Nya Kawasaki H2.

1985 vägde hojarna förhållandevis lite... Iallafall GSXR750.
Det var väl snarare på 90-talet, innan R1 föddes som vikten var lite mer åt busshållet.
Men nu ska vi inte klyva hår. 238 kilo fulltankad är en hel, om än aningen smäckert byggd, kvinna mer än vad min hoj väger, och då känns 15-20 hästar mer effekt inte så intressant. Är det bara Ducati och möjligen Yamaha som faktiskt jobbar för att göra lätta maskiner?

Förlåt, jag menade 80-talet generellt, CBX på 278kg, GSX 1100 på 260... 1988 vägde en ZX10 261kg fulltankad...
GSXR 750 var ju första riktiga lättviktaren men bara första året -85, 176kg torr till 1993 som vägde 208kg torr!!!

Sorry för OT :)
 
238kg är ju en touringhoj, och till det priset så hänger jag hellre en turbo på en "vanlig" literklubba...
Trist, men det finns ju faktiskt inte några "R" med i namnet så vet väl inte varför man hade så höga förhoppningar...
 
238kg är ju en touringhoj, och till det priset så hänger jag hellre en turbo på en "vanlig" literklubba...
Trist, men det finns ju faktiskt inte några "R" med i namnet så vet väl inte varför man hade så höga förhoppningar...

Det är gatversionen (H2) som kommer väga det, vilket ligger ganska i linje med vad jag trodde från början, även om jag hoppades på lite lättare. :gnissla

H2R har en vikt på 216 kg.
 
Last edited:
Det låter konstigt att R versionen har 300 hp och gatversionen endast 200 hp. Kawa-killen i Jay Leno's intervjun instämde på att den hade långt över 200 hp i motorn men han sa aldrig något exakt nummer.

Samma kille från Kawasaki instämde att vikten låg närmre 470 lb = 213 kg, men med bensin + alla andra vätskor kanske det når upp till 238?
 
Men den får inte köras på allmän väg och det finns ingen tävlingsklass (idag) som tillåter den. :smasha
Det var min tanke också...
Vi får väl vänta tills någon här provkör/köper en och berättar hur den är att köra!
 
Det låter konstigt att R versionen har 300 hp och gatversionen endast 200 hp. Kawa-killen i Jay Leno's intervjun instämde på att den hade långt över 200 hp i motorn men han sa aldrig något exakt nummer.

Justerat effektkurvan, troligen grymt mycket mer vrid i hela registret än 300hk versionen. Skulle nog få en literklubba att framstå som en 600cc. :smasha
 
Rent ut sagt löjlig prislapp.

Visst är den häftig och extrem men... :va
 
Motorrad skriver om att vridmomentet är 133.5 Nm utan att nämna vid vilket varvtal. Det är ca 20 nm mer än literhojarna presterar. Detta borde tyda på ett inte alltför högt laddtryck och ändå rätt varvvilligt karaktär på motorn.
 
Lite udda att max vrid ligger bara 500 varv under maxeffekt... Det får mig nästan att tro att de har satt ett varvstopp vid 11000 för att begränsa effekten!
 
Lite udda att max vrid ligger bara 500 varv under maxeffekt... Det får mig nästan att tro att de har satt ett varvstopp vid 11000 för att begränsa effekten!

De har tydligen satt en annan, snällare kam på H2 i förhållande till H2R sedan var de väldigt vaga med resten, men det var fler saker som var gjorda för att anpassa mtoorkaraktären för att köras på väg istället. Men det låter ju inte helt osannolikt att de satt varvstoppet lägre som ett ganska lätt sätt att begränsa effekten.
 
De har tydligen satt en annan, snällare kam på H2 i förhållande till H2R sedan var de väldigt vaga med resten, men det var fler saker som var gjorda för att anpassa mtoorkaraktären för att köras på väg istället. Men det låter ju inte helt osannolikt att de satt varvstoppet lägre som ett ganska lätt sätt att begränsa effekten.

I Lennos garage snackades det ju om varvstopp på drygt 14 000 varv, men jag minns inte om det var för raceversionen, vilket i så fall skulle kunna stämma med teorin om lågt varvstopp som effektsänkare på gatversionen.
 
I Lennos garage snackades det ju om varvstopp på drygt 14 000 varv, men jag minns inte om det var för raceversionen, vilket i så fall skulle kunna stämma med teorin om lågt varvstopp som effektsänkare på gatversionen.

Det är H2R som har 14k.
Kawas hemsida har en smidig funktion för att stapla specarna sida vid sida så man lätt kan få översyn.
Det verkar vara olika geometri på de båda med, så det är inte bara kosmetik och sänkt varvbryt som skiljer dem åt.
 
Det är H2R som har 14k.
Kawas hemsida har en smidig funktion för att stapla specarna sida vid sida så man lätt kan få översyn.
Det verkar vara olika geometri på de båda med, så det är inte bara kosmetik och sänkt varvbryt som skiljer dem åt.

Lägre komp i banversionen tyder ju på högre laddtryck också, så det är nog inte bara varvstoppet som skiljer som sagt.
 
En gissning är att några klick på nätet ger ett eller två små paket som skickas hem och som snabbt höjer H2-effekten riktigt rejält.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.47.03.jpg
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.47.03.jpg
    23.1 KB · Visningar: 88
  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.46.18.jpg
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.46.18.jpg
    49.6 KB · Visningar: 85
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top