Bosanac
Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Orca69 skrev:De kan införa det från 2008, dock senast 2012.
Det e klart . år 2008 /2012 så kommer cyklarna väga 150 kg och effekten ligga 250 hk...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Orca69 skrev:De kan införa det från 2008, dock senast 2012.
FireSalle skrev:Hur gammal måste man vara för att få ta KK med B-behörighet? Hur gammal måste man vara för att få köra sportbil? Pizzaräcer? Märkligt att höja åldern, SMC borde agera. Gubbväldet regerar tydligen.
Bättre utbildning och tydligare ansvar borde vara rätt åtgärder istället.
FireSalle skrev:Hur gammal måste man vara för att få ta KK med B-behörighet? Hur gammal måste man vara för att få köra sportbil? Pizzaräcer? Märkligt att höja åldern, SMC borde agera. Gubbväldet regerar tydligen.
Bättre utbildning och tydligare ansvar borde vara rätt åtgärder istället.
freddexwing skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,800203,00.html
Tycker det verkar vettigt, börjar man åka hoj vid 16 har man sitt tunga kort vid 20 som nu, det verkar fair. Dessutom får mellanklassarna lite mer mos. Sen kommer vi slippa trådar om R1 är en bra förstahoj osv...
/Fredde
Nä, jag tycker bara att det är lite av en häxjakt på en minoritet. Det är inte lika kontreversiellt att hacka på mc-kollektivet - men att införa skärpta KK-krav för alla behörigheter vågar de kanske inte?lorkan skrev:Det här och bättre utbildning och tydligare ansvar torde ju vara det bästa. Du själv kan knappast drabbas av detta va ?
FireSalle skrev:Ok, men varför bara för MC? Det är ok att övningsköra med en fet bil när man är 16 , och redan vid 18 års ålder kan man gasa med vilken bil som helst (Hummer H2, Subaru Impreza t.ex.) på stan då?
Kunde kanske vara OK om man först var tvungen att köra t.ex. en Opel Corsa diesel först i två år. Bilar kan också skada både förare och omgivning, har jag hört...
flyger skrev:
Då har du ju redan kört upp så då e det lugnt. De regler som gäller när du kör upp gäller. Dom kan ju inte komma i efterhand och säga att dom ändrat reglerna.Oddjob skrev:Därför är jag rädd för hur det är med A-begränsad
jag ska ta A kortet nu i vår, har precis börjat på körskola och blir 18 på torsdag,
så 2008 ska jag få A-obegränsad samma dag som jag tar A-beg.
men om det införs nya regler 1 jan. 2008 så kanske dom också ändrar
när jag ska få obegränsad.
och det är inte så kul.
Självklart måste alla hjälpa till att hålla olyckerna nere.Sandstrom skrev:Vidare ska man tänka på att några otäcka mc-olyckor med unga förare i sommar kan göra att den allmänna pöbeln kräver snabbare införande av nya reglerna när det gäller mc-körkortet.
Och till sist ska man tänka på att statsrådet Messing företräder en regering som förhoppningsvis avgår i september.
FireSalle skrev:Den blå-gröna alliansen har varit främsta företrädarna för en privatiserad trafikförsäkring. Troligen mångdubblas premierna för hojåkare då.
Vad jag läst om det så tycker jag det verkar galet. De som har registrerat fordon ska dela på alla trafikskadekostnader. Men andra som vistas i trafiken (min fru och mina barn t.ex.) behöver inte vara med och betala premier (jag får betala flera, både hoj och bil) samtidigt som privata intressen ska tjäna pengar på det.... I korthet, färre ska vara med och betala för kostnaderna! Trots att i princip samtliga vistas i trafiken.
Nåja, röd-grön röra verkar också vilja gå på den linjen så det kan kanske kvitta.
Sandstrom skrev:Det har jag helt missat. Vad är deras förslag egentligen?
Trafikförsäkringar köper man ju idag av privata bolag med vinstintressen. Och köper man inte en försäkring blir man ju ändå tvångsförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen som är en förening bestående av en massa privata bolag med vinstintressen.
