Nya invandringsregler-förslaget

Det du föreslår skulle nog ha en otroligt negativ effekt.
Börjar du inse att barn inte alltid är små änglar så kanske du ser konsekvenserna.
Tror du främlingsfientligheten skulle minska?
förklara gärna varför tror du att det skulle ha en negativ effekt.. vilka konsekvenser är det du pratar du om..

jag vill tro att jag har en ganska bra uppfattning om barn efter att ha arbetat på ett dagis.. jag hatar småbarn, det finns ingenting som är så vidrigt eller lömskt som en fyraåring.. men som sagt, förklara gärna vilka konsekvenser du har i åtanke..

kunskapsbrist är grunden till all skit; utan kunskap blir allting pannkaka..

xenofobi föds ur en okunskap för någonting nytt och förändrande.. den här okunskapen leder till att det nya betraktas som ett hot (grundläggande instinkter, vet vi inte vad det är så förutsätter vi att det är farligt) som sedan utvecklas till en uttalad rädsla för det nya "hotet"..

= okunskapen har skapat en rädsla för en okänd faktor som sedan har klassificerat något som är potentiellt jättebra till något jättedåligt och allt som behövdes för det är en brist på kunskap och information..

de här två bitarna räcker för att manipulera ett helt land.. släng in lite fattigdom så har du hitlers framgångsrecept..

xenofober lider alltså av både kunskapsbrist och rädsla men även förnekelse då den behövs för att kuva deras andra tillkortakommanden..

tror jag att främlingsfientligheten skulle minska? absolut!.. språk = kunskap&förståelse, två saker som vi saknar idag..

vem har bäst förusättningar för att lära sig ett nytt språk, patrik 10 år som har en älskande familj och en priviligerad uppväxt eller muhammed 22 år vars familj avrättades framför hans ögon samtidigt som hans syster blev våldtagen?

Som jag skrev var mitt förslag inte realistiskt på något sätt.
Varför ska vi införa arabiska i grundskolan? Där hänger jag verkligen inte med, då vore det väl mer logiskt med något av dom större europeiska språken, om du nu menar att alla ska ta del av undervisningen.
Att det i nuläget skulle vara billigare att ha människor som inte får lära sig svenska och därmed inte får en bra hjälp till arbete tvivlar jag på. Oavsett inlärningssvårigheter tror jag faktiskt att man lär sig en himla massa om man pluggar 5 dagar i veckan, 8timmar/dag. Det kan inte vara mer hälsosamt för människor att leva under minst samma tidsperiod utan att ha någon som helst stimulans. Vid längre sjukdom, ja då får väl samma regler gälla som för alla andra, försäkringskassan beslutar om ifall personen är så sjuk att den behöver vara sjukskriven.
Anledningen till att jag personligen tycker att det är viktigt med språkläran är p.g.a att kvoteringar av alla slag ger mig utslag, oavsett om det gäller kön eller annat. En arbetsgivare väljer sina anställda efter dom kvalifikationer som behövs för att klara av arbetet, sen är det upp till den sökande att vara så bra som arbetsgivaren önskar.
varför presenterar du ett orealistiskt förslag när du sökte realistiska sådana.. jag är förvirrad..

varför skulle man läsa ett till europeiskt språk? det är verkligen inte logiskt.. det var inte den monetära frågan jag syftade på när jag pratade om sjukdom, utan vad som händer om individen inte lär sig svenska på 6 månader pga att läraren var sjuk och inga ersättare fanns..

har du försökt att lära en medelålders människa ett nytt språk? det tar förmodligen lite mer än sex månader..

Last edited:
den här okunskapen leder till att det nya betraktas som ett hot (grundläggande instinkter, vet vi inte vad det är så förutsätter vi att det är farligt) som sedan utvecklas till en uttalad rädsla för det nya "hotet"..

Det här är ett intressant sidospår, varför anses man vara rädd för vissa saker som man ogillar, medan man kan ogilla andra saker utan att vara rädda för dem och bara ogilla dem. I din och andras värld alltså.

Kan det vara så att man ogillar islam utan att vara rädd för islam, precis som man kan ogilla andra ideologier utan att vara rädd för dem?

En normal människa som verkligen vill bosätta sig i ett nytt land vet att det finns skyldigheter.

Ja, i ett normalt land finns det skyldigheter. Men frågan vilka dessa var i Sverige, det du och jag tycker borde vara skyldigheter är faktiskt inte det idag. Ingen kräver att du ska kunna svenska, skaffa ett arbete, anpassa dig till svenskt levnadssätt, lära dig om kultur och historia i ditt nya hemland. Självklara saker egentligen. Eller inte. Tydligen.

Last edited:
Det här är ett intressant sidospår, varför anses man vara rädd för vissa saker som man ogillar, medan man kan ogilla andra saker utan att vara rädda för dem och bara ogilla dem. I din och andras värld alltså.

Kan det vara så att man ogillar islam utan att vara rädd för islam, precis som man kan ogilla andra ideologier utan att vara rädd för dem?
Det är en relativt stabil sanning att den mesta rädslan basera på okunskap, om det sedan är om flygplan eller islam är skitsamma. Är du rädd för något som inte är farligt så är du ju helt klart rädd för din bíld av fenomenet, inte själva fenomenet i sig. M.a.o. rädslan säger då mer om dig änom fenomenet.

det är inte samma som att ALL rädsla beror på okunskap. det är t.ex. inte okunskap om du är rädd om du skulle bli jagad av ett gäng invandrare genom en park en lördag natt eftersom det då finns ett reellt hot mot ditt liv och din hälsa.

Givetvis kan man även ogilla saker, med eller utan kunskap, men precis som med rädsla: ju mindre kunskap du har om fenomenet desto mer säger ogillandet om dig.

Så för att ta det enkelt: Allt som du ogillar eller är rädd för som inte "alla" andra också är rädda för (t.ex. giftiga ormar) eller ogillar (rutten mat) baseras mer på dina fantasier än på fenomenet.

Hoppas detta inte blev för diffust och teoretiskt och ja, det finns frågetecken med en så här enkel förklaring.

Det är en relativt stabil sanning att den mesta rädslan basera på okunskap, om det sedan är om flygplan eller islam är skitsamma. Är du rädd för något som inte är farligt så är du ju helt klart rädd för din bíld av fenomenet, inte själva fenomenet i sig. M.a.o. rädslan säger då mer om dig änom fenomenet.

Det håller jag till fullo med om.
Jag syftade mest på fenomenet att påstå att kritisk hållning är det samma som rädsla.

Givetvis kan man även ogilla saker, med eller utan kunskap, men precis som med rädsla: ju mindre kunskap du har om fenomenet desto mer säger ogillandet om dig.

Jepp, helt rätt - och ju mer jag vet om något, desto mer rättfärdig är min åsikt. Vilket gäller även för t.ex. dina generaliseringar, ju mer du tycker om t.ex. sådana som mig utan att veta vad jag egentligen tycker och varför, ju större är din strut. (Nej, inte den struten. ;)

Edit:
Välkommen tillbaka till tråden.

Jag syftade mest på fenomenet att påstå att kritisk hållning är det samma som rädsla.

Jepp, helt rätt - och ju mer jag vet om något, desto mer rättfärdig är min åsikt. Vilket gäller även för t.ex. dina generaliseringar, ju mer du tycker om t.ex. sådana som mig utan att veta vad jag egentligen tycker och varför, ju större är din strut. (Nej, inte den struten. ;)

Edit:
Välkommen tillbaka till tråden.

"Dig" var menat i ett brett perspektiv, inte dig som person, samma regler gäller, precis som du påstår, för mig...
Skillnaden är att jag inte är särskilt rädd för något!:pannkyss

Skillnaden är att jag inte är särskilt rädd för något!:pannkyss

Jodå, du är livrädd för både SD och påstådda islamofober, samt allt annat som ligger något höger om KPML(r). Länder du är rädd för är USA och Israel, och du ör livrädd för terrorbekämpning.

;)

Än en gång, välkommen åter!

bra tanke där.. men jag hänvisar till bonnys svar och medger absolut att det inte är någon slutgiltig sanning utan är applicerbart på det vi pratar om.. främlingsfientlighet alltså..

nu tycker jag inte att vi ska reta varandra.. till skillnad från resterande avskrap som stödjer sd här så har markus lite vett och reson i sin argumentation.. även om jag inte tror på att du faktiskt skulle rösta på sd utan att det snarare är ett spel för forumet.. vilket uppskattas.. annars blir jag nästan tvungen att jobba..

Sedan finns ju en annan rädsla som är baserad på fakta ju mer man vet om något desta större insikt får och ibland kan man se att detta aldrig kan sluta väl.

http://www.sjukast.info/player/?4529

Hur växer många invandrarbarn upp i förorten? Bergsjön är ett praktexempel på det. Nu försöker väl ungen vara tuff framför kameran. Men det visar lite hur det fungerar i Sveriges vilda västern.

Ta inte alla invandrare bakom ryggen och skyll på att det finns minsan svenskar som gör samma saker.

Invandrarna är överrepresenterade i våldsbrott %.

Trist att vi skall få ta hand om USA's sandlådebombningar. Dem borde själva få ta hand om folket de sätter i nöd. Skall man bekämpa ett krig får man också städa upp. Så tycker jag

Varför skulle inte ett land med mindre folk kunna gå runt ekonomiskt?

Om jag minns rätt har norge ca 4,7milj invånare:va

Du måste ju vara helt dum i huvudet om du tror att jag med mitt inlägg menar att en nation måste ha minst nio miljoner invånare (svenska befolkningsmängden).

Läs på lite om nativitetstal och mortalitetstal istället. Hur har du tänkt att vi ska göra när det finns jävligt gott om gammalt folk som inte drar in dollars till staten men ganska ont om (i relation till antalet gamla) unga människor?

http://www.sjukast.info/player/?4529

Hur växer många invandrarbarn upp i förorten? Bergsjön är ett praktexempel på det. Nu försöker väl ungen vara tuff framför kameran. Men det visar lite hur det fungerar i Sveriges vilda västern.

Ta inte alla invandrare bakom ryggen och skyll på att det finns minsan svenskar som gör samma saker.

Invandrarna är överrepresenterade i våldsbrott %.

Trist att vi skall få ta hand om USA's sandlådebombningar. Dem borde själva få ta hand om folket de sätter i nöd. Skall man bekämpa ett krig får man också städa upp. Så tycker jag

Ja, procentuellt sett begår invandrare fler brott än etniska svenskar. Ingen förnekar detta. Går att hitta på BRÅ:s egen hemsida. Och? Är det ett argument mot invandring eller? Var är logiken i så fall?

Last edited:
Du måste ju vara helt dum i huvudet om du tror att jag med mitt inlägg menar att en nation måste ha minst nio miljoner invånare (svenska befolkningsmängden).

Läs på lite om nativitetstal och mortalitetstal istället. Hur har du tänkt att vi ska göra när det finns jävligt gott om gammalt folk som inte drar in dollars till staten men ganska ont om (i relation till antalet gamla) unga människor?

Och du tror det endast kommer in unga arbetsföra människor?

bra tanke där.. men jag hänvisar till bonnys svar och medger absolut att det inte är någon slutgiltig sanning utan är applicerbart på det vi pratar om.. främlingsfientlighet alltså..

Givetvis gäller då även det omvända scenariot där okunskap leder till en alltför positiv syn på invandringens inverkan.

förklara gärna varför tror du att det skulle ha en negativ effekt.. vilka konsekvenser är det du pratar du om..

jag vill tro att jag har en ganska bra uppfattning om barn efter att ha arbetat på ett dagis.. jag hatar småbarn, det finns ingenting som är så vidrigt eller lömskt som en fyraåring.. men som sagt, förklara gärna vilka konsekvenser du har i åtanke..

kunskapsbrist är grunden till all skit; utan kunskap blir allting pannkaka..

xenofobi föds ur en okunskap för någonting nytt och förändrande.. den här okunskapen leder till att det nya betraktas som ett hot (grundläggande instinkter, vet vi inte vad det är så förutsätter vi att det är farligt) som sedan utvecklas till en uttalad rädsla för det nya "hotet"..

= okunskapen har skapat en rädsla för en okänd faktor som sedan har klassificerat något som är potentiellt jättebra till något jättedåligt och allt som behövdes för det är en brist på kunskap och information..

de här två bitarna räcker för att manipulera ett helt land.. släng in lite fattigdom så har du hitlers framgångsrecept..

xenofober lider alltså av både kunskapsbrist och rädsla men även förnekelse då den behövs för att kuva deras andra tillkortakommanden..

tror jag att främlingsfientligheten skulle minska? absolut!.. språk = kunskap&förståelse, två saker som vi saknar idag..

vem har bäst förusättningar för att lära sig ett nytt språk, patrik 10 år som har en älskande familj och en priviligerad uppväxt eller muhammed 22 år vars familj avrättades framför hans ögon samtidigt som hans syster blev våldtagen?

varför presenterar du ett orealistiskt förslag när du sökte realistiska sådana.. jag är förvirrad..

varför skulle man läsa ett till europeiskt språk? det är verkligen inte logiskt.. det var inte den monetära frågan jag syftade på när jag pratade om sjukdom, utan vad som händer om individen inte lär sig svenska på 6 månader pga att läraren var sjuk och inga ersättare fanns..

har du försökt att lära en medelålders människa ett nytt språk? det tar förmodligen lite mer än sex månader..

Om läraren blir sjuk brukar det faktiskt sättas in vikarier, precis som när någon annan arbetare blir sjuk en längre tid.
Jag tror att t.o.m du fattar att det kan vara svårt att få till ett perfekt språk på 6 månader, men det skulle garanterat ge ett bättre resultat än det som är idag. Varför ska man inte lära sig språket och kulturen i det land där man ska bosätta sig?
Jag, personligen, ser ingen som helst logik i att införa arbabiska som obligatoriskt ämne i skolan. Men du kan säkert förklara varför det är så viktigt.
Ett europeiskt språk ligger lite närmare till hands för oss, då vi tillhör Europa och många arbetsgivare önskar kunskaper i t.ex franska, tyska eller spanska.

Sant. Majoriteten e fan bara gamla Pangissar,halta och lytta som går direkt till bidragstagande utan att passera GÅ. Dom genererar bara ett gigantiskt jävla minus i kassan. :mad:
så du menar att vi ska kasta ut skiten.. ok.. hur var det nu pensionssystemet fungerar..? visstja! din pension baseras i slutändan på hur många ungdomar i arbete det finns.. även om många inte arbetar så beheövs ändå de som faktiskt gör det..

Det kallar jag tacksamhet för att vi tar hand om dem.
Behöver ni fler länkar så ge mig 2sekunder till så hittar jag säkert 20till

http://www.youtube.com/watch?v=bTGfNg2593M

http://www.youtube.com/watch?v=pVUAr_iFqUE

http://www.youtube.com/watch?v=V4FWCfh0unw

http://www.youtube.com/watch?v=WlQqRH82JxE
här har vi någon som bidrar med fakta!.. fyra filmer som alla innehåller samma sekvenser.. sekvenser som i sin tur är baserade på att intervjua osäkra ungdomar i tonåren.. ja där har vi en kreditabel källa.. tjoho.. förmodligen väldigt representativt..

Givetvis gäller då även det omvända scenariot där okunskap leder till en alltför positiv syn på invandringens inverkan.
säkerligen kan det vara så inom många delar av livet, men knappast när det gäller främlingsfientlighet..

föreställ dig ett liv utan invandring.. det vore minst sagt spännande..

