Nya Kawasaki H2.

Tack boys, lite som att det har ett värde ändå, urstark motor som använder kompressorn vid behov för att ha kraft i överflöd i tid och otid. Då misstänker jag att där denna hoj kommer briljera jämfört med övriga är roll on körningar från låga hastigheter och hög växel. Annars same same?
 
Har någon sett om nya H2 har kylning av laddluften?
http://www.youtube.com/watch?v=Njepp9LWCPQ&feature=player_embedded
Det känns som ett gränsfall med 300 hk utan att ta ned tempen. Kolvar och förbränningsrum är säkert superstadiga och optimala för att det ska hålla. Den motorn kan ju bli riktigt stadig att bygga vidare på..
Bara lite tankar, jag kanske är ute och cyklar. Hade jag pengarna så skulle jag köpa en direkt.
 
Såhär brukar det väl inte se ut?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-10-22 kl. 19.58.31.jpg
    Skärmavbild 2014-10-22 kl. 19.58.31.jpg
    26 KB · Visningar: 218
Vad har ni att säga om H2an? R1an fick igår blandad kritik av folket här. Nu när H2an presenterats känner jag en gnutta besvikelse. Både R1an och H2an ger liknande toppeffekt. Mycket möjligt att vridmomentet är betydligt högre än vad sugmotorerna brukar prestera och detta borde innebära mer användbar kraft i alla lägen. Hojen väger dock 238 fulltankade kilo. Det är rätt mycket för en motorcykel i den klassen. Men det kanske maskeras väl på något sätt.

Edit: Priset som Bike skriver om 300 000kr är väldigt mycket. Värt pengarna, trots top notch konstruktion?
 
Last edited:
Vad har ni att säga om H2an?

För tung och för dyr, men potential att vara en grymt bra bas att bygga vidare på.
Nu har väl japanarna tydligen någon uppgörelse sinsemellan att inte göra hojar över 200 hästar för gata, så hela vitsen med kompressorn försvinner ju därmed (om man inte bygger vidare och trimmar alltså).
R1:an (och speciellt R1M) känns som ett mycket bättre köp för den som vill ha cykeln som den är direkt från handlaren.
 
Varför får ett överladdad maskin mer effekt med trycksatt luftbox? Är luftboxen tillverkad så att kompressorn inte kan suga nog mycket luft utan hjälp?
Är inte det rätt dumt isf?

Eller missar jag något? (Troligast)
 
Effekt kW
228 kW {310 PS} / 14,000 min
Maxeffekt med Ram Air
240 kW {326 PS} / 14,000
Vridmoment Nm
165 N.m {16.8 kgf.m} / 12,500

RAM Air? Whut?
 
Nu har väl japanarna tydligen någon uppgörelse sinsemellan att inte göra hojar över 200 hästar för gata, så hela vitsen med kompressorn försvinner ju därmed (om man inte bygger vidare och trimmar alltså).

Min fundering är om det inte är tvärt om just med tanke på deras begränsning på 200 hk. "Får" man inte ha mer än 200 hästar så kan man effektivisera kurvorna så mer kraft finns tillgängligt även på lägre varvtalen och på så sätt få motorn att kännas ett nummer större.

Kawasakin blir den intressantaste motorcykeln att läsa om i testerna just på grund av konfigurationen med kompressorn. Men vad händer med ZX10R? Blir den kvar parallellt med H2an?
 
Intressant mening funnen på Kawasaki Ninjas websida: "Although the Ninja H2’s high performance cannot be denied, since it was not intended to be a race bike designed to turn quick lap times as efficiently as possible, it did not need the spartan accommodation found on most purpose-built supersport models."

Edit: mer om körställningen jämfört med ZX10R "The kind of riding for which the Ninja H2 was designed, and a desire for a compact overall package resulted in a riding position similar to that of a supersport without being quite as aggressive. The rider triangle is similar to that of the Ninja ZX-10R, but more relaxed. As enjoyment of the intense acceleration and high speed capabilities was the first priority, a solo seat for the rider is the only seating provided."
 
Intressant mening funnen på Kawasaki Ninjas websida: "Although the Ninja H2’s high performance cannot be denied, since it was not intended to be a race bike designed to turn quick lap times as efficiently as possible, it did not need the spartan accommodation found on most purpose-built supersport models."

Edit: mer om körställningen jämfört med ZX10R "The kind of riding for which the Ninja H2 was designed, and a desire for a compact overall package resulted in a riding position similar to that of a supersport without being quite as aggressive. The rider triangle is similar to that of the Ninja ZX-10R, but more relaxed. As enjoyment of the intense acceleration and high speed capabilities was the first priority, a solo seat for the rider is the only seating provided."

H2 och H2R verkar ha olika geometri med. Vikten för H2R har någon fumlta till på kawasaki.se däremot. Det enda jag var riktigt intresserad på att jämföra mellan modellerna.
 
238kg kändes ju lite 1985....

Däremot så är nog 210 hästarssiffran mest en pappersprodukt. Jag kan ge mig den på att det kommer att komma ett "trimkit" för den som önskar. Antingen så är den strypt med mjukvara eller så får man byta ett drivhjul till kompressorn. Jag kan också tänka mig att Kawan kommer att ha en effekt- och vridkurva som är magnifik ur ett körbarhetsperspektiv. Lite grann som de värsta hybridbilarna som stöttar med starka elmotorer där vridkurvan på förbränningsmotorn sviktar...
 
Vad har ni att säga om H2an? R1an fick igår blandad kritik av folket här. Nu när H2an presenterats känner jag en gnutta besvikelse. Både R1an och H2an ger liknande toppeffekt. Mycket möjligt att vridmomentet är betydligt högre än vad sugmotorerna brukar prestera och detta borde innebära mer användbar kraft i alla lägen. Hojen väger dock 238 fulltankade kilo. Det är rätt mycket för en motorcykel i den klassen. Men det kanske maskeras väl på något sätt.

Edit: Priset som Bike skriver om 300 000kr är väldigt mycket. Värt pengarna, trots top notch konstruktion?

Sorry, men en del av charmen med motorcyklar har alltid varit pris vs prestanda jämfört med bilar. Men med hojpriser uppåt 3-500.000 nu så (hypotetiskt om jag hade den hobbybudgeten) så köper jag hellre en säg beggad Supra med 500-800 hästar plus en billigare sporthoj).

En hoj för de slantarna är helt enkelt omotiverat dyr för att idiotklota med.
 
238kg kändes ju lite 1985....

1985 vägde hojarna förhållandevis lite... Iallafall GSXR750.
Det var väl snarare på 90-talet, innan R1 föddes som vikten var lite mer åt busshållet.
Men nu ska vi inte klyva hår. 238 kilo fulltankad är en hel, om än aningen smäckert byggd, kvinna mer än vad min hoj väger, och då känns 15-20 hästar mer effekt inte så intressant. Är det bara Ducati och möjligen Yamaha som faktiskt jobbar för att göra lätta maskiner?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top