nya reglerna...

sandstream skrev:
Men antalet döda snowboardåkare står inte i paritet med antalet unga döda hojåkare.
Jag förstår precis vad du är ute efter men för att minska antalet unga hojåkare från att dö finns det bara två vägar att gå:
1. Höj körkortsåldern
2. Bättre utbildning (den bästa vägen enligt mig)

Att jämföra med andra aktiviteter minskar inte antalet döda hur gärna man än vill.
Jämförelsen med de andra aktiveteterna haltar, det medger jag, men antalet skadade ungdomar är ett problem mer än för motorcyklismen. Jag skulle iaf., om jag var 20 år, ha svårt för att gubbar ska omyndigförklara mig som potentiell motorcyklist. Kommer väl ihåg tiden som ung då man inte kunde vänta tills man uppnådde vissa åldrar, få gå på krogen, köpa sprit, ta körkort, rösta (?). Skaffa barn och ta vapenlicens får man också göra innan man är 24 t.ex.
Förstår inte varför det ska vara så lätt att ändra på sådant när det gäller motorcyklister? Jag skriver så klart under på att skador och dödsfall måste bort, men genom förbud för unga? Alla unga är inte galna, alla äldre är inte mogna. Trubbigt sätt tycker jag.
2 är den bästa vägen, helt klart. Utbildning, upplysning etc.

De e typiskt,, förbjud allt som e farligt :va lika bra dom förbjuder en att gå innan man är 24 också kan ju ramla och skada sig... tur man redan har kortet iaf... :tummenupp synd om dom som är yngre

När äldre (som får) förbjuder yngre ifrån att göra saker så medger man dels att det är en tveksam aktivetet och dels kapitulerar man inför problemet med att hur de äldre ska föra över sina kunskaper till de yngre. Förbud är en så tråkig väg.

Last edited:
FireSalle,

Okej, då är jag med på vad du menar med privatisering av trafikförsäkringen. Ska läsa på lite om det. Men såhär rätt upp och ned känns det orättvist att just en grupp i samhället, ägare av fordon, ska bära en större del av kostnaden vid olyckor än vad andra grupper i samhället gör när en olycka inträffar (grannen sätter en motorsåg i benet etc.). Men det är säkerligen bäst att sätta sig in i hela förslaget för att få rätt uppfattning.

FireSalle skrev:
2042846 När äldre (som får) förbjuder yngre ifrån att göra saker så medger man dels att det är en tveksam aktivetet och dels kapitulerar man inför problemet med att hur de äldre ska föra över sina kunskaper till de yngre. Förbud är en så tråkig väg.

Frågan är vilka argument det finns för att just 21 år, som vi har nu, är rätt åldersgräns? Vi är väl alla överens om att 14-åringar inte ska få köra tung mc, utan att gränsen måste läggas ovanför. Och när man klättrar uppåt i åldrarna kommer man märka att det inte finns något "rätt" ålder att lägga sig på. Varför inte 17? 20? 25? Allt handlar om avvägningar mellan olika intressen.

Man kan ju dock fråga sig hur stor utveckling av omdömet som typiskt sett sker mellan 21 års ålder och 24 års ålder? Troligtvis är inte utvecklingen lika avgörande som år 18 - 21.

Varför blir vi myndiga vid 18 års ålder och inte 17 eller 19?

Komplicerade frågor...

Håller med dig om att förbud alltid är en tråkig väg att gå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT