nya reglerna...

Marcus84

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2005
Hoj
Honda VFR800
som alla säkert hört så ska man ju behöva vara 24 för att ta tungt mc kort i framtiden om man inte har tidigare mc erfarenheter... de nya reglerna först kommer att införas först 2012.

källa på att det inte införs före 2012?

hur är det om man tar A-kort vid 18år, får man fortfarande obegränsad sen vid 20 då?

Marcus84 skrev:
som alla säkert hört så ska man ju behöva vara 24 för att ta tungt mc kort i framtiden om man inte har tidigare mc erfarenheter... de nya reglerna först kommer att införas först 2012.
Man behöver bara vara 18 för att kunna bli skickad ut i krig. Fast mc är ju mkt farligare!!! :va

Oddjob skrev:
källa på att det inte införs före 2012?

hur är det om man tar A-kort vid 18år, får man fortfarande obegränsad sen vid 20 då?

det va vad dom sa på radion idag iallafall (nyheterna) så du har 6 år på dig om du inte e över 24 än :hihi

samtidigt så sa dom om du inte har tidigare mc erfarenheter och vad dom menar me det kan jag inte svara på. antagligen så kan du få det tidigare om du kört med A1 nått år? men som sagt.. nu spekulerar jag bara.

Last edited:
Marcus84 skrev:
det va vad dom sa på radion idag iallafall (nyheterna) så du har 6 år på dig om du inte e över 24 än :hihi

samtidigt så sa dom om du inte har tidigare mc erfarenheter och vad dom menar me det kan jag inte svara på. antagligen så kan du få det tidigare om du kört med A1 nått år? men som sagt.. nu spekulerar jag bara.

Orca69 skrev:
De kan införa det från 2008, dock senast 2012.
Därför är jag rädd för hur det är med A-begränsad

jag ska ta A kortet nu i vår, har precis börjat på körskola och blir 18 på torsdag,
så 2008 ska jag få A-obegränsad samma dag som jag tar A-beg.
men om det införs nya regler 1 jan. 2008 så kanske dom också ändrar
när jag ska få obegränsad.

och det är inte så kul.

Oddjob skrev:

jag ska ta A kortet nu i vår, har precis börjat på körskola och blir 18 på torsdag,

och det är inte så kul.

du får väl hoppas att dom inte inför det förrän 2012 helt enkelt, trist att du hamnar i den gråzon som uppstår.. så är det ju alltid när de ändra lagar som innefattar ålders ändringar.

Marcus84 skrev:

EU-länderna är överens om att införa ett gemensamt körkort.

För svensk del innebär det att åldern för att köra de största motorcyklarna höjs från 21 till 24 år för den som inte har tidigare mc-erfarenhet.

Men det dröjer upp till sex år innan de nya reglerna ska vara på plats i medlemsländerna. Först 2012 måste alla länder ha infört det nya körkortet som kommer att ha samma format som de nya svenska, kreditkortsstora körkorten.

Det nya körkortet ersätter de, enligt EU-kommissionen, 110 varianter som finns i dag i medlemsländerna.

TT:s korrespondent

Tur man har sitt på det torra änsålänge..

Oddjob skrev:

och det är inte så kul.

Du kan nog vara lugn. Jag kommer också ha A med begr. 2008 och jag tror inte vi kommer få vänta särskilt länge för att köra 25kw och uppåt, kanske är det inte ändrat alls ?

lorkan skrev:
Du kan nog vara lugn. Jag kommer också ha A med begr. 2008 och jag tror inte vi kommer få vänta särskilt länge för att köra 25kw och uppåt, kanske är det inte ändrat alls ?
Ja men jag vet inte om jag kör med 25kw ens så länge,
min 25kw försäkring går ut den 27e september
så då måste jag försäkra på fulleffekt, så då kan man nästan
likabra ha fulleffekt i hojen med.

det går nog bra ska du se..

Oddjob skrev:
Ja men jag vet inte om jag kör med 25kw ens så länge,
min 25kw försäkring går ut den 27e september
så då måste jag försäkra på fulleffekt, så då kan man nästan
likabra ha fulleffekt i hojen med.

det går nog bra ska du se..

Går ut den 27e ? Vadå ? Du har ju inte ens kortet än ? :va

lorkan skrev:
Går ut den 27e ? Vadå ? Du har ju inte ens kortet än ? :va
Det kvittar väl om jag har kortet eller inte, hojen ska försäkras.

delvis för att den kan bli stulen, delvis för att jag övningskör med den.

vad är det som du inte förstår? :confused:

Oddjob skrev:
Det kvittar väl om jag har kortet eller inte, hojen ska försäkras.

delvis för att den kan bli stulen, delvis för att jag övningskör med den.

vad är det som du inte förstår? :confused:

:fatta!

Dom kommer ju även att införa förarprov för att få A utan begränsning! även efter 2år...

Vad jag hörde så skulle de inte gälla dom med tidigare erfarenhet av mc. Dvs. att du har A-körkort. Och att det tog minst 6 år innan det kunde införas.

Henke85 skrev:
Vad jag hörde så skulle de inte gälla dom med tidigare erfarenhet av mc. Dvs. att du har A-körkort. Och att det tog minst 6 år innan det kunde införas.

Vi kan vara glada i sverige att de inte gör som i frankrike, där är det lag på att INGEN mc får ha mer än 100hästar. Om de kör ostrypt så kan de få fängelse i max 2år, men detta gäller inte de som är i semester i frankrike.

http://www.regeringen.se/sb/d/2348/a/61064

Det nya körkortsdirektivet innebär bland annat att ålderskravet för att köra tung motorcykel höjs till 24 år, körkort för moped införs och att yrkeschaufförer måste byta ut sitt körkort var femte år.

- Vi är glada för körkortsbeslutet idag och att Europaparlamentet står bakom det. Särskilt glada är vi över att vi fått gehör för vårt krav att höja viktgränsen till 4250 kilo för dragbil och släpfordon som körs med B-körkort, sade infrastrukturminister Ulrica Messing vid en pressträff idag.

Beslutet kan träda ikraft tidigast år 2008.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT