Köpa A2 mc?

Minns inte riktigt men löjligt låg men jag är 37 år och min är A-reggad. Svedea som vi har på alla våra har märkesförsäkringar som är billiga. Bli medlem i SMC också så går det ner ytterligare.
 
Att Kawa 400 är lättare än 300 beror helt enkelt på att den har mindre tank.
Efter drygt 2000 mil på Ninja 300 gillar jag den fortfarande. Plus för vikten, bekvämligheten, bromsarna och väghållningen. Minus för vridet på låga varv och effekten. Men till gatåka duger den gott och på bana är den riktigt rolig (utom på rakorna).
 
får ringa till lingvalls på måndag och höra vad det kostar. finns ju inte en uppsjö med abs dock. hittada denna https://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_ER6n_85384544.htm?ca=5&w=2
dock 13k dyrare än denna https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB500F_85839167.htm?ca=5&w=3 men den kanske inte alls är lika bra, vad vet jag

vad blir försäkringen på en sån där kawasaki tro?
Jag hade min hos Svedea och fick rätt bra pris iom att jag hade begränsat kort och hojen var strypt.
Numera kör jag bilsport & mc för det var löjligt mycket billigare, så kolla runt med alla bolag innan du tecknar något...
 
ja, som det ser ut nu så står det mellan cb500f, duke 390 och z300. alla dessa går att få för strax över 30k. jag tror faktiskt jag skulle bli nöjd med vilken som helst av dom, annars kan jag bara byta efter jag tagit kortet om jag känner för det. på lördag ska jag åka och kika lite på lingvalls i gävle så får vi se.
 
jo en mt-03 har jag faktiskt provsuttit, men isåfall gäller ju samma sak som z400, att köpa en helt ny för 56k :) hade jag kunnat hitta en sån i begagnad skick hade det definitivt varit ett alternativ men en helt ny, njaeee blir dyrt om man ska ha både bil och mc
 
Det här vet du säkert men tänk på att alla motorcyklar som du får köra med när du har ett körkort (A2) inte är godkända för att köra upp med.

Jo, dom ska väl vara över 400cc eller vad det är för att man ska få köra upp med dom. Det är ju faktiskt ett skäl till att cb500f är ett bra alternativ som också är billigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Som du skriver i ditt första inlägg, du kan köra upp på körskolans hoj.
Så jag tycker att du ska välja den A2 hoj som du tror passar bäst för dig och din plånbok.
När du i framtiden tar full behörighet har du en massa erfarenhet som gör att du kan byta till en större hoj som passar dig då.
 
Som du skriver i ditt första inlägg, du kan köra upp på körskolans hoj.
Så jag tycker att du ska välja den A2 hoj som du tror passar bäst för dig och din plånbok.
När du i framtiden tar full behörighet har du en massa erfarenhet som gör att du kan byta till en större hoj som passar dig då.

Jo precis, tanken är väl den att om jag kan köra upp med min egna kanske man kommer undan med någon körlektion mindre eftersom man redan känner hojen och slipper hyra körskolans? Såg att denna precis blev sänkt https://www.blocket.se/vi/85405593.htm prisvärd? Går säkert att pruta någon tusenlapp till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jo precis, tanken är väl den att om jag kan köra upp med min egna kanske man kommer undan med någon körlektion mindre eftersom man redan känner hojen och slipper hyra körskolans? Såg att denna precis blev sänkt https://www.blocket.se/vi/85405593.htm prisvärd? Går säkert att pruta någon tusenlapp till


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Körteknik är hyfsat överförbar mellan olika fordon, och har du kört massor på en egen hoj märks det när du kör körskolans hojar med.
 
Kör upp med körskolans hoj och strunta i att köpa hoj anpassad till uppkörning.
 
Jo, jag får nog göra så som ni säger. Ni verkar vara eniga om det, lutar åt en z300 just nu men hur står den sig mot ninja 300? Den ska ge bättre vindskydd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det blåser rätt bra på en nakenhoj i motorvägsfart, men annars kvittar det lika.
Personligen tycker jag det blir jobbigt i längden nånstans runt 140-150 km/h på en nakenhoj, och det blir ungefär samma jobbighet en bra bit norr om 200 på helkåpat. Möjligtvis så kan man pressa upp ninjan i lite högre toppfart tack vare kåporna, men jag har ingen koll alls på de två hojarna specifikt, men har de samma motoreffekt och sammaish utväxling så kan ninjan kanske gå en handfull km/h fortare.

Köp den du tycker är snyggast och sitter bäst på. Motorväg är ändå trist. :hihi
Eller den som får din farsas polare (eller vad det nu var) att blåsa flest säkringar. :D
 
Hehe. Jo ninjan är skapligt snygg den med men vilken jag sitter skönast på... jadu, känns aningen svårt att testa då ingen affär i närheten säljer dessa, förutom z400 då som borde vara rätt lika z300.
Men generellt sätt är väl sportmodellerna lite mer obekväma av sig? Man sitter väl inte lika upprätt som på z300?
Hittade en ninja för 36 med akrapovic, annat bakljus och vindruta som gått 1100 mil, nyservad. Den är ju också ett alternativ


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hehe. Jo ninjan är skapligt snygg den med men vilken jag sitter skönast på... jadu, känns aningen svårt att testa då ingen affär i närheten säljer dessa, förutom z400 då som borde vara rätt lika z300.
Men generellt sätt är väl sportmodellerna lite mer obekväma av sig? Man sitter väl inte lika upprätt som på z300?
Hittade en ninja för 36 med akrapovic, annat bakljus och vindruta som gått 1100 mil, nyservad. Den är ju också ett alternativ


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Småmodellerna av sporthojar är mer sporttourers än faktiska sporthojar sett till sittställning och utrustningsnivå tycker jag. Det är värre att hoppa på en MV Agusta F3 och puttra runt inne i stockholm i rusningstrafiken än vad det någonsin kommer vara på en Ninja 300 som såvitt jag vet fungerar utmärkt i stadstrafiken. Jag har bara ägt en Ninja 250, så är inte helt bekant med 300, då den är helt ny jämfört med 250-modellen.
Däremot kan nog Z300 vara mer upprätt än ninjan.

Vill du skaffa dig en lite annorlunda, men mer riktig sporthoj finns gamla CBR250RR, GSXR250R och ZX250R, från 90-talet. Galna små mackapärer!
https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8
 
Jämfört med Gixxrar och CBR600RR sitter man betydligt mer upprätt på en Ninja300.
 
Köp A2 hoj för att köra A2. Många av dom som tex Duke 390 (säkert Kawwan också) är riktigt lattjo att snyta ur på småvägarna. Att mosa runt 190 kg hoj med begränsad effekt är säkert lärorikt på något sätt men i övrigt bortslösade år. Rekommenderar f.ö. helförsäkring till din första hoj så tag med det i kalkylen. ;)

Men något är bättre än inget så analysera inte ihjäl dig. Köp och kör som ett svin.
 
Varför är det ett tvång med ABS? Jag förstår att det är ett bra komplement att ha men lägg inte all tro till det systemet i verkligheten. En hoj utan ABS är ingen dålig hoj bara av den anledning. Att kunna bromsa utan ABS är ju A och O inom hoj-åka. Leta upp en välskött ER6 utan ABS och jag tror du blir riktigt nöjd :yoparty
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top