Nybörjarsvets?

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har precis kommit på att det vore kul och vettigt att lära sig svetsa, har lånat brorsans Kemppi några gånger, svetsarna ser ju ut som fan så vore gott att lära sig!

Frågan är då vad man ska ha? Som jag förstått det är MIG att föredra för en nybörjare? Annars finns det en uppsjö olika saker att hålla koll på, TIG, flusstråd, med eller utan gas etc..

Vill ha en så billig som möjligt, lättanvänd, möjlighet att svetsa alu vore fint. Kommer till en början bara lära mig att svetsa, men i framtiden lite mindre jobb, ev svetsa någon ram eller så.

La ut en köpesannons här tidigare idag, så om någon har något passande är det bara att säga till :)
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Ska du svetsa alu så behöver du en ac/dc maskin och då börjar det bli dyrt. Personligen föredrar jag tigsvets framför allt annat eftersom jag tycker det blir snyggast.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
MIG/MAG utan gas skulle jag skita i. Barium i dom trådarna och det är långt ifrån nyttigt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ska du svetsa alu så behöver du en ac/dc maskin och då börjar det bli dyrt. Personligen föredrar jag tigsvets framför allt annat eftersom jag tycker det blir snyggast.

du kan svetsa alu med mig också, eller pinnsvets för den delen. SKa man ha en tig+alu är det ju dock ac som gäller
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
du kan svetsa alu med mig också, eller pinnsvets för den delen. SKa man ha en tig+alu är det ju dock ac som gäller

Det går men det är inget jag rekommenderar (pga en såndär snyggasvetsarfetish:) Möjligtvis om du har tillgång till en riktigt schysst mig-maskin och pinne njae....
Som sagt det går svetsa alu med alla metoderna men ta hjälp av nån med lite förkunskaper.
Det är inte jättesvårt att svetsa aluminium men det är lite speciellt. Exempelvis kräver det att det är väldigt rent. Jag brukar stålborsta precis innan jag tänder ljusbågen.

Kan tillägga att det händer att vi på vissa jobb använder alusprutan (mig) men jag föredrar tigen. Pinne använder vi aldrig till det.
 
Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Svetsa alu med MIG är absolut inget konstigt eller svårt. Ska du svetsa alu med TIG, måste du har en bra ac/dc maskin och det är en lite speciell teknik, men inte omöjligt att lära, dock tycker jag du ska lära att svetsa svart plåt innan.
 
Last edited:

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Jo kommer börja lära mig svetsa svart, alu tänkte jag mest i framtiden, men då kanske man vill byta maskin iallafall. Så det lutar åt någon MIG med gas, hur står sig nya biltema/jula svetsar mot begagnade äldre märkesmaskiner? Visst får man alltid vad man betalar för. Men kommer antagligen inte använda svetsen jättemycket så då kanske en liten är att föredra framför en 50kg klump.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jo kommer börja lära mig svetsa svart, alu tänkte jag mest i framtiden, men då kanske man vill byta maskin iallafall. Så det lutar åt någon MIG med gas, hur står sig nya biltema/jula svetsar mot begagnade äldre märkesmaskiner? Visst får man alltid vad man betalar för. Men kommer antagligen inte använda svetsen jättemycket så då kanske en liten är att föredra framför en 50kg klump.

Hur många pengar har du tänkt att lägga på en maskin?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jo kommer börja lära mig svetsa svart, alu tänkte jag mest i framtiden, men då kanske man vill byta maskin iallafall. Så det lutar åt någon MIG med gas, hur står sig nya biltema/jula svetsar mot begagnade äldre märkesmaskiner? Visst får man alltid vad man betalar för. Men kommer antagligen inte använda svetsen jättemycket så då kanske en liten är att föredra framför en 50kg klump.

50kg migsvets? vad är det för små leksaker?
Hur stor den är har mer med strömstyrkan att göra och hur tjock plåt den klarar att svetsa. Inte hur ofta du använder den.

tror min mig väger ca 180kg ;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skippa migen, det enda som försvarar dess existens är löpande-band-svetsning av kontorsstolar och karossarbeten. Köp en tig/pinne maskin istället som kan köra 130 ampere med 80%ig intermittens. Då duger den till det mesta.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Skippa migen, det enda som försvarar dess existens är löpande-band-svetsning av kontorsstolar och karossarbeten. Köp en tig/pinne maskin istället som kan köra 130 ampere med 80%ig intermittens. Då duger den till det mesta.

