Nya regler?

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Hej jac har frågor ang de nya reglerna, jag tog mc kort förra sommarn 25 kw. Jag ska i år köpa en street triple och regga om den till 25 kw, går det med de nya reglerna? Jag ska väl ha kvar samma regler som när jag tog mitt kort?!

Du kommer kunna köra den ja, men om jag uppfattat det rätt kommer du inte kunna regga ner en motorcykel med över 70kw. Du får isåfall hitta en som redan är reggad.

Du kommer kunna köra den ja, men om jag uppfattat det rätt kommer du inte kunna regga ner en motorcykel med över 70kw. Du får isåfall hitta en som redan är reggad.
De är väll bara de som har A2 som ej kan regga ner en motorcykel över 70kw? Så sainth borde kunna köpa vilken hoj som helst och strypa den till 25 kw?

De är väll bara de som har A2 som ej kan regga ner en motorcykel över 70kw? Så sainth borde kunna köpa vilken hoj som helst och strypa den till 25 kw?

När du registrerar ett fordon så bryr dem på reg bes inte om vilket körkort du har....
Jag har för mig att man inte kommer kunna registrera motorcyklar över 70kw som ursprungseffekt till 25kw längre. Men visst är det möjligt kan ha uppfattat det fel.
Men har du tagit A2 innan imorgon (19/1) kommer du att få lov att köra alla motorcyklar som finns nerstrypta till 25kw. Men om du får regga in nya är jag tveksam över, annars får du köpa en som redan är strypt sedan tidigare. Eller så ringer du transportstyrelsen och frågar så får du ett 100% korrekt svar.

lycka till

Jag blir så jävla trött på transportstyrelsen, dom kopplar runt mig till olika avdelnibgar. Inte en käfr som vet någonting! Suck!

Självklart kan du regga en motorcykel på 25 kW även i framtiden. Det hänger på vilket körkort du har om du sen får köra den. Du har A (begränsat) och kommer fortsätta ha det tills det övergår i A (obegränsat) automatiskt. Bara för att det kommer en ny behörighet betyder ju inte att du blir av med den du har.

Självklart kan du regga en motorcykel på 25 kW även i framtiden. Det hänger på vilket körkort du har om du sen får köra den. Du har A (begränsat) och kommer fortsätta ha det tills det övergår i A (obegränsat) automatiskt. Bara för att det kommer en ny behörighet betyder ju inte att du blir av med den du har.

Kan nog stämma, Jag läste detta för ett tag sen innan de nya reglerna "godkänts" var någon babbel om att det inte skulle gå att regga ner om dem var över en viss cc & hk..

Jag vet att jag har kvar min behörighet... det var inte frågan :) Ska köpa en triumph street triple och jag undrar om jag kan regga om den till 25 kw, de nya reglerna säger något om att man inte får ha för stor orginal effekt. Jag vet att jag fortf får köra 25 kw men jag vet inte om jag kan regga om en till 25 kw nu.

Jag vet att jag har kvar min behörighet... det var inte frågan :) Ska köpa en triumph street triple och jag undrar om jag kan regga om den till 25 kw, de nya reglerna säger något om att man inte får ha för stor orginal effekt. Jag vet att jag fortf får köra 25 kw men jag vet inte om jag kan regga om en till 25 kw nu.

Rakaste svaret får du nog av bilprovningen.
Men sålänge du har papper på att den bara ger 25kw ska det väl inte vara några problem.

De nya reglerna tillåter inte nya mellan-körkortstagare att köra något med högre effekt än 35kw och det med en ursprungseffekt på max det dubbla, gamla kk-innehavare får fortsätta köra sina 25kw-strypta hojar.

Att strypa din hoj till vad du vill, ex. 25kw, är fortfarande ok men du får bara köra den med ett körkort som tillåter det, har du det gamla=ok, har du det nya=ok Om det max är 70kw ursprungseffekt.

De nya reglerna tillåter inte nya mellan-körkortstagare att köra något med högre effekt än 35kw och det med en ursprungseffekt på max det dubbla, gamla kk-innehavare får fortsätta köra sina 25kw-strypta hojar.

Att strypa din hoj till vad du vill, ex. 25kw, är fortfarande ok men du får bara köra den med ett körkort som tillåter det, har du det gamla=ok, har du det nya=ok Om det max är 70kw ursprungseffekt.

Nu vart jag lite lungare, ska kolla med transportstyrelsen igen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026