Nybörjarsvets?

Ja det är ju där problemet ligger. Pluggar så kan inte lägga några stora summor, har kollar på svetsat i 2000kronorsklassen, vilket också talar emot TIG. Sen tillkommer ofta gastuber och klockor och det är då det börjar bli dyrt. Därför jag först var inne på någon enkel MIG utan gas. Men får kanske hålla ögonen öppna efter någon billig TIG!

Snälla, inte gaslös MIG. Snälla...:Bugar
Belagd tråd är en styggelse, för att inte som någon också nämnde tidigare, inte direkt någon hälsokur! :fakta

Om du ska skaffa MIG så skaffa en 3-fasare. Dyrare, krångligare hemma, visst men med mycket bättre och mer förutsägbart resultat.
En gammal sanning som idag får revideras lite, iom att det idag finns enfas MIG med inverterteknik.
Men med traditionella transformatormaskiner håller jag med, mycket bättre (mindre sprättigt) med trefas-MIG/MAG.

En gammal sanning som idag får revideras lite, iom att det idag finns enfas MIG med inverterteknik.
Men med traditionella transformatormaskiner håller jag med, mycket bättre (mindre sprättigt) med trefas-MIG/MAG.

Det är tydligen aldrig för sent för att lära sig ngt nytt! Tack för infon.:tummenupp
Dags att läsa på lite igen m.a.o. :fakta

Inverter som i 1-fas AC-> DC via styrd likriktare och strömhackare, frekvensomriktare med DC ut? Det lär väl isf även här finnas någon sort A- och B-lag kan jag tänka mig. Kan bli en intressant svetsupplevelse om reglertekniken inte är helt och hållet vad den borde vara.

Få ihop spalter är ju lite av tigens specialité efter gassvetsen, ska jag lära någon svetsa så börjar jag med tigen, bara en inställning att hålla reda på, o blir det svårt är det bara att sänka strömmen, inga problem att få ihop 2-3 cm spalt med tig, som dessutom är belönande de gånger man svetsar fallande vilket inte rekommenderas med mig...

Få ihop spalter är ju lite av tigens specialité efter gassvetsen, ska jag lära någon svetsa så börjar jag med tigen, bara en inställning att hålla reda på, o blir det svårt är det bara att sänka strömmen, inga problem att få ihop 2-3 cm spalt med tig, som dessutom är belönande de gånger man svetsar fallande vilket inte rekommenderas med mig...

Då antar jag att du är en duktig svetsare som vet vad du gör. Jag tänkte utifrån perspektivet nybörjare utan tidigare erfarenheter som ska lära sig själv. Tigen kräver ett visst handlag och känsla vilket kan vara svårt att hitta på egen hand är min tanke. I min värld är det lättare att lära sig kombinera ström/trådmatning och trycka på knappen med ett skapligt resultat.

Alla är vi dock olika:):tummenupp

Vid hojbygge tycker jag också TIG är det mest lämpliga. En nackdelen med TIG är dock åtkomligheten. Jag få ofta frågor från folk som vill ha ngt svetsat på hojen. Och ca hälften av jobben är olämpliga eftersom det som önskas ska svetsas på en ihopmonterat hoj. En yrkessvetsare kan ju ofta svetsa i knepigare ställningar jämfört med en amatör som jag. Men TIG är bäst för detaljer man kan lägga upp på svetsbänken, eller om det ska svetsas in-situ, iaf ger en bra arbetsställning. Med foten på gaspedalen, tillsatsmaterial i ena handen och brännaren i den andra, så är det många positioner som går bort om man ska svetsa på kompletta fordon med TIG.

Kan vara bra att tänka på. Jag tror att det bla pga av ovanstående är vanligt att professionella hoj-/bilbyggare ofta har en mig/mag för att punkta ihop sakerna, tex vid avgasbygge. Sen lyfter man dän detaljerna och helssvetsar med TIG på arbetsbänken.
Så om man köper en MIG som forsta-svets, så har man ofta användning för den även om man senare i livet kompletterar med en TIG.