Ja men då är de ju ok att ungdomarna gör som de vill de är ju osäkra.
Står man o tycker att misshandel o personrån bara är en skit sak ja då är man ju riktigt frisk.

Frågan är hur länge vi kan fortsätta blunda för problemen o skylla allt på arbetslöshet. va jag vet så ska väl även invandrar ungdomar gå i skolan o då funkar fan inte argumenten med arbetslöshet. Hur ofta ser man inte när man är ute på krogen invandrare som bara är ute efter att bråka. En vanlig svensk kan ta en diskussion men de kan fan inte invandrare. där smäller de först o prata sen.

Och att vi sedan har börjat anpassa oss efter invandrarnas tycke är ju inget annat än skandal. Vi får inte sjunga vår nationalsång utan att de ska klassas som rasistisk.

Även ens en så lätt sak som o handla mat klarar de inte av att göra rätt.
Tjejen jobbar på en stor matbutik här i stan. O dagligen får hon alltid problem med folk med invandrar bakgrund som kommer o har bytt prislappar , stjäl , Försöker fula o köpa saker som man kanske bara får köpa 1 vara perhushåll men då kommer de med 10 o spelar dumma o låtsas som de inte förstår svenska alls för att sedan prata klockren svenska när de väl lämnat kassan.
Hon har även fått ta emot hot ett flertal ggr.. De har även hotat att skära henne i magen nu när hon är gravid.

Last edited:
Om läraren blir sjuk brukar det faktiskt sättas in vikarier, precis som när någon annan arbetare blir sjuk en längre tid.
Jag tror att t.o.m du fattar att det kan vara svårt att få till ett perfekt språk på 6 månader, men det skulle garanterat ge ett bättre resultat än det som är idag. Varför ska man inte lära sig språket och kulturen i det land där man ska bosätta sig?
Jag, personligen, ser ingen som helst logik i att införa arbabiska som obligatoriskt ämne i skolan. Men du kan säkert förklara varför det är så viktigt.
Ett europeiskt språk ligger lite närmare till hands för oss, då vi tillhör Europa och många arbetsgivare önskar kunskaper i t.ex franska, tyska eller spanska.
och hur ska vi uppbringa svensk-arabiskalärare utan att undervisa om det i skolan? tvångsutbilda en hop artonåringar som precis har gått ut gymnasiet? och hur länge tar det att utbilda dessa personer? vad ska de ha för lön? varför får inte de bli läkare, väktare, ekonomer eller florister som alla andra? först ville du ha realistiska förslag.. sedan orealistiska.. och nu realistiska igen.. förvirrande som sagt..

du är uppenbarligen upprörd över invandringen och att de inte lär sig vårat språk.. jag antar att du inte har något emot invandrande europeer utan att det främst är människor från mellanöstern som stör fröken.. då väldigt många (300 miljoner cirkus) av dessa pratar just arabiska och att det är dessa personer som "är problemet" så tycker jag att det vore logiskt att lära sig deras språk.. som jag sa tidigare.. vem tror du har lättast att lära sig ett nytt språk?

någonstans måste man ju börja och varför kan inte vi, som medmänniskor, räcka ut en hand bortsett från att stödja med pengar..

fortfarande så är jag inte för en fortsatt massinvandring utan jag tycker att det här förslaget har potential.. vi får se hur det ser ut i sin helhet.. rom byggdes inte på en dag..

Men de är ju inte ens intresserade av att gå i skolan. För behövde vi inte ha säkerhetskameror i skolan.

Jag är inte helt emot invandringen det är klart den behövs. Men jag tycker helt klart att vi har tagit in för många. O de skulle ställas högre krav på invandrarna.
Vad är det som är så svårt med att helt enkelt bara skicka hem dem som inte vill anpassa sig eller begår brott. Istället är de vi som ska anpassa oss efter dem.

bullseye.jpg

Ja, det är ju den här tråden ett bevis på om inte annat. :D

Och du tror det endast kommer in unga arbetsföra människor?

Sluta bjud in högstadieungdomar till diskussionen! :fatta!

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...