Då antar jag att du är en duktig svetsare som vet vad du gör. Jag tänkte utifrån perspektivet nybörjare utan tidigare erfarenheter som ska lära sig själv. Tigen kräver ett visst handlag och känsla vilket kan vara svårt att hitta på egen hand är min tanke. I min värld är det lättare att lära sig kombinera ström/trådmatning och trycka på knappen med ett skapligt resultat.
Alla är vi dock olika

Det som gör det lätt att lägga igen spalter är att du kan sänka strömmen rejält, och bara lägga på massor med material och bygga ihop med för att sedan sy ihop det hela, det tar en stund att lära sig lämpliga strömstyrkor, men det är bara att prova sig fram på skrotbitar. Misslyckas man så sänker man och lägger igen, o sen smälter över, så syns det inte. Den stora fördelen är att du kan ha i princip hur låg ström som helst, detta ger dig möjlighet att svetsa väldigt väldigt långsamt, så du har tid på dig att se vad som verkligen händer i smältan och inte behöver bli stressad. Detta ger dig mer tid att svetsa långsamt och verkligen lära dig vad du håller på med, vilket förenklar. Dessutom behöver du inte tillsätta tråd hela tiden, så det är lättare att göra schyssta lagningar. Man slipper startporer och pipes, vilket är brottanvisningar och inget vidare när man vill bygga något som håller. (Det går att undvika startporer med mig/mag med, men då kostar svetsen 50000 till.)
Dessutom skvätter o smattrar den inte så jävligt, dvs du slipper bränna dig både här och var, ett stort plus tycker jag
Om du tittar på hoj ramar (trampcykel eller MC) så är det riktigt prydliga porr-svetsar. Tror du inte dom är MIG?
Nej. Nu börjar jag undra om du inte bara trollar här. I VÄLDIGT stor del av fordonsindustrin så används TIGsvetsning med robot. Dessutom kan du nästan alltid se att de använt sig av slope på MCramar, vilket man gör med TIG. Du kan även se hur de tillsatt material, brukar vara ca varannan millimeter när det kommer till aluminium. Migsvetsar arbetar inte så. Det är dessutom billigare med en robotstyrd tigsvets än en robotstyrd migsvets som inte ger startporer, manuell med för den delen. Startporer är fullkomligt oacceptabelt i en hojram då det ger en brottanvisning och en rejäl försvagning i materialet.
Dessutom får du en massa kringflygande svetsloppor av en migsvets, varför skulle ett företag vilja anställa en bunt personet som ska sitta med en vinkelslip och slipa bort svetsloppor? Det är dessutom material som går rent till spillo, vill man tjäna pengar på att sälja saker man byggt så är det ett riktigt pantat koncept att betala människor för att kasta bort delar av materialet som var tänkt att användas till produktion.
Nej jag förstod att storleken inte har något att göra med hur ofta man använder svetsen. Menade mer att jag skulle föredra en liten smidig pga begränsad plats, så man kan stoppa undan den när man inte använder den
Verkar som att alla förespråkar olika sorters metodet, så borde kanske pröva mig fram själv med det jag får tag i helt enkelt! Så om någon har en billig svets är det bara att höra av sig
Storleken är inte det viktigaste. En liten tig/pinnsvets med en liten gasflaska är lätt att ställa undan dock. Mig är oftast lite större. Det viktigaste är intermittensen. Säg att det står att den har en intermittens på 60% vid full strömstyrka, det innebär att den kan svetsa med full kräm under 6 minuter av en 10minutersperiod, antagligen 3x2 minuter med paus emellan. Sjukt drygt att behöva sitta o glo in i väggen o vänta på svetsen.
Det är för alla svetsar på olika nivå och med olika saker. TIG ger oftast snyggast svetsar men kräver lite mer teknik och bättre förarbete, bygga nåt helt nytt med nya plåtbitar fungerar tig jättebra även för en amatör som mig.
Dock på gamla bilar och skrot är MIG svetsen helt underbar för den bränner igenom allt ;D gammal rost och skit smälter den bort tills det "bettar" och rester av tektyl och färg ryker bort bara bränna på "Klubba springer och gömmer sig från alla proffisionella svetsare

"
edit: mena altså rester och skit som blir kvar efter man slipat, men inte riktigt så noga som man kanske borde
Har man inte högre krav än vad en migsvets gör, så behöver man inte böga till materialet man ska svetsa i med TIG heller. Skarven blir halvkass, men so what, det blir migsvetsar med. Pinne är för övrigt än bättre på att svetsa i vad för skit som helst.
Som en extra bonus med TIG -
Med lite träning kan du svetsa rostfritt utan att tillsätta material, dessa skarvar blir riktigt snygga och kan putsas tills dess att de i princip inte syns, detta kräver dock noggrannhet vid kapningen av delarna. En migsvets kommer aldrig nära.
Som en risig jämförelse så är det hela lite som att jämföra en 125:a med en fullstor nakenhoj, tex street triple.
Direkt när du tar körkort så funkar 125:an, den är skoj o det går o ta sig fram o tillbaka med, även toura lite om man vill, men du kommer snart vilja byta. Street triplen räcker bra mycket längre och du kommer antagligen inte ha något egentligt behov av något häftigare på ett par år.