En fördel med TIG som inte nämts är dock att man får en pinnsvets på köpet. Ofta en väldigt bra pinnsvets.

Själv har jag klarat med med min TIG/MMA-maskin plus min gassvets vid mitt hojbyggande. men ibland hade det varit smidigt med en MIG just när man ska tacka fast saker. Bara att positionera detaljen med ena handen och hålla MIG-brännaren med den andra. Med TIG.en får jag ofta hitta på alla upptänkliga sätt att fixera detaljen bara för att få dit första loppan.

Last edited:
Det är tydligen aldrig för sent för att lära sig ngt nytt! Tack för infon.:tummenupp
Dags att läsa på lite igen m.a.o. :fakta

Inverter som i 1-fas AC-> DC via styrd likriktare och strömhackare, frekvensomriktare med DC ut? Det lär väl isf även här finnas någon sort A- och B-lag kan jag tänka mig. Kan bli en intressant svetsupplevelse om reglertekniken inte är helt och hållet vad den borde vara.

Inverterbaserat gör ganska mycket på storlek och vikt med kan man ju säga. En sjysst 1-fas AC/DC tig på ca 200A på ca 15kg. Eller 3-fas inverter maskiner på 500A som väger runt 40kg. Motsvarande maskin vägde 250kg för 10 år sen.

Till TS, köp inte Biltema, Jula och liknande skit. Det är sämre än dom "vanliga" Kina maskinerna. Satsa på nåt begagnat känt märke.

Det går men det är inget jag rekommenderar (pga en såndär snyggasvetsarfetish:) Möjligtvis om du har tillgång till en riktigt schysst mig-maskin och pinne njae....
Som sagt det går svetsa alu med alla metoderna men ta hjälp av nån med lite förkunskaper.
Det är inte jättesvårt att svetsa aluminium men det är lite speciellt. Exempelvis kräver det att det är väldigt rent. Jag brukar stålborsta precis innan jag tänder ljusbågen.

Kan tillägga att det händer att vi på vissa jobb använder alusprutan (mig) men jag föredrar tigen. Pinne använder vi aldrig till det.

Om du tittar på hoj ramar (trampcykel eller MC) så är det riktigt prydliga porr-svetsar. Tror du inte dom är MIG?

Ok, din är störst men tro mig, min svetsar tjockare plåt och den väger bara 58kg utan cooler.... Riktiga svetsar har separet feeder. Challenge? :D

http://esabsp.esab.net/templates/do...pment/XA00167210_Warrior_400i_500i_Svensk.pdf

Nice! dock var poängen med inlägget mer att storleken inte har nån relevans till hur ofta man använder den.

Min har också separat feeder faktiskt, därför jag höftade lite på vikten då basenheten väger 160Kg, men min är bara på 300A så du vinner :tummenupp

Nice! dock var poängen med inlägget mer att storleken inte har nån relevans till hur ofta man använder den.

Min har också separat feeder faktiskt, därför jag höftade lite på vikten då basenheten väger 160Kg, men min är bara på 300A så du vinner :tummenupp

Jag förstår ditt syfte men när man äntligen har tunga ballar att slänga upp på disken så...... 160kg, antar att det är en stegomkopplare av nåt slag?

Jag förstår ditt syfte men när man äntligen har tunga ballar att slänga upp på disken så...... 160kg, antar att det är en stegomkopplare av nåt slag?

jo, inte årets modell direkt men funkar fint iaf :tummenupp
P1020380.jpg

Nej jag förstod att storleken inte har något att göra med hur ofta man använder svetsen. Menade mer att jag skulle föredra en liten smidig pga begränsad plats, så man kan stoppa undan den när man inte använder den :)

Verkar som att alla förespråkar olika sorters metodet, så borde kanske pröva mig fram själv med det jag får tag i helt enkelt! Så om någon har en billig svets är det bara att höra av sig :tummenupp

Verkar som att alla förespråkar olika sorters metodet, så borde kanske pröva mig fram själv med det jag får tag i helt enkelt! Så om någon har en billig svets är det bara att höra av sig :tummenupp

