Nybörjare som har lite frågor...

MrErasmie

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Ljungskile
Hoj
Ninja 250r -08, ER6F -13
haloj alla mc-gurus! :)

Har blivit riktigt mc-intresserad den sista tiden, har ioförsig alltid varit de, men nu är intresset större än någonsin!

Funderar på att ta begränsat mc-kort till våren då jag fyller 18, och köpa en Kawasaki Ninja 250r :tummenupp

Så till mina frågor;

1. är det "bortkastade" pengar att köpa en sån hoj, att man alltså tröttnar på att den inte är "tillräckligt kraftig" om nått år när man är varm i skinstället? :tungan Eller räcker den länge för en gröngöling som jag?

2. Skulle inte vara fel med lite andra tips på bajkar i samma prisklass som ninjan ( både begagnade och nya ) Har stirrat mig blind på den nu :)
 
Köp 600 r hoj strypt!!!! plocka bort stryp när du har behörighet, så slipper du byta hoj direkt och har hyfsat me mos =)
 
Åkaj, tack för tipset! Viste faktiskt inta att man kunde göra så, strypa en 600 till laglig kragt :) Plus att 600r är 10 gånger snygare än 250r!

Ingen som har en svart Kawasaki ninja 600r begagnad i Gbg området?
 
Om du ska åka strypt så tycker jag att det är bättre att satsa på en ninja 250.
Den hojen är bygd för den effekten och allt är dimensionerat för den.

Stryper du en 600 kommer den att gå som en påse nötter + att du får en hoj som är mycket mer svårkörd och tyngre än 250'n.
 
köpa en kawasaki er-6a som du köper strypsats till.. En skruv som tar 3 sec att plocka bort om du inte vill ha den där... + att den är otroligt rolig att köra, räcker gott och väll för en nybörjare :P Fast en sporthoj är ju snyggar såklart :tummenupp
 
Kawasaki har också ER 6 som funkar bra att strypa till mellanklass. Finns i två utföranaden ER 6N naken streethoj och ER 6 F med helkåpa.

Dessa hojar är mycket bättre som övningshojar och mellanklasshojar än 600 cc Ninja.

Ninja 250 är inte godkänd att köra upp på eftersom den är under 375 cc, men för övningskörning är den helt OK.

Ett tips: Glöm sporthojen som första hoj (zx 6 ninja). Allt som har med körträning att göra blir mycket enklare på en streethoj typ ER 6, Honda Hornet 600 m.fl.

köpa en kawasaki er-6a som du köper strypsats till.. En skruv som tar 3 sec att plocka bort om du inte vill ha den där... + att den är otroligt rolig att köra, räcker gott och väll för en nybörjare :P Fast en sporthoj är ju snyggar såklart :tummenupp

Strypningen kan även vara en byglad kontakt (U-länk) i serviceuttaget under sidokåpan vid sadeln. Förutom Skruven.
 
Last edited:
Kawasaki har också ER 6 som funkar bra att strypa till mellanklass. Finns i två utföranaden ER 6N naken streethoj och ER 6 F med helkåpa.

Dessa hojar är mycket bättre som övningshojar och mellanklasshojar än 600 cc Ninja.

Ninja 250 är inte godkänd att köra upp på eftersom den är under 375 cc, men för övningskörning är den helt OK.

Ett tips: Glöm sporthojen som första hoj (zx 6 ninja).



Strypningen kan även vara en byglad kontakt (U-länk) i serviceuttaget under sidokåpan vid sadeln. Förutom Skruven.

Nu har jag inte koll på hur länge man måste ha strypningen och dessa mellanklasskörkort mm, men om det skulle ta några år så lär du ju förlora mer i värdeminskning och på försäkring, och gissningsvis högre servicekostnader på en 600 jämfört med en 250.
Jag hade klart gått på en 250 om man bryr sig om pengar, annars är det väl bara att fläska på och köp den du vill ha.
 
Ett tipps är att provköra många hojar innan du köper jag va precis som alla andra unga killar och skulle självklart ha en sporthoj för dom går ju jättefort o de är coolt osv, hade den 4ra dagar testkörde sedan en motard, och de va fan så mycket roligare fick bita i de sura äpplet att jag inte kört en sådan innan :(
 
Nu har jag inte koll på hur länge man måste ha strypningen och dessa mellanklasskörkort mm, men om det skulle ta några år så lär du ju förlora mer i värdeminskning och på försäkring, och gissningsvis högre servicekostnader på en 600 jämfört med en 250.
Jag hade klart gått på en 250 om man bryr sig om pengar, annars är det väl bara att fläska på och köp den du vill ha.

Det blir efter två år som mellanklasskörkortet övergår till tungt körkort.

Nu är ninja 250 lite budgethoj i sin konstruktion med t.ex enkelt chassie, fjädring och budgetdäck. Er 6 lär inte ha mycket högre servicekostnader än 250 hojen.
En begagnad Er 6 har en mycket större kundkrets på begagnatmarknaden än 250 hojen.
 
Köp ingen R hoj om du ska åka strypt. Då betalar du bara onödigt mycket i försäkring på en onödigt tung hoj. Motard skare va isf. PUNKT!
 
Jag vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt, men samtidigt är jag villig att betala lite extra för att få bra grejor från början.

Anledningen till att ja surfade in på 600an var att man slipper byta hoj efter 3år om man tröttnar på en 250. men å andra sidan så är det kanske inte optimalt med en sån kraftig motorcykel i början, plus att som nån sa att den (600an) inte är gjord för en sån nertrimning = tråkiga köregenskaper.

Tyckte ninja 250r var tilltalande både i designen och i prisklassen, men hur är den annars, kvalite, prestanda? Ja kan nästan ingen ting om hojar så lite hjälp vore inte fel :)

Tack för all hjälp, det upskattas! :tummenupp
 
Last edited:
Om du ska åka strypt så tycker jag att det är bättre att satsa på en ninja 250.
Den hojen är bygd för den effekten och allt är dimensionerat för den.
Stryper du en 600 kommer den att gå som en påse nötter + att du får en hoj som är mycket mer svårkörd och tyngre än 250'n.

Håller ej me... hade en 600cbr strypt till 25kw (00:a), gick hur fint som helst.
Sen så när du får kliva på tung, kan du enkelt ta bort strypningen.

Harva runt på en 250 på gata.. njääää
 
En 600r är så jäkla dyr bara, 80 000kr för en begagnad :( är bara 17 nu... Fördelen är ju att man slipper byta efter några år. Mistänker att man kan tröttna på en 250cc
 
En 600r är så jäkla dyr bara, 80 000kr för en begagnad :( är bara 17 nu... Fördelen är ju att man slipper byta efter några år. Mistänker att man kan tröttna på en 250cc

Jo, så kan det kanske vara. Men du ska nog kolla upp lite försäkringskostnader också innan du bestämmer dig, precis som någon redan nämnt. En sporthoj i 600klassen kostar en hel del att försäkra, så det kan nog vara värt besväret att byta hoj om ett par år. Risken finns att du ändå kommer vilja göra det.
 
Håller med många här ovan. Köp en strypt 600:a. Köp ingen sporthoj. Körställningen på dessa är krävande i låga farter (om du inte gillar yoga). I högre farter gör fartvinden att armarna avlastas. Det går nästan inte att köra i laglig hastighet med en R-hoj.
Personligen hade jag köpt en strypt Honda Hornet 600 eller liknande. Tänk bara på att de flesta hojar som är registrerade som 25kW enbart är strypta på pappret. Detta kan leda till strul med försäkringsbolaget vi ev. olycka.
 
Köp en enkel stryp hoj typ billig beggad motard eller er5/er6 och ha de första året. Även tex beggade kläder (utrustning). Är de kul med hoj så kör vidare och byt hoj när du tröttnar och sen köp en 1000cc när du haft kortet i 2 år.

Väldigt dumt att kasta massa pengar i sjön så kanske du inte tyckte de var nå kul eller så vurpar du med nya (dyra) hojen för du e ovan i början.
Vurpa en sporthoj = dyrt
Vurpa en motard = billigt

Sen ska du försäkra hojen också:D

Skulle inte satsa på en strypt 600cc sporthoj för när du blir av med begränsad tung så vill du ha iaf en ny hoj.

Början av min Mc karriär
Tog tung Mc direkt

2007 ZX6r ninja 12,000 kr/halv helår försäk
2008 Honda 450 Motard 4500 kr/trafik helår försäk
2009 Båt
2010 Ktm 990 adventure 9000kr/hel helår försäk
2011 ?
 
Last edited:
Satas på en 250r. Du får en hyfsat ny hoj till ett vettigt pris
som du har råd att försäkra. Sambon har en sån riktigt skoj på
kurviga vägar:)
 
Tror även 250n blir väldigt dyr i försäkring. Men en ninja 600 relativt ny kommer du få betala säkert 40 000 per år om du ska ha helförsäkring, troligtvis mer. Kanske att 250n går att lösa i pengar, annars får du nog titta på nån hoj från sent 80-tal eller tidigt 90-tal.
 
MrErasmie skrev:
Funderar på att ta begränsat mc-kort till våren då jag fyller 18, och köpa en Kawasaki Ninja 250r :tummenupp

Så till mina frågor;

1. är det "bortkastade" pengar att köpa en sån hoj, att man alltså tröttnar på att den inte är "tillräckligt kraftig" om nått år när man är varm i skinstället? :tungan Eller räcker den länge för en gröngöling som jag?


Visst kan man ta en tung hoj och strypa den. Men om du ska köra lagligt så får du ändå inte ha mer effekt, så en 250r är nog inte tråkigare än en strypt 600:a. Nöta motorväg blir inte speciellt kul (brukar inte vara speciellt kul ändå), men på kurviga vägar, kanske t.o.m. någon SMC kurs eller bandag, så tror jag absolut du kan ha kul.
Har man en strypt hoj så kan man avstrypa den sen när du får köra obegränsad. Men efter 2-3 år så kanske du är sugen på att prova någon annan hoj ändå, om du inte blir nostalgisk och aldrig kan sälja din första hoj.

En rad 4:a är nästan för jämn och snäll för att vara rolig vid 34 hästkrafter. Så en 250r eller strypt ER 6 kan nog vara lite roligare än en strypt ZX-6R.
Kör du nakenhoj så blir det mer fartkänsla än bakom helkåpa.
Jag har en Kawa gathoj med toppkåpa och rad 4:a och en Honda offroad med stånka. Kawan är snabbare, men Hondan känns snabbare.

En motard eller offroad blir nog mest bus per hästkraft. :)
Annars nakenhoj eller 250r som du var inne på.
Vänta med fyrcylindrigt tills du får köra ostrypt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top