Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

Äntligen.
Har man blivit omkörd av en ER-6:a med raka rör så får man ju men för livet.
Heja snutten :tummenupp
 
Kling och Klang har fått mycket och berättigad kritik för att de är dåliga på att klara upp brott. Här har de inte bara gripit gärningsmännen utan även sett till att identifiera bevis så att påföljden kan verkställas utan att belasta rättssystemet ytterligare. En stor seger över statistiken för ouppklarade brott :)
 
Det låter onekligen som det uppstått ett speciellt MO i Värmland, och att man försöker sprida detta arbetssätt till andra delar av landet.

Att begära registreringsbesiktning av ett fordon som inte längre överensstämmer med helfordonsgodkännandet är ett "smart" sätt att jobba eftersom tjänstemannen bara bollar vidare problemet. Det blir inget bötesföreläggande på plats som "kunden" måste skriva under, inget egentligt utrymme för tjafs på plats och ingen reell chans att överklaga.
Därigenom blir det inga jobbiga vittnesmål i Tingsrätten för den enskilde tjänstemannen att sätta av tid för - det är 10 minuters blixtnedslag på plats, och sedan är det klart. För förrättande tjänsteman...

Problemen ligger nu hos fordonsägaren: körförbud inom några veckor, svårt att få tid för registreringbesiktning mitt i sommaren, kostnader, besvär, arbete.
Om detta MO sprider sig blir det jobbigt för många av oss som hittills levt i en skyddad verkstad vad gäller helfordonsgodkännandet.




Miniblinkers - som ibland knappt syns i trafiken, och dold nummerskylt är typiska triggerpunkter för vilken polis som helst.
Att klistra märken på nummerskylten vet vi är olagligt - det är inte helt enkelt att piska upp någon hatstämning mot de poliser som skickat er till besiktingen utan att passera "gå".

Men, den som följt det som skett i Dalarna ser att det är ena riktiga cowboys som hållt i pennan där uppe. Det är mängder av fel och brister - både i bedömningarna och i myndighetsutövningen.
Jag råder er att gå vidare med detta. Om inte annat så för kollektivets skull.
Lag skall följas - från båda håll.
Förutom allt jidder med papper i efterhand reagerar jag på att man verkar ha behandlat AALLLLAA fordon som om dom vore helfordonsgodkända - 50-tals jänkare med. Jajamän, inga problem...

Jag förutsätter att ni båda är SMC-medlemmar? Ta kontakt med dem bums och beskriv vad ni varit med om.
Dom är redan väl medvetna om situationen på crusingarna förra året.

Miniblinkers och skymd skylt; du känns ganska rökt.
Men det där med Remusdämparen verkar vara något att nysta i:
"Street legal" -vem säger det?
Hade han en kopia på sitt ABE med sig? Fanns det ett E-nummer instansat? ...som gäller för just hans hoj?
Skrev polisen in detta E-nummer i rapporten ?
Var han ens utbildad och förordnad besiktningsman...?

Här finns att nysta i!
 
Last edited:
@ TS
Vilken hoj blev du rapporterad på?
Du har en XRV 750 angiven i din profil. Var det den?
Verkligen helfordonsgodkänd?
 
Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

Är knappast någon ny regel. På i stort sett varenda bilforum finns det någon som gråter ut efter att ha fått föreläggande om registreringsbesiktning där bilprovningen krävt intyg från tillverkaren att bilen är återställd.

Ett intyg som ofta är omöjligt att få och därför blir alternativet ibland att sälja bilen i delar.
 
Vissa har ju tur med poliser och andra har inte det!

Hur skymd var det egentligen skylten:) Som nedanstående bild?

View attachment 437747

Jag har märkt att såna små detaljer kan reta upp rejäl farbror blå...:3freak

Nope men ev. hyfsat sönderknöklad....

Han anmärkte även på min wheeliebar "12a". -Är den där orginal? -Näe, det är en pakethållare. -Men den sitter juh under? -Ja precis... Sedan började han skriva lappar :D
 
@ TS
Vilken hoj blev du rapporterad på?
Du har en XRV 750 angiven i din profil. Var det den?
Verkligen helfordonsgodkänd?

Nope, drog en 5 dagars norge resa på min WR250 motard :yoparty

Lite är det väll även att jag får skylla mig själv, den ser ut som en cross med stuntgrejer samt låter som en 500 2-taktare när man drar på :tuttar
 
Toura på WR 250 är repeCkt :hej
bullra satan med en hoj som liksom inte hinner undan ljudet kanske not so much, men du fick ju en läxa nu, så atte...

Trist för din kompis dock. Där är jag nyfiken på om allt verkligen gått rätt till.
 
Icke! Alla känner till inkörsporten! Turordningen är slipon-knark-ministermord-folkrättsbrott. Bara hederligt förebyggande polisarbete på fältet kan hindra detta!:7peta

Det är ofta kopplat till socio-ekonomiska trauman under uppväxten. Schyman hjälper dig. :crash
 
Trodde att polisen i 08:a land hade fullt upp i tensta, rinkeby, slöddertälje, fittja mm mm mm och inte har tid för sådant här trams men det har dom uppenbarligen. Klart lite lättare att stoppa en hojåkare än att gå in i rinkeby torg:crash
 
Icke! Alla känner till inkörsporten! Turordningen är slipon-knark-ministermord-folkrättsbrott. Bara hederligt förebyggande polisarbete på fältet kan hindra detta!:7peta

Men det får inte vara original eller fult, det är rättrådigt touringbeteende som platsar på äventyrSHoj.com :fakta

:) :tungan :D
 
Last edited:
Trodde att polisen i 08:a land hade fullt upp i tensta, rinkeby, slöddertälje, fittja mm mm mm och inte har tid för sådant här trams men det har dom uppenbarligen. Klart lite lättare att stoppa en hojåkare än att gå in i rinkeby torg:crash

Torsby, mannen, Torsby: 0560-land, så att säga.



