Nybörjarsvets?

Tråkigt att det blev en k....mätartävling :)

Kan inte ett alternativ vara att du fortsätter låna brorsans svets och betalar honom några slantar för gas och tråd. Säger inte att det alltid är så MEN om man råkar köpa en billig svets som mer eller mindre i mina ögon är ren skit så är det lite bortkastat.

Glöm mig/mag en stund tycker jag. Du skriver att du vill lära dig svetsa och lär du sig skapligt med tigen så har du igen det. Vem har sagt att det måste vara stora spalter på det du ska svetsa? Bara att mäta ordentligt så blir det inte så. Och som sagt. Ha nån bredvid dig som visar hur man gör. Sen är det bara att nöta.
Nån skrev att man använder magen till rostig bilplåt och kontorsstolar:). Det är väl vad jag skulle använda den till om jag i mitt garage hade både en tig och en mig/mag. Tigen är för finarbete men går utmärkt att svetsa grövre saker också. Som bonus får du ju en pinnsvetsmaskin som jag visserligen oftast bara använder på ruttna oljeriggar utomhus eller när jag dyksvetsar.

Tråkigt att det blev en k....mätartävling :)

Kan inte ett alternativ vara att du fortsätter låna brorsans svets och betalar honom några slantar för gas och tråd. Säger inte att det alltid är så MEN om man råkar köpa en billig svets som mer eller mindre i mina ögon är ren skit så är det lite bortkastat.

Glöm mig/mag en stund tycker jag. Du skriver att du vill lära dig svetsa och lär du sig skapligt med tigen så har du igen det. Vem har sagt att det måste vara stora spalter på det du ska svetsa? Bara att mäta ordentligt så blir det inte så. Och som sagt. Ha nån bredvid dig som visar hur man gör. Sen är det bara att nöta.
Nån skrev att man använder magen till rostig bilplåt och kontorsstolar:). Det är väl vad jag skulle använda den till om jag i mitt garage hade både en tig och en mig/mag. Tigen är för finarbete men går utmärkt att svetsa grövre saker också. Som bonus får du ju en pinnsvetsmaskin som jag visserligen oftast bara använder på ruttna oljeriggar utomhus eller när jag dyksvetsar.
Ts har ju en budget på 2000

Man kan ha en jävla tur på en ren chansning oxå som jag hadde. Bjöd en kille 250kr för en migatronic 200 amp ac/dc tig/mma med defekt hf-tändning till tig delen och jag fick ta den. Felsöke och hitta direkt en bränd konding på hf kretskortet. Kostnad 30kr. La därför desto mer pengar på en optimator2 med rotgasuttag. Men sån här tur har man bara en gång i livet, men som man säger " friskt vågat hälften vunnet"

Nej. Nu börjar jag undra om du inte bara trollar här. I VÄLDIGT stor del av fordonsindustrin så används TIGsvetsning med robot. Dessutom kan du nästan alltid se att de använt sig av slope på MCramar, vilket man gör med TIG. Du kan även se hur de tillsatt material, brukar vara ca varannan millimeter när det kommer till aluminium. Migsvetsar arbetar inte så. Det är dessutom billigare med en robotstyrd tigsvets än en robotstyrd migsvets som inte ger startporer, manuell med för den delen. Startporer är fullkomligt oacceptabelt i en hojram då det ger en brottanvisning och en rejäl försvagning i materialet.
Dessutom får du en massa kringflygande svetsloppor av en migsvets, varför skulle ett företag vilja anställa en bunt personet som ska sitta med en vinkelslip och slipa bort svetsloppor? Det är dessutom material som går rent till spillo, vill man tjäna pengar på att sälja saker man byggt så är det ett riktigt pantat koncept att betala människor för att kasta bort delar av materialet som var tänkt att användas till produktion.

Hastighet och kontinutet i processen kanske? Går utmärkt att simulera TIG-look med nån avancerad puls, det spottade jag själv ut ett par strängar manuellt efter att jag fått hjälp med inställningarna. Kolla med ESAB, Fronius eller Japanska OTC som är magiskt grymma. Start och stopp löser dom, det lär knappast vara problemet.

Men jag vet inte, men det verkar du göra. Men med tanke på hastigheten och dom resultaten jag sett med MIG så skulle det förvåna mig om en cykelleverantör som spottar ut mängder med cykelramar per år inte skulle snegla på MIG.

Såg fö en robot mig som svetsade i 0,3mm plåt (dock ej alu) väldigt, väldigt nära loppfritt. Tror det var CMT.

