Nya invandringsregler-förslaget

Det mesta tror jag vi är överens om, men det här förstår jag inte. Jag är för invandring och tycker att Sverige borde göra ett bättre jobb att integrera de som kommer hit av en eller annan anledning. Var ligger rädslan i det?

Jag har inga tatueringar, är rädd för skitmycket, men lite tuff är jag nog allt ändå! :)
Kommentaren om tatuering är inte riktad mot dig men det är trots allt ett forum för machomän det här!

Skillnaden mellan dig och mig (rent akademiskt!) är att om man ser ett problem så innebär det också att man förutsätter negativa konsekvenser, annars skulle det ju inte vara ett problem. Så rädslan, som inte behöver vara särskilt stark, är i det minsta att saker och ting kommer att bli sämre på ett eller annat sätt. I extremfall, som för mig kan verka parodiska men som finns i tråden, att vi skulle bli ett mini-Saudiarabien.

men som sagt: Jag menar inte "rädsla" a la Exorcisten.

Det tråkiga med rädsla är det som Gary VandenBos sagt: Rädda människor är ibland farliga, farliga människor är alltid rädda människor!

Det enda vi med stor sannolikhet kan räkna med är att du är mer nervös/rädd/orolig än vad jag är. Å ditt handlande kommer att styras utifrån rädsla hur mycket du än klär in det i mer eller mindre rationella, eller mer eller mindra korrekta, resonemang. Rädslan styr eftersom den är direkt kopplad till överlevnad och därför kommer att ha "tolkningsföreträde". Det betyder INTE att du måste ha fel, men rädsla/oro försämrar normalt våra beslutsprocesser och ligger bakom i stort all aggressivitet som finns.

Men det här är ju fantastiskt intressant, kan du igen bekräfta att detta inte gäller bara om man råkar vara kritisk till nivån på invandringen till Sverige samt dess konsekvenser (m.a.o inte tycker som du)?
Det gäller alltså även de som är rädda för växthuseffekt, rädda för att någon ska bygga en motorväg på deras mark, rädda för att arter i naturen ska utrotas, rädda för att sjukförsäkringen är för låg, rädda för att skatter är för höga/låga, rädda för vad fan som helst?

Med ditt resonemang kan man avfärda vilken åsikt som helst som att bäraren är rädd för något, och det är i min värld väldigt konstigt faktiskt.

Kommentaren om tatuering är inte riktad mot dig men det är trots allt ett forum för machomän det här!

Skillnaden mellan dig och mig (rent akademiskt!) är att om man ser ett problem så innebär det också att man förutsätter negativa konsekvenser, annars skulle det ju inte vara ett problem. Så rädslan, som inte behöver vara särskilt stark, är i det minsta att saker och ting kommer att bli sämre på ett eller annat sätt. I extremfall, som för mig kan verka parodiska men som finns i tråden, att vi skulle bli ett mini-Saudiarabien.

Det tråkiga med rädsla är det som Gary VandenBos sagt: Rädda människor är ibland farliga, farliga människor är alltid rädda människor!

Okej, så om jag ger min fru en kram så bottnar avsikten i en rädsla för att hon inte känner sig älskad?

berätta nu.. jag kan börja med att berätta vad som driver mig.. möjligheten för familjer och deras barn att uppleva glädje.. för mig är det värt de 1kr, 10kr eller 100kr av min månadslön som går till dessa människor, om det betyder att fler kan få det bättre.. hur kan man neka någon det?

Vad är de där bilderna värda i debatten? Snowracer är inte ens kul för det första, och för det andra är de som illustration av någon typ av fenomen lika värdefulla som en bild på en av en invandrare nedslagen svensk.
Om det var barn som kom hit för att åka snowracer tror jag få skulle opponera sig, men det kanske är ett lika värdefullt fredagsnöje att anlägga bränder och kasta sten på brandkåren? Med skillnaden att det ena existerar i din sagovärld och det andra på riktigt.

För övrigt tror jag inte det handlar om en hundralapp, för min del är det nog snarare minst en 10-tusing på mångkulturbyggande per månad, och det är fan inget snowraceråka i världen värt, och om det är snowracer de vill ha så kan vi skicka några gamla Stiga Sport till Afghanistan där de har minst lika mycket (garanterat mer förresten) snö som här.

