Nybörjarfråga - kedjelängd

Jag kör vanlig ”plåtkedja” på motarden. Dels för att är snål men också för att det ryktas om att det blir lite mer pulver närmast asfalt eftersom den rullar lättare.

men det är jag det.
Jag köper att man gör det på tävlingsmaskiner eller fordon som man kör sällan och vill ha det extra pulvret. Här handlar det om en KLX230 som brukas i vått och torrt. Känns verkligen inte genomtänkt att använda standardkedja till det.
 
Varför inte en o-ringskedja?
Ojsan. Märkte det faktiskt precis när jag skulle måtta in kedjan på dreven, kollade efter o-ringarna till klipsen eftersom jag inte såg några med i påsen, så jag tänkte att jag kunde använda dom som satt på kedjan. Men så satt det inga på kedjan!? Sen tänkte jag ... "vad kan gå fel?"
 
Ojsan. Märkte det faktiskt precis när jag skulle måtta in kedjan på dreven, kollade efter o-ringarna till klipsen eftersom jag inte såg några med i påsen, så jag tänkte att jag kunde använda dom som satt på kedjan. Men så satt det inga på kedjan!? Sen tänkte jag ... "vad kan gå fel?"
Standardkedja funkar men du behöver smörja noggrannare och oftare.
 
Jag förstår. Det blir intressant att märka eventuella skillnader då jag levt med min förra kedja ett år, och det var o-ring.
 
Nu har du en "0"-ringskedja, mer effekt till bakhjulet.
 
Nu har du alla chanser i världen att slå hål på myten att en tätad kedja skulle hålla längre…

Minutiöst old-skool underhåll med pensel och varma oljebad ska nog göra susen. Då sätter jag mina pengar på din kedja. Hälften av alla tätade kedjor där ute är knappast täta på grund av de tvättmedel ägaren använder. Den andra hälften är fulla med vatten eftersom de tillhör den kategori ägare som tycker att högtryckstvätten är det bästa som finns…
 
Last edited:
Jag förstår. Det blir intressant att märka eventuella skillnader då jag levt med min förra kedja ett år, och det var o-ring.


Grattis till uppklassningen!

Screenshot_20220327-090715_Samsung Internet.jpg



Skall du köra hela serien i år?


1. Var det originalkedjan du plockade av?
En sådan håller många, många tusen mil med rätt skötsel. Det finns exempel på folk som gnetat ut 10.000 mil ur sin första kedja.
Tror inte jag skulle orka gulla med min kedja så länge, men 3 - 4 tusen mil har jag fått ut lätt, utan mer jobb än att smörja ibland.

2. Det funkar utmärkt med en sådan kedja du köpt. På en KLX 230 har du till och med chans att faktiskt känna av förbättringen i bakhjulseffekt. Du kommer få en eller rent av 2 hästar extra ner i marken.
Några % lägre bränsleförbrukning vid körning rakt fram kommer du kunna notera också.

3. Skötsel blir extra viktigt med den kedjan. Jag rekommenderar Maximas Chain Wax på sprayflaska för turerna.
Du kommer känna igen lukten. Det är i praktiken underredsmassa i sprayform.
För garaget rekommenderar jag att du kokar kedjan med jämna mellanrum.
Putoline har ett överlägset kedjevax för ändamålet.


Tänk på att:

1. Rengöra kedjan mycket noggrant innan du kokar den.
En smutsig kedja kontaminerar vaxet direkt.

2. Låt kedjan rinna av hängade över burken. Då räcker produkten längre.

3. Återmontera inte ett kedjelås! Nytt lås varje gång du öppnat det gamla.



Have fun!
 

Bifogat

  • Screenshot_20220327-090715_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220327-090715_Samsung Internet.jpg
    976.2 KB · Visningar: 5
Senaste kedjan jag monterade på min XT var faktiskt en otätad dito. Tycker mig känna lite skillnad i effekt. Men tror samtidigt att det är placeboeffekt...
 
Hm.. återigen tackar för tipsen. Jag tror jag redan känner hur kedjan ger mig i alla fall 3 extra hästar, kanske t o m 3½ ;)

Och så "Light weight for pro racing ..." det där missade jag helt. Jag såg mest bara "GOLD!"


För garaget rekommenderar jag att du kokar kedjan med jämna mellanrum.
Putoline har ett överlägset kedjevax
Det där med att koka kedjan gjorde jag när jag var 10 år, det var min cykelkedja. Det var bökigt och mamma blev inte glad när hon kom hem från jobbet. Men måste det vara Putoline, jag kokade min kedja i rapsolja. Den blev som ny sen.

Jag tror inte det blir så mycket krångel med kedjan, jag kör tills jag märker att den börjar bli smutsig och trög, och slapp. Jag kommer så klart tvätta kedjan när jag tvättar hojen med Biltemas MC-rengöring, och Biltemas plastborste för MC-kedjor. Sen smörjer jag den bara med Biltemas MC-kedjespray. Jag behöver inte Putolines, Kenny på gården när jag var liten smorde sina kedjor med smör, och det funkade toppen, sa han.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top