Nybörjarfråga däckvärmare

Köper man från utlandet får man ju ofta reglerbart, och frakt, för samma pengar som ett par vanliga av motsvarande modell kostar här i Svea. Då kan inte jag komma på en enda anledning till varför man inte vill ha ett par reglerbara. Sen att jag är prylnörd gör ju inte saken bättre :D

Du råkar inte veta var? :)

inte för att jag har kunskap inom området, men jag har "hört" att;

man skall inte använda däckvärmare på regndäck p.g.a. att de blir varmare än arbetstemperatur = greppet är bättre i början och något sämre när det når rätt temp, = risk för vurpa.
kör man utan däckvärmare så bygger man upp temperaturen = greppet blir bättre och bättre. givetvis gäller det inte för de högsta klasserna.

stämmer det?

Köper man från utlandet får man ju ofta reglerbart, och frakt, för samma pengar som ett par vanliga av motsvarande modell kostar här i Svea. Då kan inte jag komma på en enda anledning till varför man inte vill ha ett par reglerbara. Sen att jag är prylnörd gör ju inte saken bättre :D

Joomen då är det ju det att däckvärmare har en satans tendens att gå sönder.
Köper hellre av Greven eller liknande, då man VET dom byter ut om det knasar sig. Ska köpa nya till 2010, men har inte bestämt vart ännu.... Nån som vet var man får bra priser?

//
Benny

Eller så köper man kvalitetsvärmare så behöver man inte krasha hojen för att däcken är kalla när man tror att dom är varma... att gå till greven är inte mycket till tröst när olyckan redan varit framme.... nej köp inga billiga skit värmare det slutar bara med grinkalas och att du får köpa dyra tillslut i alla fall, det är inte biligare har själv gjort denna dyra tabbe och köpt 2 par billiga på 2 sesonger, det blir billigare med riktiga grejer från början:tummenupp
pm mig jag har ett gäng olika värmare hemma:)

Köp värmare med en STOR TYDLIG display!!! Inte för att det är kul att på 50 meters håll veta vad däcken håller för temp, utan för att med ett ögonkast på 15 meters håll veta att strömmen fortfarande funkar och proppen inte gått (Röda siffror = allt väl). Gäller framför allt på Åsen och Knudan.

Låter fånigt men viktigt tycker jag. På allvar!

Köp värmare med en STOR TYDLIG display!!! Inte för att det är kul att på 50 meters håll veta vad däcken håller för temp, utan för att med ett ögonkast på 15 meters håll veta att strömmen fortfarande funkar och proppen inte gått (Röda siffror = allt väl). Gäller framför allt på Åsen och Knudan.

God poäng där! På tex Grevens är det ett otyg att se den där lilla dioden på sladden på 4dm håll i dagsljus :(

Sleven-tricket fungerar ju annars, kör alltid en radio på samma uttag/grendosa, så länge vacker musik strömmar genom luften är det bra bra.

Inte fånigt alls, vet mer än en som stått på näsan för han trott att däcken var varma. Dyrköpt kunskap och ont gör det.

Sleven-tricket fungerar ju annars, kör alltid en radio på samma uttag/grendosa, så länge vacker musik strömmar genom luften är det bra bra.

Observera att det ska vara The Boss som spelas, inget annat duger. :)

Stefano Capit svarar på frågor

Mr.J: Do top racers use warmers on rain tyres? (MotoGP. WSBK etc)
Stefano: Yes

Mr.J: If they do what specs do they use? (Temp and tyres)
Stefano: 65 70°C

Mr.J: Do they use them from time to time? Weather depending?
Stefano: They decide time to time the temperature

Mr.J: What is the most “popular temp” when heating with adjustable warmers? (Slick tyres)
Stefano: 90°C

Mr.J: Does the top team adjust the preheating temp according to the current ambient temp?
Stefano: Yes

Mr.J: How important is the rim heating on the warmers?
Stefano: For motorcycle we suggest windstopper, rim heating only in F1 for carbon wheels

Mr.J: How important is the windstopper?
Stefano: Protection for wheels and tyre when the wind is strong. The material of windstopper is the same of SKI jacet and gloves. Fantastic invention. When the weather is too cold, it can mantein the same temperature inside (tyrewarmer + windstopper).

Har ni egna frågor så skriv här så kan jag sålla lite och skicka vidare.

/J

vad det gäller michelin är det blankt nej till värmare på regndäck.... bakslicken vill ha 95 grader värmare detta gäller 16,5" trippel compund däcken:) kör man däckvärmare så där hårt som tidigare skrivits på regndäck så får man vara bered på att det blir till att byta till nästa pass då dom torkar ut och blir bakelit hårda efter så mycket värme och senare avkylning:)

vad det gäller michelin är det blankt nej till värmare på regndäck....

Kan kanske vara så men i MotoGp körs det med Bridgestone och i WSBK är det väl Pirelli? Min fråga gällde MotoGP och WSBK.

bakslicken vill ha 95 grader värmare detta gäller 16,5" trippel compund däcken:)

Varför bara 16.5"?

kör man däckvärmare så där hårt som tidigare skrivits på regndäck så får man vara bered på att det blir till att byta till nästa pass då dom torkar ut och blir bakelit hårda efter så mycket värme och senare avkylning:)

Njaaa......jag tror nog att som det skrivits innan i tråden så kommer ytan på däcket "kallna" ganska fort efter man tagit av värmarn MEN stommen kommer behålla värmen tillsammans med fälgen och inte "kyla" från insidan. Detta i kombination med att man börjar köra med regndäcket ger en förhållandevis jämn temp i HELA däcket och skapar inte stora temperatur skillnader som kan få gummit att börja "separera" eller jobba "mot sig själv" inom gummilagren i däcket.

/J

Kan kanske vara så men i MotoGp körs det med Bridgestone och i WSBK är det väl Pirelli? Min fråga gällde MotoGP och WSBK.

Varför bara 16.5"?

Njaaa......jag tror nog att som det skrivits innan i tråden så kommer ytan på däcket "kallna" ganska fort efter man tagit av värmarn MEN stommen kommer behålla värmen tillsammans med fälgen och inte "kyla" från insidan. Detta i kombination med att man börjar köra med regndäcket ger en förhållandevis jämn temp i HELA däcket och skapar inte stora temperatur skillnader som kan få gummit att börja "separera" eller jobba "mot sig själv" inom gummilagren i däcket.

/J

16.5" används för att det ger maximal anliggningsyta vid nedlägg, används i de största internationella serierna.

Om du hettar upp ett regndäck väldigt mycket så visst kommer du ha jämn och fin värme/grepp från däcket. Men när detta däck sedan blir kallt (slut av race/pass) så kommer det bli stenhårt. Så ska du värma regndäcken till 95 grader gäller det att byta set efter varje pass.

Så! Jag rättade lite i din text. Gillar inte felskrivningar :mattias

Köper man från utlandet får man ju ofta reglerbart, och frakt, för samma pengar som ett par vanliga av motsvarande modell kostar här i Svea. Då kan inte jag komma på en enda anledning till varför man inte vill ha ett par reglerbara. Sen att jag är prylbög gör ju inte saken bättre :D

... För rookies är det inte lönt att ha ännu mer ångest över kalla däck för att man inte hinner få på sina värmare ute på gridden också.

:tummenupp
En oerhört viktig poäng eftersom allt för många kör med hjärnspöken och änå inte utnyttjar däckens fulla potential vare sig de kör i torrt eller blött mer än vid misstag!

Att känna sig trygg (att man har rätt prylar rätt inställda och att det känns bra) är väldigt viktigt för att kunna fokusera på rätt saker (körningen).

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup