nya reglerna...

Hur gammal måste man vara för att få ta KK med B-behörighet? Hur gammal måste man vara för att få köra sportbil? Pizzaräcer? Märkligt att höja åldern, SMC borde agera. Gubbväldet regerar tydligen.
Bättre utbildning och tydligare ansvar borde vara rätt åtgärder istället.

(jag är 34 i år)
 
FireSalle skrev:
Hur gammal måste man vara för att få ta KK med B-behörighet? Hur gammal måste man vara för att få köra sportbil? Pizzaräcer? Märkligt att höja åldern, SMC borde agera. Gubbväldet regerar tydligen.
Bättre utbildning och tydligare ansvar borde vara rätt åtgärder istället.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,800203,00.html

Tycker det verkar vettigt, börjar man åka hoj vid 16 har man sitt tunga kort vid 20 som nu, det verkar fair. Dessutom får mellanklassarna lite mer mos. Sen kommer vi slippa trådar om R1 är en bra förstahoj osv...

/Fredde
 
FireSalle skrev:
Hur gammal måste man vara för att få ta KK med B-behörighet? Hur gammal måste man vara för att få köra sportbil? Pizzaräcer? Märkligt att höja åldern, SMC borde agera. Gubbväldet regerar tydligen.
Bättre utbildning och tydligare ansvar borde vara rätt åtgärder istället.

Det här och bättre utbildning och tydligare ansvar torde ju vara det bästa. Du själv kan knappast drabbas av detta va ?
 
freddexwing skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,800203,00.html

Tycker det verkar vettigt, börjar man åka hoj vid 16 har man sitt tunga kort vid 20 som nu, det verkar fair. Dessutom får mellanklassarna lite mer mos. Sen kommer vi slippa trådar om R1 är en bra förstahoj osv...

/Fredde

Ok, men varför bara för MC? Det är ok att övningsköra med en fet bil när man är 16 , och redan vid 18 års ålder kan man gasa med vilken bil som helst (Hummer H2, Subaru Impreza t.ex.) på stan då?
Kunde kanske vara OK om man först var tvungen att köra t.ex. en Opel Corsa diesel först i två år. Bilar kan också skada både förare och omgivning, har jag hört...

lorkan skrev:
Det här och bättre utbildning och tydligare ansvar torde ju vara det bästa. Du själv kan knappast drabbas av detta va ?
Nä, jag tycker bara att det är lite av en häxjakt på en minoritet. Det är inte lika kontreversiellt att hacka på mc-kollektivet - men att införa skärpta KK-krav för alla behörigheter vågar de kanske inte?
Osolidarsikt att inte tänka på de drabbade bara för att jag har mitt på det torra. Har för övrigt själv valt vägen 125 -> 400 -> 600 -> 750 -> 1000 cc.
1800 -> 2400 på B-behörigheten kan kanske tilläggas.
 
Last edited:
FireSalle skrev:
Ok, men varför bara för MC? Det är ok att övningsköra med en fet bil när man är 16 , och redan vid 18 års ålder kan man gasa med vilken bil som helst (Hummer H2, Subaru Impreza t.ex.) på stan då?
Kunde kanske vara OK om man först var tvungen att köra t.ex. en Opel Corsa diesel först i två år. Bilar kan också skada både förare och omgivning, har jag hört...

Jag håller absolut med dig. På en motorcykel skadar du dig själv till allra största delen, men gör du fel med en bil på upp till 3.5 ton så kan det kosta många andra livet.
 
flyger skrev:
Jag tyckte att DN beskrev de nya reglerna ganska bra.

Artikel i DN

Artikel i aftonbladet

Vet inte om du klickade på fel knapp (citerade mig istället för att bara posta ett nytt inlägg) eller om du med länkarna ville visa att jag hade fel?

EG-direktivets implementeringstid börjar 2008. Men i den här frågan begränsar det inte medlemsstaterna utan de kan idag införa nationella regler motsvarande dessa om de så önskar.

Vidare ska man tänka på att några otäcka mc-olyckor med unga förare i sommar kan göra att den allmänna pöbeln kräver snabbare införande av nya reglerna när det gäller mc-körkortet.

Och till sist ska man tänka på att statsrådet Messing företräder en regering som förhoppningsvis avgår i september :tummenupp.
 
Oddjob skrev:
Därför är jag rädd för hur det är med A-begränsad

jag ska ta A kortet nu i vår, har precis börjat på körskola och blir 18 på torsdag,
så 2008 ska jag få A-obegränsad samma dag som jag tar A-beg.
men om det införs nya regler 1 jan. 2008 så kanske dom också ändrar
när jag ska få obegränsad.

och det är inte så kul.
Då har du ju redan kört upp så då e det lugnt. De regler som gäller när du kör upp gäller. Dom kan ju inte komma i efterhand och säga att dom ändrat reglerna.
 