Med risk för att verka trög i kolan (som vanligt) - hur ska det liksom bli mer privatiserat än det är idag?
Nä, fel terminologi av mig säkert. Staten betalar idag någon form av grundbelopp för trafikskadeförsäkring, typ sjukkassa upp till en viss nivå. F-bolagens trafikförsäkring täcker nivåer över sjukkasse-nivå (och skador på andra fordon etc.). Det som ska privatiseras är att de som har registrerade fordon även ska få betala sjukpenningnivån. Frigör några miljarder till statskassan iofs. men frågan är om skatten sänks motsvarande (troligen inte) samt att de miljarderna ska in ifrån bl.a. mig via f-bolagens premier.Sandstrom skrev:Det har jag helt missat. Vad är deras förslag egentligen?
Trafikförsäkringar köper man ju idag av privata bolag med vinstintressen. Och köper man inte en försäkring blir man ju ändå tvångsförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen som är en förening bestående av en massa privata bolag med vinstintressen.
Med risk för att verka trög i kolan (som vanligt) - hur ska det liksom bli mer privatiserat än det är idag?
Måste inte ta just Ferrari som exempel, det är ju uppenbart varför få 18-åringar kör dem. Måste inte dö i trafiken heller, skador är fullt tillräckligt.sandstream skrev:Hur många gånger ska det här behöva diskuteras innan folk ska inse att unga hojåkare är överrepresenterade när det gäller dödsolyckor?
Att man som 18-åring får köra en Ferrari saknar liksom betydelse när det är så få av dem som dör jämfört med hojåkare.
FireSalle skrev:Måste inte ta just Ferrari som exempel, det är ju uppenbart varför få 18-åringar kör dem. Måste inte dö i trafiken heller, skador är fullt tillräckligt.
Med ditt resonemang kan man ju höja A-behörigheten till 127 år - då skulle INGEN dö i mc-olyckor. Höjer man åldern kommer en annan grupp vara överrepresenterad. Kan man säkerställa att en viss åldersgrupp har en minimal risk för att råka ut för olyckor så hade kanske åldern varit en intressant parameter att reglera olyckorna med. (typ inga 33-åringar skadades ifjor, låt de köra i år...)
Är man mogen nog för så mycket annat i samhället så varför inte också mc?
Nej, det var inte alls vad jag menade.FireSalle skrev:Med ditt resonemang kan man ju höja A-behörigheten till 127 år - då skulle INGEN dö i mc-olyckor.
Och varifrån har du fått uppfattningen att SMC inte har jobbat med att motarbeta förslaget ?FireSalle skrev:...SMC borde agera...
sandstream skrev:Nej, det var inte alls vad jag menade.
Det jag "irriterar" mig på är dessa ständiga jämförelser med andra, det är lite som att stoppa huvudet i sanden.
Med det nya förslaget kan man köra tung hoj när man fyller 20 år eftersom man då har haft körkort för hoj i 4 år = en troligtvis mycket bra utbildning/erfarenhet.
Har man inte erfarenheten får man vänta tills man fyller 24 år.
Jag tycker helt klart att utbildningen ska förändras och har tidigare föreslagit att alla som tar A-kort ska köra minst en dag på bana med instruktörer för att lära sig mer om vad som händer när man kör fort (för det kommer alla att göra).
Men antalet döda snowboardåkare står inte i paritet med antalet unga döda hojåkare.FireSalle skrev:Jag köper det resonemanget att kräva mer av utbildningen, men jag köper inte att motorcyklar är unikt i så fall. Borde kunna tillämpas på bilar, spritinköp på bolaget, snowboardåkande etc. också...
FireSalle skrev:Ok, men varför bara för MC? Det är ok att övningsköra med en fet bil när man är 16 , och redan vid 18 års ålder kan man gasa med vilken bil som helst (Hummer H2, Subaru Impreza t.ex.) på stan då?
Kunde kanske vara OK om man först var tvungen att köra t.ex. en Opel Corsa diesel först i två år. Bilar kan också skada både förare och omgivning, har jag hört...
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |