Nybörjarfrågor ang bankörning.

Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va
 
Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va

Börja med en SMC-kurs på Trajjan. När du gjort det blir det mycket enklare att bestämma vilken väg som är rätt att gå.
 
Jag rekommenderar att du köper en hoj som har hyfsade fjädringskomponenter hellre än mycket motor. En 600 r-hoj runt år 2000 är nog ett bra startval,,, Tycker JAG. :D
 
Jag har kört bil på Kinnekulle och tyckte att det var riktigt trevligt så jag kan tänka mig att det är fantastiskt kul på hoj.

Er6'an ser inte helt dum ut. Fz6'orna ligger ju riktigt i pris också. Dock har jag en fabless för tvåcylindriga maskiner så Kawan lockar lite mer.

Annars har jag ju en XJ550 som står i garaget utan att göra ngn större nytta :smasha den kanske skulle duga till att börja med :va

:tummenupp Bra val, och när den inte räcker längre kan du gå vidare.

80-talare har ingen vidare väghållning men det positiva är att när den inte är förlåtande som en modärn så lär du dig att göra rätt! :tummenupp
 
Fasen vad mycket bra tips jag fått! Får ta och fundera ordentligt på hur jag skall göra.

Har tänkt att ta trajjan på ngn knixkurs med smc. Men ngt mer inspirerat än så vill jag nog inte utsätta den för. Är rädd för att talangen skall ta slut alldeles för fort och att jag skall skicka ut pärlan i salladen!

XJ550'n däremot är jag inte ett dugg rädd om! Den skulle jag kunna kasta ikull, garva lite och åka vidare!

Tål att tänkas på det här!
 
Fasen vad mycket bra tips jag fått! Får ta och fundera ordentligt på hur jag skall göra.

Har tänkt att ta trajjan på ngn knixkurs med smc. Men ngt mer inspirerat än så vill jag nog inte utsätta den för. Är rädd för att talangen skall ta slut alldeles för fort och att jag skall skicka ut pärlan i salladen!

XJ550'n däremot är jag inte ett dugg rädd om! Den skulle jag kunna kasta ikull, garva lite och åka vidare!

Tål att tänkas på det här!

Det gör ont att krascha även på billiga hojar.:fakta

En SMC-kurs innebär inga större risker om man väljer att köra med huvudet oavsett storbana eller knix. De som kraschar är nästan alltid de som vill testa gränserna snarare än att nöja sig med förarutveckling.
Man behöver inte talang för att undvika att gå omkull, bara lite lite omdöme.

Sen är det förstås kul att testa gränserna men steg ett är att prova på vad det handlar om.
 
Haha, ja det har du ju helt rätt i! Jag har, i nuläget, inga som helst aspirationer att bli mästare.

Som du säger är det nog vettigt att bara ta det lugnt och ha roligt till att börja med! Ska anmäla mig till kurser och börja i den änden så får vi se vart det tar vägen!
 
SMC kurserna är väldigt prestigelösa tillställningar.
De flesta är där för att bli bättre förare oavsett nivå. När man lagt prestigen åt sidan så blir det roligt på riktigt ( dessutom lär man sig bättre):banana .
Man får fortfarande gasa ordentligt om man vill :tummenupp
 
Som någon skrev tidigare, köp något med vettiga fjädringskomponenter, att gunga ikring på något gammalt vingligt kan få vem som helst att tröttna och ökar risken för vurpa.
Att köpa något billigt och uppgradera blir oftast dyrt. En "kompis" vet hur det är.
 
Haha, ja det har du ju helt rätt i! Jag har, i nuläget, inga som helst aspirationer att bli mästare.

Som du säger är det nog vettigt att bara ta det lugnt och ha roligt till att börja med! Ska anmäla mig till kurser och börja i den änden så får vi se vart det tar vägen!

Bra där! :tummenupp

Däck. snåla inte på däck!
Vad du än väljer att köra på så ha fräscha, börjar det gå fort sen så byt till lämpliga i tid, var inte dumsnål, gatdäck funkar att börja på men om det börjar gå fortare så är det mycket att vinna på att uppgradera.

Det är inte bara kraschrisken som ökar utan känslan blir så mycket sämre med olämpliga däck att det kan kännas som man inte utvecklas något mer och tror man uppnått sitt potential, fjädring och annat tjafs kommer efter däcken när det inte går att köra fortare med det du har.

Mästarambitionerna......dom infinner sig kanske dag två när du sorterat bort all känsla av nytt och börjat finna dig tillrätta på bana....eller aldrig, beror på vem du är, ingen vet innan man provat. ;)
 
”Överdäcka” inte !
Visst skall man ha bra däck , men viktigast är rätt däck.
Ett par moderna sport-touring däck räcker väldigt långt.
De kan fungera betydligt bättre än ”sportiga” däck som inte kommer upp i temperatur eller tål vatten ...
 
Det får bli att anmäla till lite kurser till våren!

När det kommer till däck. Jag har diablo rosso III på trajjan idag. Är det ett däck som skulle kunna funka hyfsat på banan också?

//C
 
Vilka som funkar de första gångerna, se till att ha fräscha då bara, blir mycket roligare så.

Om det sen börjar gå fortare så byt i tid, blir mycket roligare det med, och säkrare. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top