. Bättre plats i media kan sporten inte få. Till och med min morsa kunde ett par förare. Vi får väl helt enkelt försöka orka bombardera så många med inflytande som möjligt.

Interceptor skrev:
Hur upphetsande e det att kolla på kortegeracing.. :brinnerup?!.dåligt av tv att inte visa riktig racing nån gång. :huvet
Håller med till 100% men problemet är väl att pengarna finns i STCC och "money talks".

raceman_peps skrev:
Vilka är det som filmar / filmat STCC föresten. De filmar väl allt och sen väljer kanalerna vad de vill sända? eller?
I år har ViaSat direktsänt i Sport 3 och eftersändningar har gått i deras andra kanaler, tex ZTV.
Vet dock inte vem som producerat.

sandstream skrev:
Håller med till 100% men problemet är väl att pengarna finns i STCC och "money talks".

I år har ViaSat direktsänt i Sport 3 och eftersändningar har gått i deras andra kanaler, tex ZTV.
Vet dock inte vem som producerat.

Titan Television har producerat med Johan Maceus bakom ratten.

Interceptor skrev:
Hur upphetsande e det att kolla på kortegeracing.. :brinnerup?!.dåligt av tv att inte visa riktig racing nån gång. :huvet

Vi behöver inte frälsas men det finns väl en anledning till att folk åker och tittar på STCC, rallycross,rally etc och att SM/SO RR har anhöriga +några tappra som åskådare?

fezt skrev:

BRING IT ON!!! :D

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back