Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

Och här sitter man och pendlar fram och tillbaka mellan Stockholm och Värmland varannan vecka på en r6a med racesystem och miniblinkers. Känner mig redan tryggare
 
Det hela låter lite märkligt. Att få en regbesiktning kan du få om du bytt ut saker så att din mc inte längre stämmer med reg.papprena. Där står dock ljudnivån på de flesta hojar så möjligen ska man regbesiktiga för att få det uppdaterat. Annars är ett slip-on att jämställa med att du köper en burk på Feltema och ersätter den som rostat sönder. Skulle det dessutom vara så att dämparen original innehöll en kat så måste ju i regel den ersättas för att klara avgasvärdena.

Ärligt talat tror jag inte att de gör så mycket på reg.besiktningen annat än mäter ljudet och kollar om det stämmer. Skulle ju kunna vara värt att regga med den dämparen bara för att fortsätta jävlas med polisen nästa gång de vill tjaffsa. Men jag tror som sagt inte att det går, ingenstans i reg.papprena står vilken dämpare som används och jag tror inte det finns nån dispenskod för det heller.

Tänker man sig Kawasaki Z1000SX Performence så säljs den original med Akrapovic-dämpare så blir det ju lite märkligt...
 
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg? :va

Jag funderade lite i samma linje men kollade upp lite, (pluggar bl.a. juridik just nu). Ett fordon som är i anslutning till allmänna vägar och är avsett för att färdas på allmänna vägar anses vara i trafik även om det står på en parkeringsplats. Tanken är lite i stil med, just nu står den still men om en minut kan den lika gärna köra på vägarna. Om du däremot har en MC ombyggd med 100st. knivar fastlimmade på kåporna som står mitt på din gräsmatta så skulle den inte anses vara i trafik.

Detta kommer igentligen från när vi pratade om att cykla full. Även fast en person cyklar på en för cykel avsedd och från vägen avgränsad gång och cykelbana anses han vara i trafik eftersom det 1-2km längre fram i färdriktningen kanske finns ett ställe där gångbanan ansluter sig till vägen. Kausalitet (även eventuell tänkbar kausalitet) spelar in i rättens bedömning. Så att stå på en parkering i Torsby när man bor i STHLM så anses man 100% vara i trafik oavsett om MC´n är igång just då. Om den däremot är lastad på ett släp så skulle den inte anses vara i trafik då sammanhangen i vilket fordonet beffiner sig på platsen inte stämmer överens med att vara i trafik (lastad transport...).

Bra att veta om ni vill kolla upp lagarna är att i tvistemål (enskild mot enskild) så kan man göra teleologiska (lagens innebörd) och analogitolkningar (tillämpa en närliggande lag) men i brottsmål där det är staten mot den enskilda gäller 100% strikt ordalydelse av lagen så står det inte exakt det du åtalas för så gäller det inte!


En liten sidnotering till ovan är samanhangets ironi. Varje dag nu har någon såklart inte jag slangat och gjort stoppies vid varje rödljus längs sveavägen med författningsssamlingen "Svea rikes lag"(blå lagboken) i ryggsäcken för att sedan sitta på föreläsningar hela dagen om straffrätt. :rock
 
Last edited:
Tur jag köpte KTM's Akrapuff och inte biltema^Wings då :D

Fick du med ett ECE certifikat då? Du måste ha ett sådant eftersom det finns akrapuff som inte är typade, de är lite billigare så det är lätt att välja fel :)
Åker du utomlands så måste du ha med dig ECE-certifikatet också annars hjäper det inte hur mycket du gapar om att det är lagligt... :)
 
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg? :va

Jag stötte på en nitisk polis för några år sedan som skulle bötfälla mig för att jag hade nummerplåtet under skärmen på en CBR1000...till saken hör att hojen stod fastbunden på en pickup men han skulle ändå gå vidare tills jag vänligt påpekade just detta faktum att hojen inte kördes på gatan, då gav han sig... :)
 