Nå, allvarligt talat. Om du vill att invandringen skall knytas till skyddsbehov:
Då kan den halveras. Minst. Om man är pessismist. Om man är realist kan den ner med 90-95%.
Om du vill att den skall knytas till arbetsmarknaden:
Ja, det är intressant. Det vet jag faktiskt inte. Från vissa länder, t.ex. Somalia jobbar i princip ingen så de kan vi ju strunta i totalt då.

Vad vill du basera invandringen på, arbetsmarknad, humanitet, något annat? I vilket fall är den komplett misslyckad. Fullständigt. Du har inte fått ut någonting av det du vill ha av den. (FaktaTM)

Du uppfyller verkligen bilden på din avatar. I grunden samma svar på alla problem.
Vem var det som hjärntvättade dig med alla dessa mossiga teorier om att alla funkar och handlar precis på samma sätt?
Får jag gissa, för mycket Dr. Phil på tv4+.

Skulle alla resonera som dig skulle vi redan vara ett land jämställt med Saudiarabien. Undrar vem som är ute och cyklar, du eller jag?
varför skulle vi vara det menar du? förklara gärna varför du tror si och så istället för att bara konstatera en tanke som bara du vet om.. jag svarar på vem som är ute och hojar när du förklarar hur du tänker!

Jag tror nog en hel del politiska företrädare räds invandringsfrågan likt pesten...

Du, det finns en anledning till att strömmen går till Sverige och inte åt andra hållet. Fundera på vad det kan betyda...

Har du övervägt att flytta och bli del av den muslimska kulturen first-hand? Eller tycker du kanske inte om vad de lyckats åstadkomma sådär jättemycket, trots allt...? :arsele
ja det skulle förmodligen bli lite intressant om ett parti gjorde invandringsfrågan till sitt valmanifest under nästa val.. politiskt självmord! det är inte konstigt att vi sitter här och tycker att den andra sidan har jättefel eftersom det är ett kontroversiellt ämne.. och kontroversiella ämnen gynnar aldrig ett parti som vill vinna..

vad ska jag fundera på? att sverige förmodligen är jävligt trivsamt ställe att bo på? det behövs inte, jag vet det.. jag älskar sverige mer än något annat och det är också därför jag vill dela med mig av mitt land så att andra kan få ta del av det och därmed också må bra..

jag väntar fortfarande på ett svar på frågan som jag har ställt två gånger nu.. vem ska bli först? vem blir tuffingen? kom igen nu..

Vad är de där bilderna värda i debatten? Snowracer är inte ens kul för det första, och för det andra är de som illustration av någon typ av fenomen lika värdefulla som en bild på en av en invandrare nedslagen svensk.
Om det var barn som kom hit för att åka snowracer tror jag få skulle opponera sig, men det kanske är ett lika värdefullt fredagsnöje att anlägga bränder och kasta sten på brandkåren? Med skillnaden att det ena existerar i din sagovärld och det andra på riktigt.

För övrigt tror jag inte det handlar om en hundralapp, för min del är det nog snarare minst en 10-tusing på mångkulturbyggande per månad, och det är fan inget snowraceråka i världen värt, och om det är snowracer de vill ha så kan vi skicka några gamla Stiga Sport till Afghanistan där de har minst lika mycket (garanterat mer förresten) snö som här.

Nå, allvarligt talat. Om du vill att invandringen skall knytas till skyddsbehov:
Då kan den halveras. Minst. Om man är pessismist. Om man är realist kan den ner med 90-95%.
Om du vill att den skall knytas till arbetsmarknaden:
Ja, det är intressant. Det vet jag faktiskt inte. Från vissa länder, t.ex. Somalia jobbar i princip ingen så de kan vi ju strunta i totalt då.

Vad vill du basera invandringen på, arbetsmarknad, humanitet, något annat? I vilket fall är den komplett misslyckad. Fullständigt. Du har inte fått ut någonting av det du vill ha av den. (FaktaTM)
men skärp dig nu.. den här cynismen börjar bli väldigt tradig och den stärker knappast din roll i den här diskussionen.. cynism är kul till ett viss mått, sedan blir den bara tragisk..

nu ställer jag en fråga till dig: tror du, på allvar, att merparten av invandrarna är stenkastande pyromaner som vill omvandla sverige till ssuwidarabien?

jag förnekar inte att det förekommer precis lika mycket som att jag inte förnekar att svenska män våldtar och mördar sina flickvänner i samma utsträckning.. precis som jag har förklarat är jag inte för en fortsatt massinvandring utan jag är för humanism..

snittinvånaren bidrar med 35 000 till det sociala skyddsnätet varje år (~2900/per månad).. 41% av de här pengarna går till att hjälpa sjuka och funktionshindrade (majoriteten svenskar) medan endast 17% går till att hjälpa arbetslösa (de hemska invandrarna OCH jävligt många svenskar).. 17% av de här 3000kr blir ~500kr och jag räknar kallhjärtat med att etniska svenskar utgör hälften av dessa..

