Nya Kawasaki H2.

Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?
 
Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?

Spec för H2R släpptes på Köln-mässan en vecka sedan. Gathojen får vi mer info om i början av nov då det är mässa i Milano.
 
Gatuhojen kostar i UK 22-23 000 pund... racehojen 50 000 pund.... i Sverige, kan man lägga på 30% ??

23'000 pund blir väl ca 250'000 Skr ungefär? I sve borde då priset landa på 270-300tkr.
Men har vi verkligen säker info om att H2 kommer att kosta 22-23000 pund i UK? Skulle de inte presentera det under Milano-mässan om 3-4v?
 
Spec för H2R släpptes på Köln-mässan en vecka sedan. Gathojen får vi mer info om i början av nov då det är mässa i Milano.

Åfasen. Att de siktat på 300 pållar vet jag men officiella uppgifter från just Kawasaki på effekt, vridmoment, vikt torr och våt och liknande smaskigheter hittar jag inte?
 
Vet inte om det bara är jag som missat det, men när är det tänkt att gathojens specifikationer ska släppas? Samma fråga för racehojen är också intressant. Någon som har koll?

EICMA, om en månad
 
Tillochmed jag som inte är så jätteförtjust i sportisar måste säja att ha begäret är rätt stort och att ägandet säkert kommer att vara rätt problemfritt, kawasaki har ju kört med denna kompressor typen i flera år på sina waverunner 1400cc närmare 300 hp och där fungerar det ju klanderfritt.
 
Tillochmed jag som inte är så jätteförtjust i sportisar måste säja att ha begäret är rätt stort och att ägandet säkert kommer att vara rätt problemfritt, kawasaki har ju kört med denna kompressor typen i flera år på sina waverunner 1400cc närmare 300 hp och där fungerar det ju klanderfritt.

Är inte den remdriven?
 
Ninja H2: Vol.14 Kawasaki Technology - Combustion Chamber Design


Ninja H2: Vol.15 Kawasaki Technology - Robot Arms


Ninja H2: Vol.16 Beauty in High Precision
http://www.youtube.com/watch?v=vXqUs6kghb8


Ninja H2: Vol.17 Electronic Control Technology
 
Boost
Launch control
Och varvstopp först vid 14.000 rpm...MED KOMPRESSOR!!!

:tummenupp

(skulle varvstoppet kunna sänkas automatiskt när/om laddtrycket ökar?)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-10-19 kl. 14.47.26.jpg
    Skärmavbild 2014-10-19 kl. 14.47.26.jpg
    123 KB · Visningar: 101
Last edited:
Boost
Launch control
Och varvstopp först vid 14.000 rpm...MED KOMPRESSOR!!!

:tummenupp


Vad vi ser från bilden är att rödmarkeringen börjar vid 14000 rpm och att varvräknaren är graderad till 16000 rpm. Var varvstoppet ligger framgår inte.
Men varvstoppet borde (med tanke på graderingen) ligga någonstans mellan 14500 - 15500 rpm.
Undra hur H2 (utan R) varvar. Om den också har kompressor och 'bara' 200hk så borde det gå att uppnå vid lägre varv. Men kan vara fördel med ett brett register med mycket kraft i större delen av registret. Nästan lite elmotorkaraktär och man kan nästan köra på vilken växel som helst när som helst.

Vad tycker du om instrumenteringen?


(skulle varvstoppet kunna sänkas automatiskt när/om laddtrycket ökar?)

Med tanke på att det är kedjedriven kompressor, så borde det inte vara några större fördröjningar i laddtrycket. Åtminstone inte lika mycket som avgasdriven turbo. Så jag tror inte det behövs.
Men om Kawasaki hade sett ett behov av att ha det på det viset så borde det gå att lösa.
 
Och här är senaste videon också...

Ninja H2: Vol.18 High-precision Cylinder Honing

Verkar som de tänkt fortsätta med videos fram till 4 November.
Eller kanske ännu längre?
Han/hon som lägger upp videorna kanske hoppas att det tillsammans ska generera tillräckligt mycket views för att det det ska räcka till en H2R. :tungan
 
Jag blir inte klok, "endast" 200hk och överladdning :va Nya S1000RR har ju lika många kusar utan överladdning, för att inte prata om nya R1 som troligtvis kommer hamna på +200hk, utan överladdning. Hur har Kawasaki tänkt här? Registret blir väl jämnare med en sugmotor också, eller? :confused: Nån kan väl svara på min fråga medan jag öppnar en Norrland. "börjar sent imorgon" :fyllisar
 
Med kompressor kommer man kunna bygga både register och vridmoment värdigt en sugare på kanske 2 liter. Gissar att hojen (om dom gör rätt) kommer få bra mycket bättre körbarheten än det mesta på marknaden.
 
Jag blir inte klok, "endast" 200hk och överladdning :va Nya S1000RR har ju lika många kusar utan överladdning, för att inte prata om nya R1 som troligtvis kommer hamna på +200hk, utan överladdning. Hur har Kawasaki tänkt här? Registret blir väl jämnare med en sugmotor också, eller? :confused: Nån kan väl svara på min fråga medan jag öppnar en Norrland. "börjar sent imorgon" :fyllisar

Tänk om man använder kompressorn för att höja effekten från vilket varvtal kompressorn ger en netto nytta (effekten den ger är högre än den som krävs för att driva den).
Men sen begränsar effekten när du börjar komma upp högre i varvtal.

Nu letade jag bara upp någon dynojet kurva på nätet och modade för att illustrera poängen.
Men hypotetiskt sett skulle skillnaden mellan H2R och H2 kunna bli något liknande de två kurvorna i exemplet.

H2R_vs_H2_fake.jpg


Även om det troligtvis inte blivit så pass jämnt att det blir helt rak linje så fort den nått önskad effekt. Men det är bara för att illustrera ett brett och jämnt register, när man stryper ner effekten i det register motorn hade kunnat ge mer.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top