Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

Jag är lite trögfattad, jag har slängt på gpr slipons på min z1000sx 2012, funkar det att besiktiga med dom på eller måste man slänga på original inför besiktning?
Och om jag träffar på en konstapel som har en dålig dag kan han tvinga mig till en ny registreringsbesiktning?
 
Jag är lite trögfattad, jag har slängt på gpr slipons på min z1000sx 2012, funkar det att besiktiga med dom på eller måste man slänga på original inför besiktning?
Och om jag träffar på en konstapel som har en dålig dag kan han tvinga mig till en ny registreringsbesiktning?

Svar ja och ja....
 
Kan man besiktiga eller ska det vara original?
Svårt att tolka första jaet. :)
På besiktningen kontrollerar de ljudnivån, inte typgodkännande. Så låter den inte för mycket ska det inte vara några problem med slipon monterat på besiktningen.

Men, är den en ny hoj registrerad efter 1 januari 2017 kan det bli problem om man monterat bort katalysator, då det gäller lite andra miljökrav på nya hojar numera.
 
Kan man besiktiga eller ska det vara original?
Svårt att tolka första jaet. :)

Ja, det är precis så det är i verkligheten.
Du kan mycket väl besiktiga med ditt slip-on, med dB-killer i och smidig besiktningsman. Nemas Problemas.

...sedan kan du bli stoppad runt hörnet, med det ovikta besiktningsprotokollet ännu inte nedstoppat i skinnstället - och bli tvingad till "regbesiktning" med stationen kvar inom synhåll.

SNAFU, verkligen.
 
Man kan besikta och få det godkänt. Men polisen och Bilprovningen ( eller annat besiktningsorgan) har olika regler! Som andra redan varit inne på, du får inte ändra ett smack på hojen! Inte byta kåpglas, andra däck än original, handtag, fotgängare, you name it!
 
Fotpinnar ska det stå!
 
Som en parallell är det värt att nämna att samma sak gäller bilar. Man får egentligen inte byta fälgar och däck till något annat än vad som står i registreringsbeviset. Men jag vet ingen som fått föreläggande om registreringsbesiktning för att ha gått upp ett par tum i fälgstorlek. (undantaget redan nämnda cruising-incident)

Normalt har vi ganska mycket frihet här i Sverige gällande helfordonsgodkännande. Det brukar gälla som så att ändrar man inte större saker som påverkar egenskaper hos fordonet eller dess säkerhet så ses det mellan fingrarna med det (officiellt).
 
Fattar jag det hela rätt så kan väl en polis som har besiktningsföreläggande (eller vad det nu heter) om han vill tycka till om i princip vad som helst på ett fordon och förelägga om en ombesiktning och säkert också en regbesiktning i vissa fall även om inget är fel? Vid ombesiktning åker man på bilprovningen och dom tycker allt är okej som det är och sen kan man köra igen till man träffar samma griniga polis och sen bollas man fram och tillbaka mellan polisen och bilprovningen utan att göra nåt annat än att det kostar tid och pengar.

Vad gäller på helfordonsgodkända fordon, får inget ändras alls? Jag funderingar på att ev längre fram köpa en lite nyare Triumph Bonneville eller Kawa W650 och bygga om till cafe racer, skulle ju då byta sadel, styre, blinkers osv som man gör vid ett sånt bygge. Är det möjligt att göra nåt sånt utan att riskera få ett helvetes tjorv om man blir stoppad? Får man över alla ändra på nåt? Om man ändrar på tidigare nämnda saker kan man då regbesikta hojen med ändringarna?

Min bruksbil en Mitsubishi L200 -13 är ju förmodligen också rena kriminaliteten med tre extraljus i fronten, flakkåpa och en extra backlampa, detta är ju också ändringar. Hur är det med tex avgasystem om man byter till ett biltema system på sambons Passat, måste ju vara väldigt olagligt och kräva regbesiktning. Fattar jag det rätt så om man hårddrar det får man bara skruva dit original grejer eller tillbehör som så helfordonsgodkännda med exakt det fordornet och inget annat?

