Rigge skrev:
Många vettiga tips men alla vet ju hur det blir ändå, vara snabbare än polarna är det enda som räknas.
Japp, så brukar det bli, på vissa bandagar, men är det inte det möjligt att ändra på? För det är väl frågan om vilken inställning/attityd jag som förare har till min hojåkning generellt, eller?
Är jag snabbast? Skickligast? Finns inte alltid andra som har mer erfarenhet eller större fallenhet?
Är det dåligt att INTE vara bäst? Hur många är det som ÄR bäst/snabbast? Är det fler än EN?
Tycker mina kompisar/vänner sämmre om mig för att jag INTE är snabbast på bana? Eller bryr de sig mindre om mig för det?
OM så är fallet, är de mina riktiga vänner? Bryr jag mig om vad de tycker?
Det finns många frågeställningar att fundera kring när det gäller just vår attityd/inställning till något som är så potentiellt farligt att vi nog skall ta oss en funderare både en och två gånger innan vi fattar våra beslut för hur vi kör, speciellt ute på landsvägen.
En grundfråga som poppar upp är:
- Varför kör vi hoj?
För att minimera just detta scenario finns föråkare vars uppgift just ÄR att dämpa den här typen av beteende som innebär att förare kör över sin förmåga. Och på en utbildning får man EN varning därefter, i regel, avskiljs man och får stå bredvid om man är en säkerhetsrisk för sig själv eller andra!
Mvh!
// Niklas