Sandstrom skrev:
Vidare ska man tänka på att några otäcka mc-olyckor med unga förare i sommar kan göra att den allmänna pöbeln kräver snabbare införande av nya reglerna när det gäller mc-körkortet.

Och till sist ska man tänka på att statsrådet Messing företräder en regering som förhoppningsvis avgår i september :tummenupp.
Självklart måste alla hjälpa till att hålla olyckerna nere.

Vad gäller blå/grönt eller röd/grönt så kan det kvitta vad gäller mc-intresset. Den blå-gröna alliansen har varit främsta företrädarna för en privatiserad trafikförsäkring. Troligen mångdubblas premierna för hojåkare då.
Vad jag läst om det så tycker jag det verkar galet. De som har registrerat fordon ska dela på alla trafikskadekostnader. Men andra som vistas i trafiken (min fru och mina barn t.ex.) behöver inte vara med och betala premier (jag får betala flera, både hoj och bil) samtidigt som privata intressen ska tjäna pengar på det.... I korthet, färre ska vara med och betala för kostnaderna! Trots att i princip samtliga vistas i trafiken.
Nåja, röd-grön röra verkar också vilja gå på den linjen så det kan kanske kvitta.
 
FireSalle skrev:
Den blå-gröna alliansen har varit främsta företrädarna för en privatiserad trafikförsäkring. Troligen mångdubblas premierna för hojåkare då.
Vad jag läst om det så tycker jag det verkar galet. De som har registrerat fordon ska dela på alla trafikskadekostnader. Men andra som vistas i trafiken (min fru och mina barn t.ex.) behöver inte vara med och betala premier (jag får betala flera, både hoj och bil) samtidigt som privata intressen ska tjäna pengar på det.... I korthet, färre ska vara med och betala för kostnaderna! Trots att i princip samtliga vistas i trafiken.
Nåja, röd-grön röra verkar också vilja gå på den linjen så det kan kanske kvitta.

Det har jag helt missat. Vad är deras förslag egentligen?

Trafikförsäkringar köper man ju idag av privata bolag med vinstintressen. Och köper man inte en försäkring blir man ju ändå tvångsförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen som är en förening bestående av en massa privata bolag med vinstintressen.

Med risk för att verka trög i kolan (som vanligt) - hur ska det liksom bli mer privatiserat än det är idag?
 
Sandstrom skrev:
Det har jag helt missat. Vad är deras förslag egentligen?

Trafikförsäkringar köper man ju idag av privata bolag med vinstintressen. Och köper man inte en försäkring blir man ju ändå tvångsförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen som är en förening bestående av en massa privata bolag med vinstintressen.

Med risk för att verka trög i kolan (som vanligt) - hur ska det liksom bli mer privatiserat än det är idag?

Nu är jag inte helt påläst men:
Det är väll så att vissa kostnader så som eftervård, inkomstbortfall m.m. täcks av våra skattepengar och det vill man att de privata bolagen skall stå för i framtiden.
 
Sandstrom skrev:
Det har jag helt missat. Vad är deras förslag egentligen?

Trafikförsäkringar köper man ju idag av privata bolag med vinstintressen. Och köper man inte en försäkring blir man ju ändå tvångsförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen som är en förening bestående av en massa privata bolag med vinstintressen.

Med risk för att verka trög i kolan (som vanligt) - hur ska det liksom bli mer privatiserat än det är idag?
Nä, fel terminologi av mig säkert. Staten betalar idag någon form av grundbelopp för trafikskadeförsäkring, typ sjukkassa upp till en viss nivå. F-bolagens trafikförsäkring täcker nivåer över sjukkasse-nivå (och skador på andra fordon etc.). Det som ska privatiseras är att de som har registrerade fordon även ska få betala sjukpenningnivån. Frigör några miljarder till statskassan iofs. men frågan är om skatten sänks motsvarande (troligen inte) samt att de miljarderna ska in ifrån bl.a. mig via f-bolagens premier.

Det var rätt mycker debatt om det förra året, de borgerliga ville finansiera skattesänkningar med de 8 miljarder som vård och sjukskrivningar p.g.a. trafikskador kostar samhället. Teoretiskt ok, men många går säkert sjukskrivna utan att ha betalat någon trafikförsäkring eller hur?
Alternativt att staten tecknar trafikförsäkring för barn och pensionärer och att alla måste ha en trafikförsäkring oavsett om man har ett fordon eller inte. Samt så borde man bara behöva ha EN trafikförsäkring oavsett hur många fordon man har registrerat på sig. ungefär så iaf.
 
