Nya R1:an ger 162 på slangen!!

Men det är val bara att vänta till den är bänkad och klar!

Vissa säger att det är 170, 172 181, 180...nu 162 bhp
Är det kanske inte bättre att vänta och få se dom riktiga siffrorna?

Joker skrev:
Men det är val bara att vänta till den är bänkad och klar!

Vissa säger att det är 170, 172 181, 180...nu 162 bhp
Är det kanske inte bättre att vänta och få se dom riktiga siffrorna?

nej detta var bakhjulseffekt, de tidigare uppgifterna var på vevaxeln med o uan trycksatt burk (180 med och 172 utan)

Om man vill jämföra -04orna så borde alla testas på samma bromsbänk, tillverkarnas siffror kan man nog inte lita till 100% på.
Nån sa att det skulle vara svårt att jämföra när hojarna på bromsbänk när dom har trycksatt luftburk, men det är väl bara att sätta en kraftig fläkt som blåser mot hojens front med en strömmningshastighet som ligger nära hojens toppfart.

Silwer skrev:
nej detta var bakhjulseffekt, de tidigare uppgifterna var på vevaxeln med o uan trycksatt burk (180 med och 172 utan)

Ja med då är det väl 172 på bakhjulet då?
Eller har jag fel? :va?

162 på hjulet tror jag när jag ser det. Det ger inte en en Busa. Jag blir förvånad om R1 når mer än 155-157 på hjulet, vilket ändå är jävligt mycket effekt. 10% förlust brukar anses som normalt och rimligt mellan vev och bakhjul, så vitt jag vet iallafall.

Micke_Lindstrom skrev:
Centripetalkraft är kraften som motverkar centrifugalkraften, om man tar en kurva med en motorcykel är centripetalkraften sidkraften som däcken upptar.

Det existerar ingen "centrifugalkraft". Däremot en tröghet (p.g.a. gravitationen) som får hojen att sträva i tangentens riktning. Fast det här var ju ganska :felämne

valmers skrev:
Det existerar ingen "centrifugalkraft". Däremot en tröghet (p.g.a. gravitationen) som får hojen att sträva i tangentens riktning. Fast det här var ju ganska :felämne

Jag vet det, jag pluggar till civilingenjör, men folk vet vad man menar när man säger cetrifugalkraft så då slipper man förklara Newtons lagar i onödan.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag vet det, jag pluggar till civilingenjör, men folk vet vad man menar när man säger cetrifugalkraft så då slipper man förklara Newtons lagar i onödan.

Aj då. Själv är jag 25-öres. Sorry mate.

Bra. Då har ni koll o kanske ni båda, kan utveckla vad i h*** gravitationen har med detta att göra? :huvet

edit (föresten blir det ungefär 3 hästar till. 186 stycken faktiskt. 186x0.87 = 161.82)

Last edited:
håkanolsson skrev:
Bra. Då har ni koll o kanske ni båda, kan utveckla vad i h*** gravitationen har med detta att göra? :huvet

edit (föresten blir det ungefär 3 hästar till. 186 stycken faktiskt. 186x0.87 = 161.82)

Vem har sagt nåt om gravitationen?

håkanolsson skrev:

Fråga civilingenjören. Jag är bara en simpel försäljare.

Det var ett tag sen svarten var uppe nu så det är väl dax att kasta in en ny bild enbart för att låta tråden drifta iväg åt ännu fler håll :D

Bifogat

• CBR1000RR.jpg
    CBR1000RR.jpg
    52.1 KB · Visningar: 61
OLJEKYLD GSXR skrev:
162 på hjulet tror jag när jag ser det. Det ger inte en en Busa. Jag blir förvånad om R1 når mer än 155-157 på hjulet, vilket ändå är jävligt mycket effekt. 10% förlust brukar anses som normalt och rimligt mellan vev och bakhjul, så vitt jag vet iallafall.

Du sa d själv, ta 162 x 1.1 = 178 på veven. Inte helt orimligt? :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Som sagt, jag tror det när jag ser det. Vilket jag nog inte kommer att få se.

Jag tror det när jag ser det också,, min gsxr1000 med PC3 och helsystem ger 158,6 på slangen.. har svårt att tro att en R1:a har mer original..???

Hinkas skrev:
Ungefär så jag menade. Även också att utifall man ligger med nedlägg i en kurva och vrider på är det stor chans/risk att cykel reser upp sig med hjälp av kraften hos kardanen. Centripetal kraft tror jag det heter.

hej och hå,
om du kör lite mer hoj så vet du att det bara är teori utan
praktisk betydelse.

Och du vill inte krascha så undvik häftiga gasrörelser
när du ligger med nedlägg oavsett hur drivpaketet ser ut.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park