Hur tror ni det blir då det gäller äldre hojar som kommer att bli besiktningsbefriade? Jag har en oro över att polisen istället kommer att gå hårdare fram mot dessa äldre bilar och motorcyklar än tidigare och risken att få ombesiktning är större då vissa uppenbarligen inte ens har koll på att tex min 60:a Cadillac får ha röda blinkers bak och via fram och ännu värre ha kombinationsljus bak. Finns väl risk för samma sak på hojar att man tycker att lysen, blinker mm inte är okej fast dom egentligen är det enligt boken och skickar en till besiktningen.
 
En tumregel i dessa sammanhang: är det till nytta för dig, eller kan åsamkomma dig glädje är det med största sannolikhet förbjudet!
 
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg? :va
 
Fattar jag det hela rätt så kan väl en polis som har besiktningsföreläggande (eller vad det nu heter) om han vill tycka till om i princip vad som helst på ett fordon och förelägga om en ombesiktning och säkert också en regbesiktning i vissa fall även om inget är fel? Vid ombesiktning åker man på bilprovningen och dom tycker allt är okej som det är och sen kan man köra igen till man träffar samma griniga polis och sen bollas man fram och tillbaka mellan polisen och bilprovningen utan att göra nåt annat än att det kostar tid och pengar.

Vad gäller på helfordonsgodkända fordon, får inget ändras alls? Jag funderingar på att ev längre fram köpa en lite nyare Triumph Bonneville eller Kawa W650 och bygga om till cafe racer, skulle ju då byta sadel, styre, blinkers osv som man gör vid ett sånt bygge. Är det möjligt att göra nåt sånt utan att riskera få ett helvetes tjorv om man blir stoppad? Får man över alla ändra på nåt? Om man ändrar på tidigare nämnda saker kan man då regbesikta hojen med ändringarna?

Min bruksbil en Mitsubishi L200 -13 är ju förmodligen också rena kriminaliteten med tre extraljus i fronten, flakkåpa och en extra backlampa, detta är ju också ändringar. Hur är det med tex avgasystem om man byter till ett biltema system på sambons Passat, måste ju vara väldigt olagligt och kräva regbesiktning. Fattar jag det rätt så om man hårddrar det får man bara skruva dit original grejer eller tillbehör som så helfordonsgodkännda med exakt det fordornet och inget annat?

Hur tror ni det blir då det gäller äldre hojar som kommer att bli besiktningsbefriade? Jag har en oro över att polisen istället kommer att gå hårdare fram mot dessa äldre bilar och motorcyklar än tidigare och risken att få ombesiktning är större då vissa uppenbarligen inte ens har koll på att tex min 60:a Cadillac får ha röda blinkers bak och via fram och ännu värre ha kombinationsljus bak. Finns väl risk för samma sak på hojar att man tycker att lysen, blinker mm inte är okej fast dom egentligen är det enligt boken och skickar en till besiktningen.

Inte för i princip vad som helst men Polisen får skicka dig till bilprovningen för regbesiktning om du har ej godkända saker på hojen. Helfordonsgodkännande är inget nytt utan har funnits sedan millennieskiftet vill jag minnas, det är bara att Polisen i regel är jävligt slapp med det. En MC polis gillar väl gött ljud lika mycket som gemene motorcyklist men om det stör allmänheten kan han nog skicka dig till Bilprovningen...

SFRO har ganska bra exempel på vad du egentligen får ändra på en hoj utan att behöva göra någon omregistrering på fordonet.

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningskategori_MC_20150908.pdf

Notera vilka undantag som gäller i dokumentet:

- Dessa undantag gäller inte för EG-typgodkända MC (efter 17/6 1999)
- Kraven i VVFS 2003:23 skall vara uppfyllda efter ändringen
- Ändringarna ska vara av mindre karaktär (anpassning till förarens kroppsbyggnad, anpassning till användningssätt samt anpassning till ett visst vägunderlag, etc.)

