Jämförelsen med de andra aktiveteterna haltar, det medger jag, men antalet skadade ungdomar är ett problem mer än för motorcyklismen. Jag skulle iaf., om jag var 20 år, ha svårt för att gubbar ska omyndigförklara mig som potentiell motorcyklist. Kommer väl ihåg tiden som ung då man inte kunde vänta tills man uppnådde vissa åldrar, få gå på krogen, köpa sprit, ta körkort, rösta (?). Skaffa barn och ta vapenlicens får man också göra innan man är 24 t.ex.sandstream skrev:Men antalet döda snowboardåkare står inte i paritet med antalet unga döda hojåkare.
Jag förstår precis vad du är ute efter men för att minska antalet unga hojåkare från att dö finns det bara två vägar att gå:
1. Höj körkortsåldern
2. Bättre utbildning (den bästa vägen enligt mig)
Att jämföra med andra aktiviteter minskar inte antalet döda hur gärna man än vill.
Förstår inte varför det ska vara så lätt att ändra på sådant när det gäller motorcyklister? Jag skriver så klart under på att skador och dödsfall måste bort, men genom förbud för unga? Alla unga är inte galna, alla äldre är inte mogna. Trubbigt sätt tycker jag.
2 är den bästa vägen, helt klart. Utbildning, upplysning etc.