Det är för alla svetsar på olika nivå och med olika saker. TIG ger oftast snyggast svetsar men kräver lite mer teknik och bättre förarbete, bygga nåt helt nytt med nya plåtbitar fungerar tig jättebra även för en amatör som mig. (så länge gravitationen är åt rätt håll)

Dock på gamla bilar och skrot är MIG svetsen helt underbar för den bränner igenom allt ;D gammal rost och skit smälter den bort tills det "bettar" och rester av tektyl och färg ryker bort bara bränna på "Klubba springer och gömmer sig från alla proffisionella svetsare :glömdet"

edit: mena altså rester och skit som blir kvar efter man slipat, men inte riktigt så noga som man kanske borde

Last edited:
Då antar jag att du är en duktig svetsare som vet vad du gör. Jag tänkte utifrån perspektivet nybörjare utan tidigare erfarenheter som ska lära sig själv. Tigen kräver ett visst handlag och känsla vilket kan vara svårt att hitta på egen hand är min tanke. I min värld är det lättare att lära sig kombinera ström/trådmatning och trycka på knappen med ett skapligt resultat.

Alla är vi dock olika:):tummenupp

Det som gör det lätt att lägga igen spalter är att du kan sänka strömmen rejält, och bara lägga på massor med material och bygga ihop med för att sedan sy ihop det hela, det tar en stund att lära sig lämpliga strömstyrkor, men det är bara att prova sig fram på skrotbitar. Misslyckas man så sänker man och lägger igen, o sen smälter över, så syns det inte. Den stora fördelen är att du kan ha i princip hur låg ström som helst, detta ger dig möjlighet att svetsa väldigt väldigt långsamt, så du har tid på dig att se vad som verkligen händer i smältan och inte behöver bli stressad. Detta ger dig mer tid att svetsa långsamt och verkligen lära dig vad du håller på med, vilket förenklar. Dessutom behöver du inte tillsätta tråd hela tiden, så det är lättare att göra schyssta lagningar. Man slipper startporer och pipes, vilket är brottanvisningar och inget vidare när man vill bygga något som håller. (Det går att undvika startporer med mig/mag med, men då kostar svetsen 50000 till.)
Dessutom skvätter o smattrar den inte så jävligt, dvs du slipper bränna dig både här och var, ett stort plus tycker jag :D

Om du tittar på hoj ramar (trampcykel eller MC) så är det riktigt prydliga porr-svetsar. Tror du inte dom är MIG?

Nej. Nu börjar jag undra om du inte bara trollar här. I VÄLDIGT stor del av fordonsindustrin så används TIGsvetsning med robot. Dessutom kan du nästan alltid se att de använt sig av slope på MCramar, vilket man gör med TIG. Du kan även se hur de tillsatt material, brukar vara ca varannan millimeter när det kommer till aluminium. Migsvetsar arbetar inte så. Det är dessutom billigare med en robotstyrd tigsvets än en robotstyrd migsvets som inte ger startporer, manuell med för den delen. Startporer är fullkomligt oacceptabelt i en hojram då det ger en brottanvisning och en rejäl försvagning i materialet.
Dessutom får du en massa kringflygande svetsloppor av en migsvets, varför skulle ett företag vilja anställa en bunt personet som ska sitta med en vinkelslip och slipa bort svetsloppor? Det är dessutom material som går rent till spillo, vill man tjäna pengar på att sälja saker man byggt så är det ett riktigt pantat koncept att betala människor för att kasta bort delar av materialet som var tänkt att användas till produktion.

Nej jag förstod att storleken inte har något att göra med hur ofta man använder svetsen. Menade mer att jag skulle föredra en liten smidig pga begränsad plats, så man kan stoppa undan den när man inte använder den :)

Storleken är inte det viktigaste. En liten tig/pinnsvets med en liten gasflaska är lätt att ställa undan dock. Mig är oftast lite större. Det viktigaste är intermittensen. Säg att det står att den har en intermittens på 60% vid full strömstyrka, det innebär att den kan svetsa med full kräm under 6 minuter av en 10minutersperiod, antagligen 3x2 minuter med paus emellan. Sjukt drygt att behöva sitta o glo in i väggen o vänta på svetsen.

Det är för alla svetsar på olika nivå och med olika saker. TIG ger oftast snyggast svetsar men kräver lite mer teknik och bättre förarbete, bygga nåt helt nytt med nya plåtbitar fungerar tig jättebra även för en amatör som mig.

Dock på gamla bilar och skrot är MIG svetsen helt underbar för den bränner igenom allt ;D gammal rost och skit smälter den bort tills det "bettar" och rester av tektyl och färg ryker bort bara bränna på "Klubba springer och gömmer sig från alla proffisionella svetsare :glömdet"

edit: mena altså rester och skit som blir kvar efter man slipat, men inte riktigt så noga som man kanske borde

Har man inte högre krav än vad en migsvets gör, så behöver man inte böga till materialet man ska svetsa i med TIG heller. Skarven blir halvkass, men so what, det blir migsvetsar med. Pinne är för övrigt än bättre på att svetsa i vad för skit som helst.

Som en extra bonus med TIG -
Med lite träning kan du svetsa rostfritt utan att tillsätta material, dessa skarvar blir riktigt snygga och kan putsas tills dess att de i princip inte syns, detta kräver dock noggrannhet vid kapningen av delarna. En migsvets kommer aldrig nära.

Som en risig jämförelse så är det hela lite som att jämföra en 125:a med en fullstor nakenhoj, tex street triple.
Direkt när du tar körkort så funkar 125:an, den är skoj o det går o ta sig fram o tillbaka med, även toura lite om man vill, men du kommer snart vilja byta. Street triplen räcker bra mycket längre och du kommer antagligen inte ha något egentligt behov av något häftigare på ett par år.

Last edited:
Största frågan här är. Vad vill du använda svetsen till när du har lärt dig. Vad precis är det du vill svetsa?

Största frågan här är. Vad vill du använda svetsen till när du har lärt dig. Vad precis är det du vill svetsa?

Jag har inget speciellt i åtanke som jag behöver ha svetsat, men kan tänka mig att i längden behöva svetsa någon modifierad MC ram, större än så har jag svårt att tänka mig.

Dags för en ny popkorntråd?

Skall vi köra liknelser så tror jag att fler skulle må bra av att börja köra en sjyst 125:a för att sedan byta upp sig när man lärt sig en del + mera insett vad man vill ha.

Började själv med gassvets + pinnsvets (ac) för många år sedan. Har i dag 2 st Tig dubbelströmmare, 3 mig, ett antal pinnsvetsar osv.....

Har man begränsat med plats och pengar så tror jag en halvsjyst begagnad mig på min 180 Ampere är en bra början, ganska lätt att få ihop svartplåt av de dimensioner som hojbygge kan kräva. Tycker att Esabs gamla Smashweld är ganska lätta att svetsa med även om jag själv kör Kempi.

Vill man fortsätta i svetsträsket så är väl nästa snikinvestering en liten svestinverter med möjlighet till MMA och Tig (dc). Har faktiskt en liten dubbelströmmare (ac/dc) från Kina på 180 A som fungerar över förväntan, kostar under 10K.

Det är samma sak som med hojar, det finns dom som inte kan åka annat än med 1kg/hk, launch kontrol, kopplad ABS osv..... och dom som har kul med en DR600 från tidigt 80-tal. En sak är säker, båda är enligt mitt tycke roligare än att spela golf.

Jag har inget speciellt i åtanke som jag behöver ha svetsat, men kan tänka mig att i längden behöva svetsa någon modifierad MC ram, större än så har jag svårt att tänka mig.

Då tyckar jag du ska satsa på en tig, tyvärr får du räkna med 8000-10000 om du ska ha en bra begagnad tig. Jag skulle aldrig köpa en med skrabtänding.
Om du nu vill ha en mig så satsa på en miggy 125, det är en bra nybörjare svets, lätt att ställa in och svetsar fint.
Finns en på blocket nu som nästen passar din budget

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    162.1 KB · Visningar: 78
Last edited:
Back