Nybörjare på bana

Kenya skrev:
Finns det någon som vet om man kan få tag i "teoriböcker" om bankörning på nätet. Tänker inte på regler och bestämmelser utan snarare hur man kör bäst på bana. Så som några har sagt: se långt fram, öka farten allt efter som du lär dig....etc.??

Twist of the wrist I och II har nämnts. De är mycket bra! Vill man läsa på svenska kan du ladda ner eller köpa boken "Full kontroll" som från början är skriven av Norges motsvarighet till SMC NMU (om jag minns rätt). Du kan ladda ner den på SMC´s hemsida
http://www.motorcyklisterna.org/

Mvh!
// Niklas

porec skrev:
jag kollade med dem, och de sa att det gällde, men bara om det inte var tidtagning och träning eller förberedelse inför tävling... ja du vet det vanliga tjafset som alltid kommer upp.. och det behövde inte vara smc eller liknande som höll i det..

Läsvärd tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102753&page=1&pp=20 Klockren kommentar från ett försäkringsbolag :rolleyes: "Ett observandum är om det deltar personer som kör oskyltat eller med sk. "skrapkåpor" etc efter som det indikerar att de tänker köra fort, vilket kan leda till att tävlingslika förhållande råderpå banan"

Last edited:
Interceptor skrev:
är det ok att åka med slip-on (med db-killer om så önskas) eller måste det vara originalpipor???
:va
Det beror på vilken bana/arrangör det är och hur mycket ditt slipon låter. Så det får du kolla upp för den specifika bandag du tänkt köra.

Tyvärr är inte Kinnekulle en bra plats att åka av banan på, dock finns det ett ställe som funkade bra för mig.
Kom för snabbt i sista vänstern innan rakan, rätade upp och tog en tur över gräsängen som går där för att hamna på andra sidan i grusfållan, som tur var på hjulen.
Ska lära mig att lägga ner mer nästa år :D

Se till att ta det lugnt bara, öka succesivt så klarar du dig förmodligen från en hel del krascher. Fråga några grabbar som tävlar om råd, fixa en personlig coach så kommer du att lära dig fortare

Många vettiga tips men alla vet ju hur det blir ändå, vara snabbare än polarna är det enda som räknas.

Rigge skrev:
Många vettiga tips men alla vet ju hur det blir ändå, vara snabbare än polarna är det enda som räknas.

Japp, så brukar det bli, på vissa bandagar, men är det inte det möjligt att ändra på? För det är väl frågan om vilken inställning/attityd jag som förare har till min hojåkning generellt, eller?

Är jag snabbast? Skickligast? Finns inte alltid andra som har mer erfarenhet eller större fallenhet?

Är det dåligt att INTE vara bäst? Hur många är det som ÄR bäst/snabbast? Är det fler än EN?

Tycker mina kompisar/vänner sämmre om mig för att jag INTE är snabbast på bana? Eller bryr de sig mindre om mig för det?

OM så är fallet, är de mina riktiga vänner? Bryr jag mig om vad de tycker?

Det finns många frågeställningar att fundera kring när det gäller just vår attityd/inställning till något som är så potentiellt farligt att vi nog skall ta oss en funderare både en och två gånger innan vi fattar våra beslut för hur vi kör, speciellt ute på landsvägen.

En grundfråga som poppar upp är:
- Varför kör vi hoj?

För att minimera just detta scenario finns föråkare vars uppgift just ÄR att dämpa den här typen av beteende som innebär att förare kör över sin förmåga. Och på en utbildning får man EN varning därefter, i regel, avskiljs man och får stå bredvid om man är en säkerhetsrisk för sig själv eller andra!

Mvh!
// Niklas

nån som vet hur man mäter decibellen exakt??? vet att man mäter på plats... vilket varvtal gäller då,? vilket avstånd med mätaren från hojen? sen så vet jag att de även mäter på banan...

nån som vet?

2fast4hjo skrev:
Läsvärd tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102753&page=1&pp=20 Klockren kommentar från ett försäkringsbolag :rolleyes: "Ett observandum är om det deltar personer som kör oskyltat eller med sk. "skrapkåpor" etc efter som det indikerar att de tänker köra fort, vilket kan leda till att tävlingslika förhållande råderpå banan"

kul att det vet hur de står till i Växjö då för detta är ett svar från Niklas Loven på bilsport-mc:

Hej.-
Jo den gäller så länge det inte är träning till tävling
eller någon form av tidtagning.

