Nybörjare + bakhjul

Interceptor skrev:
Med powerwheelie menar jag att man använder kopplingen för att slanga.
detta sliter på kopplingpaket o däck(egen erfarenhet) men det ser häftigt ut...och är en skööön känsla. :hihi
En powerwheelie är när man drar upp den enbart på gas, dvs utan koppling eller gung.
Titta på MotoGP eller en turbohoj så ser du hur det går till :)

Angående att "snärta" med kopplingen:
Håller ni som kan koppla upp jämn gas och sedan in med kopplingen snabbt eller drar ni in kopplingen och ger gas och släper sen kopplingen?
 
sandstream skrev:
En powerwheelie är när man drar upp den enbart på gas, dvs utan koppling eller gung.
Titta på MotoGP eller en turbohoj så ser du hur det går till :)

Angående att "snärta" med kopplingen:
Håller ni som kan koppla upp jämn gas och sedan in med kopplingen snabbt eller drar ni in kopplingen och ger gas och släper sen kopplingen?
Dra på lite gas vid 80, på 2an, jämn gas, men leka med kopplingen för att ta upp den..
 
sandstream skrev:
En powerwheelie är när man drar upp den enbart på gas, dvs utan koppling eller gung.
Titta på MotoGP eller en turbohoj så ser du hur det går till :)

Angående att "snärta" med kopplingen:
Håller ni som kan koppla upp jämn gas och sedan in med kopplingen snabbt eller drar ni in kopplingen och ger gas och släper sen kopplingen?

Jämn gas,på 2an i ca 70km/tim och bara snärta till kopplingen men jag tycker det e en skönare känsla att gasa upp den o mata växlar.
 
Interceptor skrev:
Jämn gas,på 2an i ca 70km/tim och bara snärta till kopplingen men jag tycker det e en skönare känsla att gasa upp den o mata växlar.
Mata växlar gör jag bara i min drömmar :hihi
 
Interceptor skrev:
Jämn gas,på 2an i ca 70km/tim och bara snärta till kopplingen men jag tycker det e en skönare känsla att gasa upp den o mata växlar.
Hur hinner man koppla, byta växel och fortsätta wheela?
 
pogo skrev:
Hur hinner man koppla, byta växel och fortsätta wheela?

Hitta balanspunkten så går d fint. Eller så dra upp den lite högre innan du växlar. Övar själv på d, ibland lyckas d ibland int. Håller med Interceptor, R1 utan styrdämpare = :skrämd (oxå egen erfarenhet)
 
Röd 1 skrev:
Hitta balanspunkten så går d fint. Eller så dra upp den lite högre innan du växlar. Övar själv på d, ibland lyckas d ibland int. Håller med Interceptor, R1 utan styrdämpare = :skrämd (oxå egen erfarenhet)

Ja,fy fan, det e inte att leka med...jag eftermonterade styrdämpare på min 03'a och som tur e sitter det som original på 05'an. :)
 
När jag var och provade en gixxer-1000 behövde jag bara sätta mig lite bakåt och ge gas i tvåan så såg jag bara himmel. Men det var ju en suzuki förstås :rolleyes:
 
Får upp min CBR600RR 05a på 3an i runt 120-130. Originaldrevning och helt original i övrigt.

Nog ska du allt få upp den där utan större besvär.

Gasa, känn accet och när det är som hårdast, dra och gasa mer. Troligen kommer du bara varva ur första gången du testar detta. Men då gäller det att tajma och göra det snabbare utan att gasa fullt tills varvtalen tar slut. För det krävs teknik och kunskap inom balansåkning på ett hjul. Vilket jag vill påstå att du behöver träna på cykel.
 
jag har inte upplevt min R1:a så nervös vid nedsättningar.
och jag har ingen styrdämpare på min, men sen är det kanske skillnad på en R1:a med orginalstyre & min som e fighter.

visst, lite små ryck blir det ju alltid, men inga som inte går att kontrollera.
men det tror jag helt & hållet på är hur framhjulet står vid nersättning.
jag har mitt mer eller mindre helt rakt när jag sätter ner, kanske därför jag inte upplever det som jobbigt heller.
 
Tajming är viktigt,även den vassaste hojen behöver en lite "knuff" för att fatta att den skall upp på bakhjulet iaf på lite högre växlar.

Litet ryck i styret och att man "sätter" sig i sadlen så brukar dom komma snällt.
 
wonderwizard skrev:
jag har inte upplevt min R1:a så nervös vid nedsättningar.
och jag har ingen styrdämpare på min, men sen är det kanske skillnad på en R1:a med orginalstyre & min som e fighter.

visst, lite små ryck blir det ju alltid, men inga som inte går att kontrollera.
men det tror jag helt & hållet på är hur framhjulet står vid nersättning.
jag har mitt mer eller mindre helt rakt när jag sätter ner, kanske därför jag inte upplever det som jobbigt heller.

Tror att det handlar lite om hur man sätter ner hojen,smyger man för mycket så blir det wobbel,lägger du ner för hårt så studsar den upp och du får wobbel.

Lagom bestämt är min filosofi ,sen om det stämmer eller om det är jag som inbillar mig ..ja bedöm själva.
 
Gulleplutt skrev:
Finns det nån som har lite knep.

Köpte en R1:a i måndags. Är rätt kass på hoj å.
Men iaf är ju lätt å få upp på bakhjulet bara vrida fullt på 1:an.
Dock undrar jag hur fan man få upp den på 2.an man vill ju inte slå över så att säja :). hur gör ni andra e det bara lite varv å koppling som gäller?

Jag antar att motorbroms oftast räcker om man får upp den lite väl mycket eller måste man sitta å vara beredd med foten?


goda råd motages gärna
--------------------------------
Jag avstår helst från whine inlägg
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89462
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90822
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top