Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date

peppureikä

Guest
Ärlig , killar o tjejer , jag har läst lite nybörjartrådar här i sporthoj och blir lite fundersam när ni som är nybörjare skaffar direckt en R1 eller värsting Suzuki , är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....jag gjorde så iaf , först en 125:a , sen 350 . 500 , 750 ...osv...jag har för mig att vi i norden är duktiga att titta på storleken..:va
 
Ärlig , killar o tjejer , jag har läst lite nybörjartrådar här i sporthoj och blir lite fundersam när ni som är nybörjare skaffar direckt en R1 eller värsting Suzuki , är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....jag gjorde så iaf , först en 125:a , sen 350 . 500 , 750 ...osv...jag har för mig att vi i norden är duktiga att titta på storleken..:va

Och ????
 
Men kom och hjälp mig dö.
Inte funderat på att riskfaktorn motsvarar körstilen, inte antalet kubikcentimeter?
 
Jag hade en CBR 600 som första hoj o den hade jag i 3 vac innan jja kvaddade de n så jag tror inte de spelar non roll vilken hoj du än har du kommer endå klota!

Men lycka till iaf o kör försiktigt:tummenupp
PS skaffa en bra förs
 
Jag är nybörjare. Ska jag skaffa en 125:a, är det det du försöker säga? :confused: :va

Tror det handlar mest (inte bara) om individen, mognad och hur riskmedveten man är.

Tycker ditt inlägg är lite :dummer
 
Ärlig , killar o tjejer , jag har läst lite nybörjartrådar här i sporthoj och blir lite fundersam när ni som är nybörjare skaffar direckt en R1 eller värsting Suzuki , är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....jag gjorde så iaf , först en 125:a , sen 350 . 500 , 750 ...osv...jag har för mig att vi i norden är duktiga att titta på storleken..:va


Du idiotförklarar dig själv genom ett sånt idiotiskt inlägg. Min första hoj som jag haft i 4 år är den jag har nu. Varför köpa en mindre hoj när man har råd med större? Man kan köra ihjäl sig på moppe också. Tycker synd om dig som kört pocketbikes från början eftersom du tror att man måste göra det som nybörjare. :slicka
 
Hade cbr 919 som första hoj.
Gäller bara att köra som "invisible" skrev..
 
Jag har kört omkull fan så många fler gånger med min minimoto, än med min hayabusa.
Den är bara på 49cc till skillnad på busans 1300cc :tummenupp
Så kör hellre en stor hoj än en liten farlig minimoto :D
 
Det aaabsolut viktigaste när man handlar hoj är ju att köpa ngt med fin sång i spisen!! Något man gillar! :D

/J
 
Körde Cbr900rr -98 som första hoj 2004 man får köra med insidan helt enkelt va inte så svårt för mig va fan rädd för hojen ett bra tag =P änndå blev det 1200mil första säsongen.
 
Av egen erfarenhet ...som säkerligen inte funkar på alla, eftersom alla är olika, men i förhållande till mig själv. Så gör jag en story kort:

Började såklart med moppe på landet, 11 bast, 90 kubik, en crezent. den brassa man runt med till badplatserna, och där lärde man sig växla osv, dalslands skogar, närmsta polis flera socknen bort... :rofl sen blev det moppe hemma i sthlm, sen 125a nåt år, sen utan strypning nåt år, sen gammal rövhäck på landet. sen 250, sen 1000 twin, sen radfyra 1000, sen en värre rad 4 1000 (R1) .. för att sen efter 13 år gå er på 600a.

Det blev verkligen att man tog det steg för steg, vilket jag under tiden lärde mig behärska varje sketen kubik till fullo. Lika naturligt som man lärde sig krypa innan man gick, sen lärde man sig att springa/simma ..simma ryggsimm, krawla, sen lärde man sig yoga.... i motsvarighet till hoj. :rolleyes: men faktiskt. visst kan man lära sig att åka hoj på en 1000, men har man 0 erfarenhet innan, så blir det som att man väldigt lätt kan simma ut på för djupt vatten, utan at orka simma tillbaks till land - vilket då kan spegla att man kommer för fort in i en kurva, och står inför 2 alternativ, lägga ner max, eller bromsa omkull som alltför många gör.