Rigge skrev:
Njae inte alla tänker så tack och lov, men har man sådana komplex så är det nog säkrast att avstå bankörning.

porec skrev:
nån som vet hur man mäter decibellen exakt??? vet att man mäter på plats... vilket varvtal gäller då,? vilket avstånd med mätaren från hojen? sen så vet jag att de även mäter på banan...
nån som vet?.

Bullergräns 95db som mäts vid förbifarten gäller på kinnekulle. Nitrous, Liwa, stefan etc kanske kan svara på hur man mäter mer exakt.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Bullergräns 95db som mäts vid förbifarten gäller på kinnekulle. Nitrous, Liwa, stefan etc kanske kan svara på hur man mäter mer exakt.
vet att samma värde e på a-torp men där mäter de hojarna innan körningen också.. så jag undrar hur.. så att jag kan mäta hur många db min har med slip-on..

2fast4hjo skrev:

Börja med att köpa/låna en decibellmätare (om du inte redan har en).
Be en kompis ställa sig utmed en större otrafikerad väg (helst 90 km/h).
Kör förbi honom med fullt gaspådrag (väl lämplig växel för att det skall vara trafiksäkert).
Kompisen riktar sedan ljudmätaren mot din hoj (snett bakifrån) och läser sedan av maxvärdet.
Så går mätningarna till när man mäter vid förbifart. Dvs. mätning sker på raksträckorna vid fullt gaspådrag.

Sedan mäter ju ibland polisen vid flygande besiktningar. Vad som gäller där vet jag dock inte mer än att det är storleksberoende av motorn vilket varvtal som skall hållas och att sedan ljudmätaren placeras 1 - 2 m snett bakom ljuddämparen i en vinkel av ca., 45 grader, eller något liknande.

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Börja med att köpa/låna en decibellmätare (om du inte redan har en).
Be en kompis ställa sig utmed en större otrafikerad väg (helst 90 km/h).
Kör förbi honom med fullt gaspådrag (väl lämplig växel för att det skall vara trafiksäkert).
Kompisen riktar sedan ljudmätaren mot din hoj (snett bakifrån) och läser sedan av maxvärdet.
Så går mätningarna till när man mäter vid förbifart. Dvs. mätning sker på raksträckorna vid fullt gaspådrag.

Sedan mäter ju ibland polisen vid flygande besiktningar. Vad som gäller där vet jag dock inte mer än att det är storleksberoende av motorn vilket varvtal som skall hållas och att sedan ljudmätaren placeras 1 - 2 m snett bakom ljuddämparen i en vinkel av ca., 45 grader, eller något liknande.

Mvh!
// Niklas

men som mitt slipon det gnälde dom inte ens på besiktningen om, nee det där lät ju inte så mycket.

Man skulle inte få köra alltså om man inte klarade ljud testet? kul att ha åkt 50 mil så får man inte köra sen

Mr Helmut skrev:
men som mitt slipon det gnälde dom inte ens på besiktningen om, nee det där lät ju inte så mycket.

Man skulle inte få köra alltså om man inte klarade ljud testet? kul att ha åkt 50 mil så får man inte köra sen

Orsaken till kraven på banorna kommer INTE från banägarna eller arrangören utan från våra kära myndigheter som i många fall har fått klagomål från grannar till banorna. Bryter man gränsen allt för många gånger eller allt för mycklet. I vissa fall räcker det men EN gånmg så ryker tillstånden till banägarna. I det perspektivet är 50 mils körning en piss i missisippi eftersom det skulle påverka ALLA andra.

Så det blir vackert att se till att du klarar bullerkraven innan. Om du inte vill chansa!?

That´s life!

Mvh!
// Niklas

Mr Helmut skrev:

Det är nog en vanlig missuppfattning, att vad som går igenom besiktning går att köra på bana med. Men som sagts tidigare, besiktningens gränser har INGET med bullergränser på motorbanorna att göra.

jag ska mäta min... låna hem en db mätare... men grejen är den att jag inte tror att jag kommer klara mig....få typ kapa orginalet och göra ett "silpon" av de.. så det går snabbta att byta vid bankörning....

Back