Nya Kawasaki H2.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?

Spec för H2R släpptes på Köln-mässan en vecka sedan. Gathojen får vi mer info om i början av nov då det är mässa i Milano.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Gatuhojen kostar i UK 22-23 000 pund... racehojen 50 000 pund.... i Sverige, kan man lägga på 30% ??

23'000 pund blir väl ca 250'000 Skr ungefär? I sve borde då priset landa på 270-300tkr.
Men har vi verkligen säker info om att H2 kommer att kosta 22-23000 pund i UK? Skulle de inte presentera det under Milano-mässan om 3-4v?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Spec för H2R släpptes på Köln-mässan en vecka sedan. Gathojen får vi mer info om i början av nov då det är mässa i Milano.

Åfasen. Att de siktat på 300 pållar vet jag men officiella uppgifter från just Kawasaki på effekt, vridmoment, vikt torr och våt och liknande smaskigheter hittar jag inte?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?

EICMA, om en månad
 

moddlaren

Guest
Tillochmed jag som inte är så jätteförtjust i sportisar måste säja att ha begäret är rätt stort och att ägandet säkert kommer att vara rätt problemfritt, kawasaki har ju kört med denna kompressor typen i flera år på sina waverunner 1400cc närmare 300 hp och där fungerar det ju klanderfritt.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tillochmed jag som inte är så jätteförtjust i sportisar måste säja att ha begäret är rätt stort och att ägandet säkert kommer att vara rätt problemfritt, kawasaki har ju kört med denna kompressor typen i flera år på sina waverunner 1400cc närmare 300 hp och där fungerar det ju klanderfritt.

Är inte den remdriven?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ninja H2: Vol.14 Kawasaki Technology - Combustion Chamber Design


Ninja H2: Vol.15 Kawasaki Technology - Robot Arms


Ninja H2: Vol.16 Beauty in High Precision
http://www.youtube.com/watch?v=vXqUs6kghb8


Ninja H2: Vol.17 Electronic Control Technology
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Boost
Launch control
Och varvstopp först vid 14.000 rpm...MED KOMPRESSOR!!!

:tummenupp

(skulle varvstoppet kunna sänkas automatiskt när/om laddtrycket ökar?)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-10-19 kl. 14.47.26.jpg
    Skärmavbild 2014-10-19 kl. 14.47.26.jpg
    123 KB · Visningar: 101
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Boost
Launch control
Och varvstopp först vid 14.000 rpm...MED KOMPRESSOR!!!

:tummenupp


Vad vi ser från bilden är att rödmarkeringen börjar vid 14000 rpm och att varvräknaren är graderad till 16000 rpm. Var varvstoppet ligger framgår inte.
Men varvstoppet borde (med tanke på graderingen) ligga någonstans mellan 14500 - 15500 rpm.
Undra hur H2 (utan R) varvar. Om den också har kompressor och 'bara' 200hk så borde det gå att uppnå vid lägre varv. Men kan vara fördel med ett brett register med mycket kraft i större delen av registret. Nästan lite elmotorkaraktär och man kan nästan köra på vilken växel som helst när som helst.

Vad tycker du om instrumenteringen?


(skulle varvstoppet kunna sänkas automatiskt när/om laddtrycket ökar?)

Med tanke på att det är kedjedriven kompressor, så borde det inte vara några större fördröjningar i laddtrycket. Åtminstone inte lika mycket som avgasdriven turbo. Så jag tror inte det behövs.
Men om Kawasaki hade sett ett behov av att ha det på det viset så borde det gå att lösa.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Och här är senaste videon också...

Ninja H2: Vol.18 High-precision Cylinder Honing

Verkar som de tänkt fortsätta med videos fram till 4 November.
Eller kanske ännu längre?
Han/hon som lägger upp videorna kanske hoppas att det tillsammans ska generera tillräckligt mycket views för att det det ska räcka till en H2R. :tungan
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag blir inte klok, "endast" 200hk och överladdning :va Nya S1000RR har ju lika många kusar utan överladdning, för att inte prata om nya R1 som troligtvis kommer hamna på +200hk, utan överladdning. Hur har Kawasaki tänkt här? Registret blir väl jämnare med en sugmotor också, eller? :confused: Nån kan väl svara på min fråga medan jag öppnar en Norrland. "börjar sent imorgon" :fyllisar
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Med kompressor kommer man kunna bygga både register och vridmoment värdigt en sugare på kanske 2 liter. Gissar att hojen (om dom gör rätt) kommer få bra mycket bättre körbarheten än det mesta på marknaden.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag blir inte klok, "endast" 200hk och överladdning :va Nya S1000RR har ju lika många kusar utan överladdning, för att inte prata om nya R1 som troligtvis kommer hamna på +200hk, utan överladdning. Hur har Kawasaki tänkt här? Registret blir väl jämnare med en sugmotor också, eller? :confused: Nån kan väl svara på min fråga medan jag öppnar en Norrland. "börjar sent imorgon" :fyllisar

Tänk om man använder kompressorn för att höja effekten från vilket varvtal kompressorn ger en netto nytta (effekten den ger är högre än den som krävs för att driva den).
Men sen begränsar effekten när du börjar komma upp högre i varvtal.

Nu letade jag bara upp någon dynojet kurva på nätet och modade för att illustrera poängen.
Men hypotetiskt sett skulle skillnaden mellan H2R och H2 kunna bli något liknande de två kurvorna i exemplet.

H2R_vs_H2_fake.jpg


Även om det troligtvis inte blivit så pass jämnt att det blir helt rak linje så fort den nått önskad effekt. Men det är bara för att illustrera ett brett och jämnt register, när man stryper ner effekten i det register motorn hade kunnat ge mer.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top