Ett helfordonsgodkänt fordon är just det: godkänd i den form den kom från fabriken. Börjar du göra ändringar genom att trimma, bredda fälgar eller annat så avviker det ifrån hur hojen var när den var godkänd.

Så i ditt exempel om att bygga en caféracer på en Triumph eller Kawa så gäller egentligen samma sak om de är tagna i trafik efter att lagen om helfordonsgodkännande trädde i kraft. Köper du däremot en W650 från typ 1998 och börjar skruva så finns det ingenting dom kan säga.

Från och med nu i år gäller även EURO4 krav på MC:n vilket innebär att du ska ha katalysator och grejjer på hojen också, så börjar du skruva bort det och sätta något de-cat race system på hojen så är det nog risk för gnäll om en Polis skulle ha en dålig dag.

Vad gäller äldre icke-helfordonsgodkända fordon som nu även kommer skattebefrias så tror jag inte det kommer hända någonting alls. Dessa fordon framförs i regel av någon form av entusiast som ska på träff eller utställning. Visst har Polisen bevakning när det är cruising eller liknande i samband med t.ex. ett bilevent men det är bara dom som utmärker sig på något extremt sätt som kommer få på skallen, typ om du har extremt tonade rutor, burnar, skriker och lever jävul, etc. Tror inte det finns någon risk att din restaurerade och café-ombyggda gamla W650 kommer få nedslag på sig för att du ändrat på den, såvida den inte är ändrad i sån grad att SFRO måste godkänna fordonet och registrera den som ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg? :va

Om du visar körkortet när dom kommer frågar och du står som ägare; varför inte? Är hojen lagvidrig spelar det ju ingen roll om den är lagvidrig stillastående eller i rörelse.
 
Last edited:
Nope men ev. hyfsat sönderknöklad....

Han anmärkte även på min wheeliebar "12a". -Är den där orginal? -Näe, det är en pakethållare. -Men den sitter juh under? -Ja precis... Sedan började han skriva lappar :D

Nä den skylten är inte original....

wheeliebar:3freak tänkte du göra wheelie hela vägen till Norge:brinnerup I så fall var det nog inte så konstigt att Farbror blå blev förbannad:hihi
 
Vad hette polisen? Förnamn räcker gott och väl. Bor i grannkommunen. :gnissla :3freak

Oftast är det inte lokalpoliserna som är såhär fjantiga utan Karlstadpolisen som åker runt och leker cowboys. Det nämdes tidigare i tråden om trafikinspektören som var rena Hitler. I Karlstad har det varit mååååååånga historier med bilar som stött på denna herre och hans kompanjoner.
 
Vad hette polisen? Förnamn räcker gott och väl. Bor i grannkommunen. :gnissla :3freak

Oftast är det inte lokalpoliserna som är såhär fjantiga utan Karlstadpolisen som åker runt och leker cowboys. Det nämdes tidigare i tråden om trafikinspektören som var rena Hitler. I Karlstad har det varit mååååååånga historier med bilar som stött på denna herre och hans kompanjoner.

Nää han var överdriven men under förfarandet inte på något sätt otrevlig så vill inte hänga ut någon.
 
Om du visar körkortet när dom kommer frågar och du står som ägare; varför inte? Är hojen lagvidrig spelar det ju ingen roll om den är lagvidrig stillastående eller i rörelse.

Det som är lagvidrigt är ju att framföra fordonet så i trafik. Med din logik så skulle du ju bli fälld för att rulla av en cross från ett släp och ställa den på samma plats, den är ju lagvidrig i trafik. Tycker inte vi ska måla fan på vägen och tolka lagarna ännu hårdare än den mest nitiske och inavlade landsorts länsman!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top