Håller med. Typ det jag försökt att påpeka från början. Dom tar liten plats om man bortser från ac maskinerna.
Blir nåt galet så är det lätt att smälta över. Perfekt för mindre finjobb
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Skippa migen, det enda som försvarar dess existens är löpande-band-svetsning av kontorsstolar och karossarbeten. Köp en tig/pinne maskin istället som kan köra 130 ampere med 80%ig intermittens. Då duger den till det mesta.

Håller också med, det enda jag använder mig till är typ laga rost i bilplåt. Vilket är trååkigt, så det blir långt mellan användningarna.

Annars blir det TIG, tar lite längre tid, men bättre, snyggare resultat och roligare.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Håller också med, det enda jag använder mig till är typ laga rost i bilplåt. Vilket är trååkigt, så det blir långt mellan användningarna.

Annars blir det TIG, tar lite längre tid, men bättre, snyggare resultat och roligare.

Går det långsamt med tigen så får du öva mer, finns i princip ingen begränsning för hur fort man kan sy med den. Tog tid en gång på ett rostfritt 104x2 rör, 1.01 min. 326mm omkrets, full genombränna och godkänd skarv. Dock inte skitsnygg...
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mitt tips är att du hoppar över TIG:andet till en början. MIG är enkelt att lära sig och förhållandevis billigt. Jag vet inte vad du tänkt dig med ditt svetsande, men elda ihop plattjärn, bygga grejer på garagegolvet och laga trasiga grejer som man kanske gör i början av "svetskarriären" kan jag tycka att en TIG är att skjuta över målet.

Köp en MIG av känt märke, eller i alla fall en där det finns möjlighet till service/reservdelar och skippa dom allra billigaste. En liten friköpt gasflaska är inte fel, med en bra regulator så du inte slösar gas i onödan. Sen är det bara:) att lära sig att kombinera ström/trådmatning och träna! Du borde kunna hitta bra grejer (vilt gissat) så du kan tända första ljusbågen för 5-7tusen.

Som glad nybörjare skulle jag vilja hävda att man lätt kroknar om det är en TIG man ger sig på som första svets (om det inte är svetsningen i sig man är vansinnigt intresserad av). Den ställer mycket större krav på "svetshygien" och passning på bitarna du tänkt elda ihop. Då kan det vara svårt att få till det snyggt och man ledsnar. Det är mer att hålla reda på/lära sig, dyrare förbrukningsmaterial osv.

Är man på det klara med det så visst, varför inte köpa en TIG, en ac/dc-kines med flaska och grejer är svetsklar för 15tusen ungefär.

Happy Welding:tummenupp:tummenupp

(priserna är för nya grejer, ska du köpa nåt billigt beg. kan jag rekommendera att köpa en märkessvets som du lämnar på service det första du gör)
 
Last edited:

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Hur många pengar har du tänkt att lägga på en maskin?

Ja det är ju där problemet ligger. Pluggar så kan inte lägga några stora summor, har kollar på svetsat i 2000kronorsklassen, vilket också talar emot TIG. Sen tillkommer ofta gastuber och klockor och det är då det börjar bli dyrt. Därför jag först var inne på någon enkel MIG utan gas. Men får kanske hålla ögonen öppna efter någon billig TIG!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja det är ju där problemet ligger. Pluggar så kan inte lägga några stora summor, har kollar på svetsat i 2000kronorsklassen, vilket också talar emot TIG. Sen tillkommer ofta gastuber och klockor och det är då det börjar bli dyrt. Därför jag först var inne på någon enkel MIG utan gas. Men får kanske hålla ögonen öppna efter någon billig TIG!

Billig TIG innebär oftast dålig TIG. Nåt stort gammalt elände på 400kg som många innan dig plockat det bästa ur, om vi pratar ac/dc i alla fall. En dc- för svart och rf är ju rätt simpel och billig om du kan stå ut med kran för gasen och skraptändning. Det kostar ett slangpaket för tusen spänn och en gastub till den lilla 150A svetsinvertern du hittar på blocket för 1500:-
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top