Nya skivor & belägg, bromsen ligger i?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Har bytt belägg & skivor, vad jag inte förstår är att beläggen ligger o trycker på skivorna hur jag än gör?
Blev så :mad: att ja bytade bromsvätskan när jag ändå var igång, samma sak då.
Minns inte att det var så innan?

Last edited:
Ljunghusen skrev:
Pressade du in kolvarna innan montering?
Fick du med våld pressa på oket "över" skivan?

Japp, tryckte in kolvarna helt & hållet, använde inget våld, det gick fint. Sen efter att jag pumpat bromsen så att jag fick ett tryck i systemet, alltså så att det var det vanliga "motståndet" i bromshandtaget.

Hoztic skrev:
Eftersom det inte direkt är orginalgrejer så kanske klotsarna är lite för tjocka?

Fanken har ju inga orginal grejer o jämföra med :va
Får väl helt enkelt prova att åka lite nått varv runt gården här hemma och se om det släpper (innan skivorna blir tokvarma) & riskera glas yta på beläggen. Dock är dem ju för stora isf och då är det ju bara o slipa ner dem o börja om på nytt? :confused:

Jo, om det är så att kolvarna nu, efter att jag bromsat o fått upp ett tryck, är synliga & sticker ut pga trycket i systemet, vad innebär det?

Last edited:
Kolla så du inte har överfullt i bromsvätskebehållaren.

Mattias skrev:
Kolla så du inte har överfullt i bromsvätskebehållaren.

Det har jag inte :död

Menne.. hur fungerar det egentligen?
Efter att jag bromsat, är bromsvätskeb. öppen för att låta olja åka tillbaka i behållaren av trycket man byggt upp i systemet?

Annars har man ju byggt upp ett konstant tryck i systemet vilket borde resultera i mitt symptom.

Last edited:
Muggen skrev:
Det har jag inte :död

Menne.. hur fungerar det egentligen?
Efter att jag bromsat, är bromsvätskeb. öppen för att låta olja åka tillbaka i behållaren av trycket man byggt upp i systemet?

Annars har man ju byggt upp ett konstant tryck i systemet vilket borde resultera i mitt symptom.

det är kolvpackningen som drar tillbaka kolven när du släppt bromsen. Om då kolven kärvar ligger den då på.

Men finns det nåt spel i handtaget? Alltså så det inte är stumt direkt?

DJM skrev:
det är kolvpackningen som drar tillbaka kolven när du släppt bromsen. Om då kolven kärvar ligger den då på.

Men finns det nåt spel i handtaget? Alltså så det inte är stumt direkt?

Kan packningarna vara kassa? Ja vet itne ens hur dem ser ut :)
Japp, det finns ett spel i handtaget, måste sägas att det känns ingen skillnad i det nu jämfört med innan ja bytte grejer.

När du släpper handtaget släpps trycket i systemet

Kolla vätskenivån om du inte gjort det, och kör ett par km och se vad som händer

Samma sak bak, om du bytte där?

Ljunghusen skrev:

Kolla vätskenivån om du inte gjort det, och kör ett par km och se vad som händer

borde väll inte vara så bra å köra ett par km med broms som ligger på... ska man inte köra in belägg å skiva med många lätta inbromsningar? trist å paja det...

Bromssystem kan man fan bli tokig på

på bil kan man ju få ta ner kanter som kan ligga emot Oket så beläggen inte kan gå tillbaka. Var med en kompis som nyss hade monterat nya belägg där vi tänkte som ljunghusen gör och det resulterade i skuret hjullager, pga värme (va inte så roligt)

tror de är bättre om du bara ger dina skivor till mig så slipper du dom:rolleyes:

Ljunghusen skrev:

Vätskenivår är lite låg, men det finns så det går o pumpa & syns i fönstret.

Jämförde precis Gafler beläggen med ett par SBS jag har liggandes, nya. Gafler är minst 1/3 tjockare :va
Ska jag byta belägg o prova om det blir likadant?

Gafler skivorna är "flytande", det är inte orginal. Har det något betydelse?

Muggen skrev:
Vätskenivår är lite låg, men det finns så det går o pumpa & syns i fönstret.

Jämförde precis Gafler beläggen med ett par SBS jag har liggandes, nya. Gafler är minst 1/3 tjockare :va
Ska jag byta belägg o prova om det blir likadant?

Gafler skivorna är "flytande", det är inte orginal. Har det något betydelse?

