Nybörjare på bana

porec skrev:
jag ska mäta min... låna hem en db mätare... men grejen är den att jag inte tror att jag kommer klara mig....få typ kapa orginalet och göra ett "silpon" av de.. så det går snabbta att byta vid bankörning....

Just på kinnekulle brukar de inte vara så kinkiga men man ska aldrig säga aldrig. Både Micron och leo (och även andra märken) vince slip on som bolt on på både radfyror och v-twinnar har gått igenom. Är det enkelt att byta till orginal så är det ju helt klart att föredra dock.

Last edited:
Mr Helmut skrev:
...

Man skulle inte få köra alltså om man inte klarade ljud testet? kul att ha åkt 50 mil så får man inte köra sen

Sätt på orginal, ingen idé att ta risken ens. Effekten räcker nog för att ta sig runt iallfall...

GSXR1100R skrev:
Njae inte alla tänker så tack och lov, men har man sådana komplex så är det nog säkrast att avstå bankörning.
Åker man till en bankörning för att vara snabbast ska man nog fundera på att börja med RR istället.
Tror prestigen med att vara snabbast i "gänget" avtar med åren tack och lov.

t-rex skrev:
Sätt på orginal, ingen idé att ta risken ens. Effekten räcker nog för att ta sig runt iallfall...

handlade inte om effekten för den räcker och blir över skulle jag tro men jobbigt att byta osv

Mr Helmut skrev:
handlade inte om effekten för den räcker och blir över skulle jag tro men jobbigt att byta osv

Tja, det handla ju om prioriteringar. Det tar ju som mest 10 min att byta ljuddämpare på en R6. Jämför det med att köra en massa mil och betala flera hundra spänn så är det nog inget stort problem med att byta ljuddämpare.

Mr Helmut skrev:
Byt eller stanna hemma.

Har man helsystem och därtill ett som är lite knepigt att byta är det bra o veta vad som gäller i förväg, så kan man ju provmäta alt välja en annan bana.

Jag tvivlar dock på att jag skulle klara mig, på nästa hoj blir det slipon istället.

/N

Mr Helmut skrev:
Det är så det är. Det tredje alternativet är att du betalar, åker dit och sedan står brevid och tittar på när alla andra kör. Vi kan tycka, diskutera, ha åsikter om, beklaga oss osv, men det som gäller är att om man inte kommer med original så får man inte köra. Det finns inget att diskutera när det gäller slipon - det är bara slöseri med bandbredd :argpådato :pannkyss

isse skrev:
Har man helsystem och därtill ett som är lite knepigt att byta är det bra o veta vad som gäller i förväg, så kan man ju provmäta alt välja en annan bana.

Jag tvivlar dock på att jag skulle klara mig, på nästa hoj blir det slipon istället.

/N
Det hör nog till undantagen att arrangörerna mäter ljudet. Ser de ett slipon så blir det kalla handen direkt. Eller så släpper de ut dig, mäter ljudet och plockar dig av banan.

isse skrev:

/N

finns en bra lsöning på det där ,kallas DB killeroch det kör jag med en insats man sätter in i sliponet och najar fast oj och helt plösligt har du bara 93 DB skit bra och man slipper byta system om dy har ett hål vid utloppet så finns det säkert orginal annars kan man bygga en insats själv

Last edited:
Ett välbyggt slipon behöver inte låta mer än original, min förra R1 mättes stillastående 1 meter-45° bakom till 89dB original, 89dB BOS slipon+dBkiller, 93dB utan dBkiller.
Att banarrangörerna kräver originalsystem är nog mest en fråga om bekvämlighet och för att slippa allt tjaffs.

FZ1 skrev:
Att banarrangörerna kräver originalsystem är nog mest en fråga om bekvämlighet och för att slippa allt tjaffs.
De hyr bara banan. Ljudmätningsutrustning ingår inte i banhyra och böterna för att överskrida bullergränserna är mycket höga. Arrangörerna har bättre för sig än att tjafsa med varenda käft som påstår att just deras slipon bara låter 55 decibel, har klarat sig utan anmärkning i bilbesiktningen ( :rolleyes: ) osv.

Varför göra det så svårt för sig? Sätt på originalet så blir det inget tjafs - från något håll :)

Bingo skrev:
De hyr bara banan. Ljudmätningsutrustning ingår inte i banhyra och böterna för att överskrida bullergränserna är mycket höga. Arrangörerna har bättre för sig än att tjafsa med varenda käft som påstår att just deras slipon bara låter 55 decibel, har klarat sig utan anmärkning i bilbesiktningen ( :rolleyes: ) osv.

Varför göra det så svårt för sig? Sätt på originalet så blir det inget tjafs - från något håll :)

Kinnekulle fungerar så att banan har en db maxgräns på 94 db som ska mätas 1m från bankanten.
Vi som arrangör får en db-mätare i näven på morgonen av banägaren och han ber oss göra ett par kontroller under dagen.
Han själv bor i närheten om han inte är på sitt kontor vid banan och efter 20 år vid banan vet han när bullegränsen överskrids, han kommer då själv dit och ser till att mätaren används.
Överskrids värdet ordentligt så plockas den hojen av. Dock har det aldrig hänt oss men han har efter dagen sagt att "det var lite bullrigt ett tag".
Och mätpunkten som banägaren brukar visa är mkt generös.

/Nitrous

Bingo skrev:
...Arrangörerna har bättre för sig än att tjafsa med varenda käft som påstår att just deras slipon bara låter 55 decibel, har klarat sig utan anmärkning i bilbesiktningen...
Det var väl ungefär det jag skrev :va
Bingo skrev:
...Varför göra det så svårt för sig? Sätt på originalet så blir det inget tjafs...
:tummenupp

Gottis skrev:
finns en bra lsöning på det där ,kallas DB killeroch det kör jag med en insats man sätter in i sliponet och najar fast oj och helt plösligt har du bara 93 DB skit bra och man slipper byta system om dy har ett hål vid utloppet så finns det säkert orginal annars kan man bygga en insats själv
Ja fast det hjälper inte än hur lite det låter om arrangören kräver orginalburk, det blir kalla handen trots att ditt slipon klarar gränsen, som arrangör man vågar inte chansa helt enkelt.

GSXR1100R skrev:
Ja fast det hjälper inte än hur lite det låter om arrangören kräver orginalburk, det blir kalla handen trots att ditt slipon klarar gränsen, som arrangör man vågar inte chansa helt enkelt.

okej har funkat på hittils men visst jag har ju orginal burken med mej iaf så visseligen som reservdel men godkänner dom det inte så får man byta svåare än så är det ju inte

Gottis skrev:
okej har funkat på hittils men visst jag har ju orginal burken med mej iaf så visseligen som reservdel men godkänner dom det inte så får man byta svåare än så är det ju inte
Om du ändå har det med, varför inte byta innan man bullrat för mycket?

Nr:18 skrev:
Om du ändå har det med, varför inte byta innan man bullrat för mycket?

jag har ju inte bullrat för mycket vi mätte ju tom på anderstorp i sommras och det låt mindre än orginalet än på andra r6:or som hade orginal ...så varför byta

DB-killern till Devil Magnum funkade kanon

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...