Nybörjare + bakhjul

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Finns det nån som har lite knep.

Köpte en R1:a i måndags. Är rätt kass på hoj å.
Men iaf är ju lätt å få upp på bakhjulet bara vrida fullt på 1:an.
Dock undrar jag hur fan man få upp den på 2.an man vill ju inte slå över så att säja :). hur gör ni andra e det bara lite varv å koppling som gäller?

Jag antar att motorbroms oftast räcker om man får upp den lite väl mycket eller måste man sitta å vara beredd med foten?


goda råd motages gärna
--------------------------------
Jag avstår helst från whine inlägg
 
Gulleplutt skrev:
Finns det nån som har lite knep.

Köpte en R1:a i måndags. Är rätt kass på hoj å.
Men iaf är ju lätt å få upp på bakhjulet bara vrida fullt på 1:an.
Dock undrar jag hur fan man få upp den på 2.an man vill ju inte slå över så att säja :). hur gör ni andra e det bara lite varv å koppling som gäller?

Jag antar att motorbroms oftast räcker om man får upp den lite väl mycket eller måste man sitta å vara beredd med foten?


goda råd motages gärna
--------------------------------
Jag avstår helst från whine inlägg

Bara vrida fullt :fatta! Själv e man tvungen att dra, koppla och skrika för att cyken ska lyfta.. Men jag kanske använder fel teknik :3freak
 
Ge gas, sen släpper du och så gas igen så kommer den lätt på 2:an
koppla är bara onödigt då d sliter

Edit: Skadar inte o rycka till samtidigt
 
Nicko@K.A.P skrev:
Ge gas, sen släpper du och så gas igen så kommer den lätt på 2:an
koppla är bara onödigt då d sliter


Ja det funkar på ettans växel på min men inte tvåan... Men det borde ju funka på en r1...
 
lägg i 2an, det är den som är mitt mellan 1an och 3an!
gasa, släpp koppling å be till gud (om du tror på nåt sånt dumt)
va fasen gör ni så här sent? gå å lägg er...
 
Sitt lite längre bak, ge fullt å vid 8-9000rpm ryck i styret. Då ska framhjulet klättra till väders. Alt. vid samma rpm släpp på gasen så att framändan sjunker lite å sen ge fullt å ryck. Du kan om du vill ha bara halv tank så kommer den lättare. D kan vara lite knepigt innan man lärt sig, men övning ger färdighet. Själv provade jag att slanga stående idag. D kändes lite :3freak i början men sen gick d riktigt bra :banana
 
Varför inte fortsätta att mata växlar när du fått upp den på 1an?
Prova att köra i 70-80 på 2an o snärta till kopplingen så sticker den till väders.
(Släpp aldrig kontakten med fotbromsen bara)
Lycka till.
 
Last edited:
Nicko@K.A.P skrev:
Ge gas, sen släpper du och så gas igen så kommer den lätt på 2:an
koppla är bara onödigt då d sliter

Edit: Skadar inte o rycka till samtidigt

Funkar det på en Thunderace så funkar det på en R1!
Det är bara att våga ge gas.
 
Jag fick upp min -00:a på 5000 varv i 2:an utan koppling. Full gas, ryck och skjut till med höften. Allt sammtidigt.
Men jag skulle tippsa dig att öva med koppling. Mkt säkrare. Rullen är lång och för att få upp den utan koppling måste du dra hela vägen.
 
Interceptor skrev:
Varför inte fortsätta att mata växlar när du fått upp den på 1an?
Visst är det häftigt med powerwheelies men det sliter som fan men prova att
köra i 70-80 på 2an o snärta till kopplingen så sticker den till väders.
(Släpp aldrig kontakten med fotbromsen bara)
Lycka till.
snyggt skinnställ du hade på bilden i din profil... :tummenupp det funkar fortfarande utmärkt, förutom att knäpuckarna håller på att ta slut. :hihi
 
Interceptor skrev:
Varför inte fortsätta att mata växlar när du fått upp den på 1an?
Visst är det häftigt med powerwheelies men det sliter som fan

Oki tänkte int på d, d är ju lättare att växla på bakhjulet än att få upp den
:rolleyes: Vill å veta vad som sliter som fan när man gör en powerwheeli?
 
Du måste på med minst ett 160-kuggs drev bak. Annars är bakhjulsåka bara att glömma. Det är en litershoj du har att göra med. Dom väger bly.
 
Nicko@K.A.P skrev:
Ge gas, sen släpper du och så gas igen så kommer den lätt på 2:an
koppla är bara onödigt då d sliter

Edit: Skadar inte o rycka till samtidigt
Det kan vara farligt att rycka i styret på en r1 när det går undan så pass. Men annars bra tips. Kör runt 100 på tvåan, slä av o slå på när den är på väg att fjädra upp igen. Det kräver lite känsla men det kommer.
 
Röd 1 skrev:
Oki tänkte int på d, d är ju lättare att växla på bakhjulet än att få upp den
:rolleyes: Vill å veta vad som sliter som fan när man gör en powerwheeli?



:Bugar :Bugar
läste tidigare inlägg om att jag förväxlat termerna och ber om ursäkt för detta.Använder man inte kopplingen för att slanga sparar man förståss på grejjerna...dock inte framdäck vid nedslag :) och med tanke på att objektet var en R1'a -00 så hoppas jag styrdämpare är monterad.wobbelvarning vid nedslag om framhjulet tappat för mycket av rotationen. (egen erfarenhet)
 
Last edited:
crashtestdummy skrev:
snyggt skinnställ du hade på bilden i din profil... :tummenupp det funkar fortfarande utmärkt, förutom att knäpuckarna håller på att ta slut. :hihi


Härligt.Hoppas stället är till belåtenhet.
Jag köpte ett Berik(som du ser) och mina puckar har gått samma öde till mötes...de är snart slut.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top