Last edited:
På en och annan cykel (kanske tillochmed de flesta) är det fullt möjligt att det är MIG-svetsat, MIG är bra för industriell tillverkning av saker som bara ska sitta ihop.
När det gäller robotar kan det vara svårt att skilja TIG från MIG då TIGrobotarna arbetar lite som en migsvets, de har ju trots allt trådmatning även dem, så det ser väldigt likt ut. Dock använder de sig av en bit volfram som ljusbågen går till ifrån arbetsstycket, och skjuter in tråden i ljusbågen så att den droppar ner i smältbadet.
Stoppet med migen är ett problem. Ser du en avlång fördjupning eller som ett litet hål i slutet på svetsen så kan du vara ganska säker på att den är körd med MIG, då ljusbågen går från tråd till arbetsstycke så kan du inte ha ström utan att smälta tråd, det finns svetsar som kan sänka trådmatning(och därmed amperestyrkan) tillsammans med volten för att då få till lite av en slope, men med tillsats av material även där, precis som de kan ha förströmning av gas för att undvika startporerna, men då är vi uppe i tredubbla kostnaden för svetsen mot vad en TIG kostar, vilket gör att det blir svårt att motivera ett inköp.

På grund av just detta så känns det inte helt rätt att rekommendera MIG till en nybörjare, som senare vill kunna svetsa saker som han/hon ska kunna lita på sitter ihop, då det med de billigare MIGsvetsarna blir brottanvisningar. MIG med spraybåge är ett jävla as att skicka på material, dock inte tillräckligt mycket snabbare än ett par maxetapinnar i en vanlig elsvets för att hobbysvetsaren ska lida av det. En TIG där du får pinnsvetsen "på köpet" blir därav långt mer mångsidig, och som jag nämnde till någon annan i inlägget du just svarade på, oftast lättare att lära sig svetsa flera olika materialtjocklekar osv med. För att inte tala om när man ska gå från svartstål till rostfritt - Välja en liten tråd ur ett annat paket istället för att öppna svetsen och byta trådrulle.

På en och annan cykel (kanske tillochmed de flesta) är det fullt möjligt att det är MIG-svetsat, MIG är bra för industriell tillverkning av saker som bara ska sitta ihop.
När det gäller robotar kan det vara svårt att skilja TIG från MIG då TIGrobotarna arbetar lite som en migsvets, de har ju trots allt trådmatning även dem, så det ser väldigt likt ut. Dock använder de sig av en bit volfram som ljusbågen går till ifrån arbetsstycket, och skjuter in tråden i ljusbågen så att den droppar ner i smältbadet.
Stoppet med migen är ett problem. Ser du en avlång fördjupning eller som ett litet hål i slutet på svetsen så kan du vara ganska säker på att den är körd med MIG, då ljusbågen går från tråd till arbetsstycke så kan du inte ha ström utan att smälta tråd, det finns svetsar som kan sänka trådmatning(och därmed amperestyrkan) tillsammans med volten för att då få till lite av en slope, men med tillsats av material även där, precis som de kan ha förströmning av gas för att undvika startporerna, men då är vi uppe i tredubbla kostnaden för svetsen mot vad en TIG kostar, vilket gör att det blir svårt att motivera ett inköp.

På grund av just detta så känns det inte helt rätt att rekommendera MIG till en nybörjare, som senare vill kunna svetsa saker som han/hon ska kunna lita på sitter ihop, då det med de billigare MIGsvetsarna blir brottanvisningar. MIG med spraybåge är ett jävla as att skicka på material, dock inte tillräckligt mycket snabbare än ett par maxetapinnar i en vanlig elsvets för att hobbysvetsaren ska lida av det. En TIG där du får pinnsvetsen "på köpet" blir därav långt mer mångsidig, och som jag nämnde till någon annan i inlägget du just svarade på, oftast lättare att lära sig svetsa flera olika materialtjocklekar osv med. För att inte tala om när man ska gå från svartstål till rostfritt - Välja en liten tråd ur ett annat paket istället för att öppna svetsen och byta trådrulle.

Pretty please, du pratar om nån som ska bli licenssvetsare, inte nån som ska köpa sin första svets, är helt grön och har begränsad ekonomi. Detta för att kanske i en framtid bygga ihop en egen bakram eller liknande. Då är problemet knappast start/stopporer utan om vederbörande har fått lite känsla för hyfsad genombränning och utflyt.

Ditt resonemang haltar skulle jag vilja påstå, med det skulle ju alla vanliga migsvetsar för hobbysvenssons vara skräp? Jag har lagat och byggt allt mellan himmel och jord med Mig, Tig, gas och pinne (pinne och gas är jag inget vidare på ska villigt erkännas) och eventuella startporer har inte varit avgörande för om saker och ting har hållit ihop. By the way så brister en svetsfog oftast inte mitt i (där ev. start/stopporer vanligtvis finns) utan bredvid där materialet tar härdning och blir sprödare än sin omgivning. Att du är svetsare och stolt över vad du kan och ditt yrke förstår jag men det gäller att skilja på äpplen och päron.

@TS: det finns en lååång tråd som handlar om svetsning, leta och du skall finna.

Tack för mig.

Last edited:
Back