Nya R1:an ger 162 på slangen!!

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Från bike.se
"...when we spoke to R1 project leader, Koike San, he admitted that it was actually producing 162bhp at the back wheel."

FastBikes, dec 2003.

Effekt förlusten brukar vara ca 13% till hjulet har jag för mig. Slår man 1.13x162 så får man dock 183 hp men men... :yoparty :yoparty

Då är frågan, var Hondan och Kawwan oxo bromsade på bakhjulet? Isåfall ser det ut som om Kawwan leder :/

Utseendemässigt anser jag fortfarande att blejden och zx10:an leder :)
Och som sagt, jag vill se tester på att tre hojarna innan jag ens funderar över att utnämna nån "segrare". Ska ju dessutom bli intressant o se hur nya gixxern blir. Om det blir nån förändring alls dvs.

Hondan är ett skämt :lol ser ju förjävlig ut...
Kwaken och Rettan dominerar :banana :banana :banana :banana

//Anders :fyllisar

SAE Corrected eller SAE Uncorrected?

Vilken bänk?

Bike är ju att lita på ;)

750RR

Badkarma skrev:
Hondan är ett skämt :lol ser ju förjävlig ut...
Kwaken och Rettan dominerar :banana :banana :banana :banana

//Anders :fyllisar

Sett den helsvarta? Tiofaldigt fetare än den i rött vitt och blått... Fattar inte att dom har den som "ansikte" utåt.

Jag väntar till jag kan läsa bänkningen i performance bikes. men 162 låter onekligen väldigt väldigt mycket för en standardhoj på 1000.

KickAss_Prod´s skrev:
Effekt förlusten brukar vara ca 13% till hjulet har jag för mig.
Varifrån kommer uppgiften om 13% effektförlust. Det låter mycket med tanke på att en bil har 5 - 7 %.

Last edited:
kickass har rätt!
har oxå läst att effektförlusten ligger runt 12-13%.

det är ju helt omöjligt att jämföra med en bil, det sitter inte riktigt samma grejjer i drivpaketet på en v70 som på en R1a va?! :dummer :lol

BigKay skrev:
Sett den helsvarta? Tiofaldigt fetare än den i rött vitt och blått... Fattar inte att dom har den som "ansikte" utåt.

Håller med dig att hondan blev riktigt snygg med den färgsättningen,tyvärr
tycker jag att det inte är så stor skillnad utseendemässigt längre på hojarna :gnissla

// TOK :fyllisar

Raggarn skrev:
kickass har rätt!

det är ju helt omöjligt att jämföra med en bil, det sitter inte riktigt samma grejjer i drivpaketet på en v70 som på en R1a va?! :dummer :lol

Det som skiljer är kedjan och om den vore så dålig borde ju alla hojar ha kardan

Problemet med kardan på motorcykel är väl att kraften i karden rör sig sidleds och på det sättet kan det bli ganska äckligt när man drar på?
Alltså, kardanen rör sig inte sidleds. Utan kraften rör sig så.... Eller hur man ska förklara det.... Ni förstår säkert =).

Effektførlust.

Raggarn skrev:
kickass har rätt!

Man kan inte rækna 12-13% i effektførlust rakt av!
Iså fall skulle tex en turbohoj som har 250bhp på kopplingen ha ca 29 hk i førlorad effekt ut till bakhjul,nær samma hoj utan turbo bara har (sæg130 på kopplingen) 15hk i førlust...

Nesse skrev:
Det som skiljer är kedjan och om den vore så dålig borde ju alla hojar ha kardan

Jag har hört att en välsmord MC-kedja har en verkningsgrad på 95-98%, spontant känns det som att en hojtransmission skulle kunna ha högre verkningsgrad än en bil.
Jag tycker att 5-7% förlust låter lite för en bil, var kommer dom siffrorna från?

Hinkas skrev:
Problemet med kardan på motorcykel är väl att kraften i karden rör sig sidleds och på det sättet kan det bli ganska äckligt när man drar på?
Alltså, kardanen rör sig inte sidleds. Utan kraften rör sig så.... Eller hur man ska förklara det.... Ni förstår säkert =).

Nej, det gör den väl inte?
Däremot kan det bli lite svajigt acc när man drar på, kardanaxeln vrids och kan ge en pulserande effekt på framdrivningen, rätt störande.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag har hört att en välsmord MC-kedja har en verkningsgrad på 95-98%, spontant känns det som att en hojtransmission skulle kunna ha högre verkningsgrad än en bil.
Jag tycker att 5-7% förlust låter lite för en bil, var kommer dom siffrorna från?

siffrorna för bil kommer från ett företag som trimmar bilar och använder Rototest bromsbänk
de uppgifter jag fått fram hittils gällande MC med kedja pekar på i storleksordningen 8% transmissionsförluster

Nesse skrev:
siffrorna för bil kommer från ett företag som trimmar bilar och använder Rototest bromsbänk
de uppgifter jag fått fram hittils gällande MC med kedja pekar på i storleksordningen 8% transmissionsförluster

8% låter rimligare än 13% för en MC-transmission.

Micke_Lindstrom skrev:
Nej, det gör den väl inte?
Däremot kan det bli lite svajigt acc när man drar på, kardanaxeln vrids och kan ge en pulserande effekt på framdrivningen, rätt störande.

Ungefär så jag menade. Även också att utifall man ligger med nedlägg i en kurva och vrider på är det stor chans/risk att cykel reser upp sig med hjälp av kraften hos kardanen. Centripetal kraft tror jag det heter.

Hinkas skrev:
Ungefär så jag menade. Även också att utifall man ligger med nedlägg i en kurva och vrider på är det stor chans/risk att cykel reser upp sig med hjälp av kraften hos kardanen. Centripetal kraft tror jag det heter.

Kanske det, den enda hoj med kardan jag har kört var en strypt Virago 535, ingen risk att den gick upp på bakhjulet.
Centripetalkraft är kraften som motverkar centrifugalkraften, om man tar en kurva med en motorcykel är centripetalkraften sidkraften som däcken upptar.
Men om man ligger i en kurva och pressar är det ju självklart inte bra att effekten på bakhjulet pulserar.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...