Last edited:
Hur många gånger ska det här behöva diskuteras innan folk ska inse att unga hojåkare är överrepresenterade när det gäller dödsolyckor?
Att man som 18-åring får köra en Ferrari saknar liksom betydelse när det är så få av dem som dör jämfört med hojåkare.
 
sandstream skrev:
Hur många gånger ska det här behöva diskuteras innan folk ska inse att unga hojåkare är överrepresenterade när det gäller dödsolyckor?
Att man som 18-åring får köra en Ferrari saknar liksom betydelse när det är så få av dem som dör jämfört med hojåkare.
Måste inte ta just Ferrari som exempel, det är ju uppenbart varför få 18-åringar kör dem. Måste inte dö i trafiken heller, skador är fullt tillräckligt.
Med ditt resonemang kan man ju höja A-behörigheten till 127 år - då skulle INGEN dö i mc-olyckor. Höjer man åldern kommer en annan grupp vara överrepresenterad. Kan man säkerställa att en viss åldersgrupp har en minimal risk för att råka ut för olyckor så hade kanske åldern varit en intressant parameter att reglera olyckorna med. (typ inga 33-åringar skadades ifjor, låt de köra i år...)
Är man mogen nog för så mycket annat i samhället så varför inte också mc?
 
Last edited:
FireSalle skrev:
Måste inte ta just Ferrari som exempel, det är ju uppenbart varför få 18-åringar kör dem. Måste inte dö i trafiken heller, skador är fullt tillräckligt.
Med ditt resonemang kan man ju höja A-behörigheten till 127 år - då skulle INGEN dö i mc-olyckor. Höjer man åldern kommer en annan grupp vara överrepresenterad. Kan man säkerställa att en viss åldersgrupp har en minimal risk för att råka ut för olyckor så hade kanske åldern varit en intressant parameter att reglera olyckorna med. (typ inga 33-åringar skadades ifjor, låt de köra i år...)
Är man mogen nog för så mycket annat i samhället så varför inte också mc?


Vem säger att man är mogen vid 20-21 :hihi :tungan
 
FireSalle skrev:
Med ditt resonemang kan man ju höja A-behörigheten till 127 år - då skulle INGEN dö i mc-olyckor.
Nej, det var inte alls vad jag menade.
Det jag "irriterar" mig på är dessa ständiga jämförelser med andra, det är lite som att stoppa huvudet i sanden.

Med det nya förslaget kan man köra tung hoj när man fyller 20 år eftersom man då har haft körkort för hoj i 4 år = en troligtvis mycket bra utbildning/erfarenhet.
Har man inte erfarenheten får man vänta tills man fyller 24 år.

Jag tycker helt klart att utbildningen ska förändras och har tidigare föreslagit att alla som tar A-kort ska köra minst en dag på bana med instruktörer för att lära sig mer om vad som händer när man kör fort (för det kommer alla att göra).
 
sandstream skrev:
Nej, det var inte alls vad jag menade.
Det jag "irriterar" mig på är dessa ständiga jämförelser med andra, det är lite som att stoppa huvudet i sanden.

Med det nya förslaget kan man köra tung hoj när man fyller 20 år eftersom man då har haft körkort för hoj i 4 år = en troligtvis mycket bra utbildning/erfarenhet.
Har man inte erfarenheten får man vänta tills man fyller 24 år.

Jag tycker helt klart att utbildningen ska förändras och har tidigare föreslagit att alla som tar A-kort ska köra minst en dag på bana med instruktörer för att lära sig mer om vad som händer när man kör fort (för det kommer alla att göra).

Jag köper det resonemanget att kräva mer av utbildningen, men jag köper inte att motorcyklar är unikt i så fall. Borde kunna tillämpas på bilar, spritinköp på bolaget, snowboardåkande etc. också...
 
FireSalle skrev:
Jag köper det resonemanget att kräva mer av utbildningen, men jag köper inte att motorcyklar är unikt i så fall. Borde kunna tillämpas på bilar, spritinköp på bolaget, snowboardåkande etc. också...
Men antalet döda snowboardåkare står inte i paritet med antalet unga döda hojåkare.
Jag förstår precis vad du är ute efter men för att minska antalet unga hojåkare från att dö finns det bara två vägar att gå:
1. Höj körkortsåldern
2. Bättre utbildning (den bästa vägen enligt mig)

Att jämföra med andra aktiviteter minskar inte antalet döda hur gärna man än vill.
 
FireSalle skrev:
Ok, men varför bara för MC? Det är ok att övningsköra med en fet bil när man är 16 , och redan vid 18 års ålder kan man gasa med vilken bil som helst (Hummer H2, Subaru Impreza t.ex.) på stan då?
Kunde kanske vara OK om man först var tvungen att köra t.ex. en Opel Corsa diesel först i två år. Bilar kan också skada både förare och omgivning, har jag hört...

Frågan handlade ju om hojar nu.
Att något är fel rättfärdigar inte göra ett annat fel.
Personligen tycker jag inte man ska få bli myndig innan man suttit en vecka på kåken, man skulle inte få köra bil i innerstan utan att ha cyklat en sommar i stan. Frifart på motorvägarna.

/Fredde
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top