Dom har visserligen annat att göra där med...

1DxjOWF.jpg
 
Update

Kostar ca: 1500:- att regbesiktiga med kontroll av regskylt,ljuddämpare,blinkers.
Finns i Högdalen, väntetid just nu ca: 1-2V

OBS! Man måste ta med sig en kopia på rapporten då dom ej kan se i något system vad som ska göras. I mitt fall var den ifylld med dålig penna så det går ej se vad det står.

Har nu i över 2h försökt komma i kontakt med någon på polisen som kan hjälpa mig att få en koipa på rapporten. Kopplats runt till 4-5 olika nu senaste nån gruppchef som svarade men la på efter 3-4 sekunder. KUL!....
 
bullra satan med en hoj som liksom inte hinner undan ljudet kanske not so much, men du fick ju en läxa nu, så atte...

Apropå att hinna undan ljudet. Jag köpte ett kolfiber-slipon från kina för några år sen till min Daytona-"fighter". Monterade den GP-style. Såg bra ut och lät härligt på tomgång och när man puttrade fram på landsvägen.

Sen när jag drog ur den på en raka i 200+ ("avstängd väg™) så undrade jag vad fan det var som levde om uppe på berget bredvid, tills jag kom på att det var ekot från min hoj som rullade tillbaka från berget.

Åkte prompt hem och bytte ljuddämpare igen. :näsblod

Gällande TS incident så tänkte jag också på Dala-debaclet när jag läste det. Där klagade de ju på allt möjligt konstigt, samt ändrade i protokollen så det stod olika i polisens handlingar.

Enligt SMC får man byta ljuddämpare på ett helfordonsgodkänt fordon förutsatt att ljuddämparen är typgodkänd. Ljudnivån måste man ju fylla oavsett dock. Men det brukar ju inte slå ner på dyliga saker, känns som polisen var på lite jävlashumör. Iaf när det gäller TS polare (vet inte om Remuspipan är typgodkänd)

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
 
OBS! Man måste ta med sig en kopia på rapporten då dom ej kan se i något system vad som ska göras. I mitt fall var den ifylld med dålig penna så det går ej se vad det står.
Helt uppenbart står det "ej original tuta" i rapporten. Den har du ju fixat nu. ;)
 
OBS! Man måste ta med sig en kopia på rapporten då dom ej kan se i något system vad som ska göras. I mitt fall var den ifylld med dålig penna så det går ej se vad det står.

Har nu i över 2h försökt komma i kontakt med någon på polisen som kan hjälpa mig att få en koipa på rapporten. Kopplats runt till 4-5 olika nu senaste nån gruppchef som svarade men la på efter 3-4 sekunder. KUL!....


Det där är nog en bra moteld att anlägga; ring, ring, ring runt i polisdistrikt Värmland och jaga ikring efter svar.
Du vill ju bara göra rätt, eller hur? Det är inte du som har brustit och fyllt i otydligt.
Var besvärlig, så kanske dom gör rätt nästa gång.

Eller, förhoppningsvis - säger till nästa kille att "Så där får det inte se ut. Fixa till hojen, annars går det för dig som för demo1 på Sporthoj!!

- - - Updated - - -

Helt uppenbart står det "ej original tuta" i rapporten. Den har du ju fixat nu. ;)

Ja, kan polisen ändra i sina papper efteråt, så kan väl andra? :fakta
 
Trodde att polisen i 08:a land hade fullt upp i tensta, rinkeby, slöddertälje, fittja mm mm mm och inte har tid för sådant här trams men det har dom uppenbarligen. Klart lite lättare att stoppa en hojåkare än att gå in i rinkeby torg:crash

Dit törs de ju inte ens längre - mycket enklare att istället jaga svenssons med remus-system.... :huvet
 
Det var polisstationen där killen jobbar som dom fick leta fram papperskopian till slut, fick tag i hans befäl...... ca: 3h total tid på telefonen. Det visar sig att han som fyllde i rapporten hade "glömt" att kryssa i nått så dom hade gjort det nu i efterhand och skulle ändå skicka ut en kopia till mig. Där ser man, vilda västern.

Som avslutning så fick jag dock klarhet i att jo det är en registeringsbesiktning som är den rätta påföljden om man stoppas med något annat än en 100% orginal MC. Sedan om det är en ljuddämpare, blinkers, bromshandtag ett klistermärke som sitter där inget ska vara så spelar det ingen roll!

Enligt gruppbefälet på stationen som jag pratade med så ska polisen igentligen alltid utfärda föreläggande om regbesiktning om något inte är orginal. Att det t.ex. i STHLM där polisen inte har tid med att vissa bestrider beslut osv. väljer att ge kontrollbesiktning är upp till dom men det är fel....

Så bra att vet.... ...åk inte ut på landet där polisen inte har nått bättre för sig. :arsele
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top