Pressa ut kolvarna max och montera beläggen ligger det på då är beläggen för tjocka.
Tror dock att dina kolvar kärvar enligt din beskrivning, ta loss oken och rengör kovarna smörj sen kolvarna med fett avsett för bromscylindrar, kör sen kolvarna in och ut några gånger så ska du se vilken skillnad det blir.

Superbike Roger skrev:
Pressa ut kolvarna max och montera beläggen ligger det på då är beläggen för tjocka.
Tror dock att dina kolvar kärvar enligt din beskrivning, ta loss oken och rengör kovarna smörj sen kolvarna med fett avsett för bromscylindrar, kör sen kolvarna in och ut några gånger så ska du se vilken skillnad det blir.

Jag skulle avråda från all typ av fett när det gäller bromssystemet. Min erfarenhet säger att det bara kläggar igen. Räcker att smörja in packningar och kolvar med bromsvätska. Ev. kanske du behöver blåsa rent oken med tryckluft.

Hur pass mycket ligger dom på då? för när man monterar nya skivor,belägg så ligger dom på lite början ju.

Hehe, gör som en kompis gjorde med moppen. Han skulle göra den skitcool genom att plocka bort framskärmen. Detta var en kinamoppe och man var tvungen att montera ner halva framvagnen för att fippla bort skärmen. När han har monterat bort det mesta så ramlar hela :D skiten i backen och troligen böjjer sig fästet till bromsoket. Han monterar ihop den och konstaterar att frambromsen ligger på (ej flytande ok). Då kommer han på att smörjer han bromskivan med olja så funkar det. Så sagt och gjort, bara att ha med sig oljekannan och droppa några droppar när det kärvar :)

Klossarna ska ligga emot lite lagom mycket. Hur mycket bromsar det? Är det så att hjulet stannar direkt om du försöker sätta snurr på det?

matte_mannen skrev:
Jag skulle avråda från all typ av fett när det gäller bromssystemet. Min erfarenhet säger att det bara kläggar igen. Räcker att smörja in packningar och kolvar med bromsvätska. Ev. kanske du behöver blåsa rent oken med tryckluft.

Använder Lucas fett avsett för bromssystem på alla hojar/bilar när byte av bromsbelägg görs och har aldrig varit med om nått ok som kärvar då, du måste nog använt fel prylar då :7peta

Superbike Roger skrev:

Om kolvlarna är helt intryckta & beläggen monterade så snuddar dem ingenting :(

Japp, skall göra det imorgon efter jobbet (jobbar nattetid :3freak).
Menar du att ja skall dra ut kolvarna helt o hållet från oken? Eller så mkt det går utan att dem ploppar ut o rengöra dem då?

Alex.J skrev:
Hur pass mycket ligger dom på då? för när man monterar nya skivor,belägg så ligger dom på lite början ju.
Don Quixote skrev:
Klossarna ska ligga emot lite lagom mycket. Hur mycket bromsar det? Är det så att hjulet stannar direkt om du försöker sätta snurr på det?

Om jag tar i med 2 armar så.. snurrar hjulet 1½ varv.

Superbike Roger skrev:
Använder Lucas fett avsett för bromssystem på alla hojar/bilar när byte av bromsbelägg görs och har aldrig varit med om nått ok som kärvar då, du måste nog använt fel prylar då :7peta

Vart hittar man detta?
Funkar http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83231 ?

Last edited:
Muggen skrev:
Om kolvlarna är helt intryckta & beläggen monterade så snuddar dem ingenting :(

Japp, skall göra det imorgon efter jobbet (jobbar nattetid :3freak).
Menar du att ja skall dra ut kolvarna helt o hållet från oken? Eller så mkt det går utan att dem ploppar ut o rengöra dem då?

Om jag tar i med 2 armar så.. snurrar hjulet 1½ varv.

Vart hittar man detta?
Funkar http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83231 ?

Ja det lär funka men är rätt små tuber.

Om du inte vill demontera kolvarna så pumpa ut dem (ta en i taget) så långt du vågar och regör kolven med trasa fuktad med bräkleen tills all skit är borta.
När alla kolvarn är rena så smörj in kolvarna med biltemafettet och kör lite gymnastik med dem.

Eftersom du byter till fullflytande skivor så kärvar det automatiskt lite i början. Snurrar jag bitt däck så stannar det rätt så omgående pga att skivan ligger ju och flyter mot beläggen. Du märker det säkert inte om du kör.

*/ ?>
Back