Man kan väl köra över sin förmåga, hur duktig man än är. Men man gör det oftare, och mer riskabelt som nybörjare då man t ex tar rygg på någon ute på landsvägen - som man inte alls känner. Man kan ta rygg på någon som man tror kan haka på, det går redan här alldeles för fort för ens egen förmåga, men som nybörjare kanske man inte ens inser det... Medan killen i grått hår framför, kört på bana i 10 år, han är bara ute å glider lite, håller sitt lugna tempo, medan en annan bakom gör allt han kan, trots effektstarkare hoj osv, spårvalen blir helt fel, vilket till slut leder till ett simpelt misstag, som kostar liv eller lem.

Jag förespråkar fler steg innan man får köra de vassaste r-hojjarna. Ålder eller hur länge spelar ingen roll, man kan inte säga att 2 år ger en viss erfarenhet. Jag m fl kör kanske mer på en sommar än vad många gör på 5 somrar... Här bör man istället lägga vikt på antal mil och någon form utan anlagstest som piloter får genomgå, alla är inte ens lämpade att någonsin köra hoj. Alldeles för många har bristande förnuft, och bristande egenskaper i kroppens försvarsmekanism, alla kan inte bedöma risker på samma sätt. Det finns mkt att göra, men som vägverket och vår fina byråkrati är för trångsynta för at inse, för de åker inte själva r-hoj.

Personligen skulle jag aldrig börja med det värsta som finns. för att:

1. Jag skulle bara duga till att posera vid korvmojjen
2. Jag skulle antagligen köra ihjäl mig inom någon sommar
3. Jag skulle frestas av att försöka haka på de andra som åker liknande hojar
4. Jag inser att jag skulle göra bort mig på så sätt, att hojval inte spelar någon större roll i sammanhanget, kan man inte köra, så åker man inte snabbast oavsett vad man har. Dvs sproitans ny R1a första sommaren räcker inte för att köra ifrån en ducati monster 600 om killen på monster kan köra...

etc etc etc

En röd tråd man ser hos alla ynglingar med nya fina r-hojjar är "hallå, hallå titta på mig, jag e värst, jag e så himla übercool, tuffast i stan"
 
Går fint att köra ihjäl sig på en cykel med ifall det nu skulle vara så.

Olyckor beror på din eller medtrafikanters beteende, inte vilken hoj du har.
Man måste inte ligga i 280 hela tiden, även om man kan.
Är faktiskt så att sporthojar är de säkraste man kan köpa med tanke på att de kan svänga och bromsa snabbt och är snabba vid omkörningar, allt man vill ha i trafiksäkerhet...

Varför köpa 4-5 cyklar ? Köp stort från början o kör lungt tills du känner dig säker.

Jag fyller 18 om 2 månader och då blir det en YZF R1 ifrån 00-01...

Tar för givet att din förstabil var en:

CoolCar.gif


Eller liknande, om inte, så säger du emot dig själv.

Ärligt asså, ditt inlägg känns grovt felplacerat på detta forum.

Sköt dig själv för fan.
 


Eller liknande, om inte, så säger du emot dig själv.

Ärligt asså, ditt inlägg känns grovt felplacerat på detta forum.

Sköt dig själv för fan.
Nja snarare tvärtom, du har ju inte ens börjat åka en 1000 kubiks r-hoj än.. Du har en inställning, som kan uppfatta på olika sätt. Men du har ingen äganderätt på att "det du tycker är korrekt". Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.


Jag fyller 18 om 2 månader och då blir det en YZF R1 ifrån 00-01...

Bra där.. ner å jaga bombrepor på bulten DirEct eller? brassa helvete å poweruuuuila på 3an genom stan i helvet :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top