Fick du med ett ECE certifikat då? Du måste ha ett sådant eftersom det finns akrapuff som inte är typade, de är lite billigare så det är lätt att välja fel :)
Åker du utomlands så måste du ha med dig ECE-certifikatet också annars hjäper det inte hur mycket du gapar om att det är lagligt... :)

Det är ece märkning och massa text på insidan av pipan!
Sen att jag borrat ur kat och slitit bort insatsen är en annan femma
 
Inte för i princip vad som helst men Polisen får skicka dig till bilprovningen för regbesiktning om du har ej godkända saker på hojen. Helfordonsgodkännande är inget nytt utan har funnits sedan millennieskiftet vill jag minnas, det är bara att Polisen i regel är jävligt slapp med det. En MC polis gillar väl gött ljud lika mycket som gemene motorcyklist men om det stör allmänheten kan han nog skicka dig till Bilprovningen...

SFRO har ganska bra exempel på vad du egentligen får ändra på en hoj utan att behöva göra någon omregistrering på fordonet.

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningskategori_MC_20150908.pdf

Notera vilka undantag som gäller i dokumentet:

- Dessa undantag gäller inte för EG-typgodkända MC (efter 17/6 1999)
- Kraven i VVFS 2003:23 skall vara uppfyllda efter ändringen
- Ändringarna ska vara av mindre karaktär (anpassning till förarens kroppsbyggnad, anpassning till användningssätt samt anpassning till ett visst vägunderlag, etc.)

Ett helfordonsgodkänt fordon är just det: godkänd i den form den kom från fabriken. Börjar du göra ändringar genom att trimma, bredda fälgar eller annat så avviker det ifrån hur hojen var när den var godkänd.

Så i ditt exempel om att bygga en caféracer på en Triumph eller Kawa så gäller egentligen samma sak om de är tagna i trafik efter att lagen om helfordonsgodkännande trädde i kraft. Köper du däremot en W650 från typ 1998 och börjar skruva så finns det ingenting dom kan säga.

Från och med nu i år gäller även EURO4 krav på MC:n vilket innebär att du ska ha katalysator och grejjer på hojen också, så börjar du skruva bort det och sätta något de-cat race system på hojen så är det nog risk för gnäll om en Polis skulle ha en dålig dag.

Vad gäller äldre icke-helfordonsgodkända fordon som nu även kommer skattebefrias så tror jag inte det kommer hända någonting alls. Dessa fordon framförs i regel av någon form av entusiast som ska på träff eller utställning. Visst har Polisen bevakning när det är cruising eller liknande i samband med t.ex. ett bilevent men det är bara dom som utmärker sig på något extremt sätt som kommer få på skallen, typ om du har extremt tonade rutor, burnar, skriker och lever jävul, etc. Tror inte det finns någon risk att din restaurerade och café-ombyggda gamla W650 kommer få nedslag på sig för att du ändrat på den, såvida den inte är ändrad i sån grad att SFRO måste godkänna fordonet och registrera den som ombyggt eller amatörbyggt fordon.



Om du visar körkortet när dom kommer frågar och du står som ägare; varför inte? Är hojen lagvidrig spelar det ju ingen roll om den är lagvidrig stillastående eller i rörelse.

Som jag fattar det får man inte ändra nåt på en helfordonsgodkänd hoj eller bil, säg att jag tar en W650 eller Bonneville som är lite nyare och bara kosmetiska saker som TT-styre, sadel med cuts, monterar korrekt E-märkta blinkers och låter övriga saker som däck fjädring mm vara original är det lik förbenat kört om man blir stoppad av fel polis. Lik väl som jag egentligen inte får montera mina extraljus och extra backlampa och kanske rent av inte heller backkameran på min L200 pickup? Eller fattar jag det hela galet?

Om jag nu gör dessa mer kosmetiska ändringar har man då någon chans att regbesikta om hojen med den nya sadeln, styret och blinkersarna och få en laglig hoj eller är det då man skall ha intyg på allt möjligt? Det skulle ju kännas mindre kul om man fixar till en fin hoj och sen blir man stoppad och måste regbesikta den och man inte kan det trots att man inte ändrat annat än möjligtvis körställningen.




Sen funderar jag lite på denna text om man då snackar icke helfordonsgodkända hojar.

Större modifieringar där registreringsbesiktning krävs
Ombyggd Mc har följande definition:
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den
ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan
omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Följande större ombyggnader av två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av
definitionen.
1. huvudramen har ändrats (i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller
axelavstånd förändratsI
),
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut (i sådan omfattning att motorcykelns försprång
och/eller axelavstånd förändratsI
),

Denna skrivning verkar ju enligt som jag läser det ge utrymme för att förändra saker och ting på ramen utan att regbesikta, skulle det alltså vara fritt fram att göra en ny helt ny bakram med nya stötdämpare fästen mm på min gamla CB250N om man bara behåller axelavstånd och försprång utan att regbesikta? Det verkar ju väldigt luddigt då det även står att man får göra ändringar i huvudramen, i sånt fall skulle man ju kunna kunna bygga om en ram lite hur som helst bara man behåller axelavstånd och försprång?

Om vi tar denna hoj som exempel http://www.retrowriteup.com/honda-cb400n/ Skulle denna bakram gå igenom utan regbesiktning om försprång och axelavstånd är samma som på originalhojen? Original ramen ser ut nåt sånt här http://kuixihe.com/gallery3/var/res...78-Honda-CB400-Hawk-TII/mini.jpg?m=1305771610
 
Är det denna du kör med?

Vad kör du med för map? Power Commander?

Nej jag kör med Euro3 dvs 2016 modellen
8ffea3c38ed4b08bd35820e4d2180ec7.jpg
 
från vilken årsmodell gäller helfordonsgodkännande har googlat å fått olika bud mellan 1994-2006?
 
Det kan nog skilja lite eftersom man sätter har olika regler på nya respektive befintliga modeller.
 
Det är ece märkning och massa text på insidan av pipan!
Sen att jag borrat ur kat och slitit bort insatsen är en annan femma

Följde inte ens med en kat till Akra helsystemet som jag fick med nya XSR 900:an idag och det ska då vara ECE godkänt. dB-killers till ljuddämparna kanske jag råkade borra ut däremot...
 
Last edited:
Sitter det inte monterat i puffran då?
14ffbb58905a05ae3844b91860d9d564.jpg

Naj, varken i kollektorn eller i någon av ljuddämparna på Akras nya system till XSR900:an satt det katalysator. Rätt skumt med tanke på att det ska vara ECE approved osv.
 
Funderat mer på detta med helfordonsgodkända fordon, vissa av dom börjar ju nu bli till åren så hur blir det då när det kanske inte går att få tag på originaldelar.

Hur gör man om man ex inte får tag på en original ljuddämpare som rostat upp, eller en blinkers som gått sönder och man inte kan hitta en original, går det då att regbesikta om med annan ljuddämpare som dämpar ljudet nog och andra korrekt för sin position E-märkta blinkers eller är det bara att skrota då?

Känns ju som att det kommer bli väldigt besvärligt i bägge fallen om man vill hålla igång en äldre hoj och vara laglig?
 
Funderat mer på detta med helfordonsgodkända fordon, vissa av dom börjar ju nu bli till åren så hur blir det då när det kanske inte går att få tag på originaldelar.

Hur gör man om man ex inte får tag på en original ljuddämpare som rostat upp, eller en blinkers som gått sönder och man inte kan hitta en original, går det då att regbesikta om med annan ljuddämpare som dämpar ljudet nog och andra korrekt för sin position E-märkta blinkers eller är det bara att skrota då?

Känns ju som att det kommer bli väldigt besvärligt i bägge fallen om man vill hålla igång en äldre hoj och vara laglig?
Du får montera andra delar sålänge de är typgodkända för modellen.

Av samma anledning som du får serva hos icke-märkesverkstad. Fri konkurrens osv..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top