250kr per månad kostar alltså arbetslösa invandrare dig direkt.. givetvis kan du fjanta runt och påstå att de står för 90% av skadegörelesen och indirekt kostar dig mer men det känns bara som att greppa efter luft sörru.. lite mindre än tiotusentals kronor per månad om du frågar mig.. källa: esv, statens finanser 2005:15..

jag vill inte basera den på de faktorer du anger utan jag skulle vilja se procentsatser på varje land på samma sätt som vi delar ut bistånd.. flyktingar har givetvis förtur och garanteras plats i händelse av krig eller förföljelse.. resterande "platser" potioneras ut procentuellt där de behövs bäst.

Sörru, det är precis så man redovisar kostnader.
hur då? utan siffror menar du..? för några sådana ser jag inte.. :pannkyss

du kanske blir gladare om jag säger att endast 11% av din skatt går till offentlig förvaltning och kanske (högt räknat) 5% av dessa till skadegörelse mm..

nja.. nu ska jag lapa lite sol.. inte för att jag blir brun men vafan.. glad blir man iaf.. svara gärna på min fråga också, det verkar vara väldigt jobbigt för många här..

du kanske blir gladare om jag säger att endast 11% av din skatt går till offentlig förvaltning och kanske (högt räknat) 5% av dessa till skadegörelse mm..

nja.. nu ska jag lapa lite sol.. inte för att jag blir brun men vafan.. glad blir man iaf.. svara gärna på min fråga också, det verkar vara väldigt jobbigt för många här..

11% är ju rätt mkt samt 5%. Det hade ju blivit lägre skatt om vi sluppit försörja hela sthlm, göteborg och malmös invandrarkår. En invandrare är någon som har jobb på plats och vill göra rätt för sig, vad det vi har i Sverige det vet jag inte vad det är. Att rättfärdiga det som du gör, det borde vara olagligt.

Nja, siffrorna är något höljda i dunkel men de finns och best guess kommer man en bra bit på vägen med. Om svenskar som exempel stod för 100% av trafikbrotten så skall inte invandrare belastas med kostnaden för trafikpolis, och kanske inte heller trafiksäkerhetsåtgärder heller. Ett annat exempel är så klart att skadegörelse i form av nedbrända daghem i Rosengård så klart skall in i P&L.

svara gärna på min fråga också, det verkar vara väldigt jobbigt för många här..

Ursäkta, jag missade den, antar att du menar den om jag tror, på allvar, att merparten av invandrarna är stenkastande pyromaner som vill omvandla sverige till ssuwidarabien?

Nej, det tror jag naturligtvis inte.

Du sväljer med hull och hår politikernas rappakalja om invandringens kostnader. De utgår nämligen alltd från de beräkningar där summan blir som lägst (30 mdr). Det finns även beräkningar där summan hamnar på hisnande 267 mdr (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_61728.svd. Sanningen ligger som vanligt när två träter någonstans emellan. Och då pratar vi inte om några 250 kr/person som du vräker ur dig (jag blir förvånad att du inte använder Vänsterpartiets siffra - mellan två till fem miljarder kronor :lol).

Jag vet inte om du har missat att delar av vår egen befolkning är i behov av hjälp: missbrukare, hemlösa, psykiskt sjuka, föräldralösa barn, brottsoffer etc, etc.

Finlands f.d. president Martii Ahtisaari sade: “Vi måste först se till att den befolkning vi har lever acceptabelt.”

Jag kan inte annat än att hålla med.

För övrigt ger jag inte mycket för ditt humana förhållningssätt. De är i sammanhanget förmögna invandrare som överhuvudtaget har råd att ta sig själva och/eller sina anhöriga hit.

11% är ju rätt mkt samt 5%. Det hade ju blivit lägre skatt om vi sluppit försörja hela sthlm, göteborg och malmös invandrarkår. En invandrare är någon som har jobb på plats och vill göra rätt för sig, vad det vi har i Sverige det vet jag inte vad det är. Att rättfärdiga det som du gör, det borde vara olagligt.
så du menar att det bara är invandrare som är skyldiga till skadegörelse? du kommer inte att få lägre skatt, hur kommer du fram till det resonemanget?

"att rättfärdiga det som jag gör, det borde vara olagligt..".. vad menar du att jag gör?

det enda som borde vara olagligt är att vi har finansierat din uppväxt och allt vi fick för det var... dig.

Du sväljer med hull och hår politikernas rappakalja om invandringens kostnader. De utgår nämligen alltd från de beräkningar där summan blir som lägst (30 mdr). Det finns även beräkningar där summan hamnar på hisnande 267 mdr (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_61728.svd. Sanningen ligger som vanligt när två träter någonstans emellan. Och då pratar vi inte om några 250 kr/person som du vräker ur dig (jag blir förvånad att du inte använder Vänsterpartiets siffra - mellan två till fem miljarder kronor :lol).

Jag vet inte om du har missat att delar av vår egen befolkning är i behov av hjälp: missbrukare, hemlösa, psykiskt sjuka, föräldralösa barn, brottsoffer etc, etc.

Finlands f.d. president Martii Ahtisaari sade: “Vi måste först se till att den befolkning vi har lever acceptabelt.”

Jag kan inte annat än att hålla med.

För övrigt ger jag inte mycket för ditt humana förhållningssätt. De är i sammanhanget förmögna invandrare som överhuvudtaget har råd att ta sig själva och/eller sina anhöriga hit.
sväljer vadå? jag har inte pratat om någon definitiv slutnota på invandring utan endast vad deras&vår arbetslöshet kostar för varje skattebetalande individ.. om du studerar rapporten jag hänvisade till kommer du att komma fram till samma siffra.. men det kanske är för mycket begärt att du faktiskt ska läsa vad jag skriver.. :va

nej jag har inte missat det.. faktum är att jag påpekade det i det jag skrev (återigen, läs gärna vad jag skriver) och att det förmodligen inte skulle tillsättas mer pengar till dessa bara för att vi kastar ut alla invandrare.. hur hade du tänkt dig att det skulle ske? med skattemedlen alltså..

ja det är förmodligen oerhört förmögna människor som gärna bor tre familjer i en tvåa..

menar du att du inte lever acceptabelt? :näsblod

Nja, siffrorna är något höljda i dunkel men de finns och best guess kommer man en bra bit på vägen med. Om svenskar som exempel stod för 100% av trafikbrotten så skall inte invandrare belastas med kostnaden för trafikpolis, och kanske inte heller trafiksäkerhetsåtgärder heller. Ett annat exempel är så klart att skadegörelse i form av nedbrända daghem i Rosengård så klart skall in i P&L.

Ursäkta, jag missade den, antar att du menar den om jag tror, på allvar, att merparten av invandrarna är stenkastande pyromaner som vill omvandla sverige till ssuwidarabien?

Nej, det tror jag naturligtvis inte.
jag menade bristen på siffror i ditt inlägg.. om du ska opponera dig mot de siffror jag presenterar vore det fint om du hade egna att stoltsera med.. pratet om trafikbrott kontra nedbrända dagis har jag svårt att förstå hur de kan vara relevanta för arbetslösheten.. eller missar jag något? har precis gjort 2 tor resor arlanda - sthlm så jag är lite mosig.. my bad isåfall

nej det var fel fråga, syftade på nedanstående (det här gäller alla, vad är problemet med att svara på frågorna?):

RICHAARD skrev:
kan inte ni säga vad problemet är istället för att låtsas tycka synd om "stackarna som bara går omkring och är arbetslösa"? är det bidragen/pengarna? arbetslösheten? våld/vandalism?

berätta nu.. jag kan börja med att berätta vad som driver mig.. möjligheten för familjer och deras barn att uppleva glädje.. för mig är det värt de 1kr, 10kr eller 100kr av min månadslön som går till dessa människor, om det betyder att fler kan få det bättre.. hur kan man neka någon det?

Last edited:
sväljer vadå? jag har inte pratat om någon definitiv slutnota på invandring utan endast vad deras&vår arbetslöshet kostar för varje skattebetalande individ.. om du studerar rapporten jag hänvisade till kommer du att komma fram till samma siffra.. men det kanske är för mycket begärt att du faktiskt ska läsa vad jag skriver.. :va
Är det vad arbetslösheten kostar för varje skattebetalande individ vi diskuterar här?
nej jag har inte missat det.. faktum är att jag påpekade det i det jag skrev (återigen, läs gärna vad jag skriver) och att det förmodligen inte skulle tillsättas mer pengar till dessa bara för att vi kastar ut alla invandrare.. hur hade du tänkt dig att det skulle ske? med skattemedlen alltså..
"Förmodligen inte skulle tillsättas mer pengar till dessa..." Hur vet du det? Det är ju politiska beslut som avgör det. Och om du har problem att se hur det skulle ske ska jag försöka beskriva det enkelt: Pengarna vi spar in på en mer restriktiv invandringspolitik går till tidigare uppräknade grupper. Hängde du med?
menar du att du inte lever acceptabelt? :näsblod
Vad har det med saken att göra?

Är det vad arbetslösheten kostar för varje skattebetalande individ vi diskuterar här?

"Förmodligen inte skulle tillsättas mer pengar till dessa..." Hur vet du det? Det är ju politiska beslut som avgör det. Och om du har problem att se hur det skulle ske ska jag försöka beskriva det enkelt: Pengarna vi spar in på en mer restriktiv invandringspolitik går till tidigare uppräknade grupper. Hängde du med?

Vad har det med saken att göra?
arbetslöshetens kostnader var ett exempel från min sida som ett flytande svar till alla som tycker att invandrarnas arbetslöshet är där skon klämmer och var således en markering av hur löjligt det resonemanget är.. föreslår att du läser om från sidan "någonting" istället för att dra höga växlar på enskilda inlägg..

du märkte inte att det var ett ledande påstående.. hur kan du veta (lika lite som jag kan) att dessa pengar oavkortat skulle gå till ex hemlösa? skitdåligt argument om du frågar mig.. pengarna skulle lika gärna kunna gå till att införa avgiftsfria museiebesök igen eller ett väldigt väljarpopulärt fenomen; skattereduktion.. hänger du med i mitt resonemang..?

jag lever redan acceptabelt och det gör förmodligen du också.. precis som en överväldigande majoritet i sverige gör.. tror du att knarkande svenskar helt plötsligt blir mönstermedborgare bara för att utlänningarna försvinner?

du äskade för att de utsatta i den nuvarande befolkningen är mer förtjänta av en acceptabel levnadsstandard än vad utsatta invandrare är.. det är inte patriotism, det är "modern" rasism; nedvärdering av människor utifrån deras etniska eller religiösa tillhörighet.. kalla det "kulturrasism" eller vilket annat neopopulärt uttryck du vill använda.. rasism likväl..

Last edited:
du äskade för att de utsatta i den nuvarande befolkningen är mer förtjänta av en acceptabel levnadsstandard än vad utsatta invandrare är.. det är inte patriotism, det är "modern" rasism; nedvärdering av människor utifrån deras etniska eller religiösa tillhörighet.. kalla det "kulturrasism" eller vilket annat neopopulärt uttryck du vill använda.. rasism likväl..

Ok så med ditt resonemang är våran välfärd något som alla i hela världen ska få?
Då kan väl du börja med att ge bort 90% av din inkomst till afrika så ni kommer på samma nivå.
Du har så skrattretande argument, du kallar människor rasister för att man ser till sina egna behov.
Lev då efter dina egna värderingar och sluta spela broder duktig.

vad ska jag fundera på? att sverige förmodligen är jävligt trivsamt ställe att bo på? det behövs inte, jag vet det.. jag älskar sverige mer än något annat och det är också därför jag vill dela med mig av mitt land så att andra kan få ta del av det och därmed också må bra..

Detta ska du fundera på:
Du har tidigare uttryckt hur du gillar "att suga i dig av den muslimska kulturen" och att du vill att undervisning i arabiska ska bli obligatorisk i svenska skolor.

Om den muslimska kulturen är så fantastisk att du vill "omvända" Sverige, hur kommer det sig då att strömmen av invandrare går till Sverige och inte åt andra hållet? Hur kommer det sig att du inte överväger att flytta till ett muslimskt land?

Kan det vara så att islam inte är sådär jätteattraktivt i alla avseenden trots allt?

Detta ska du fundera på:
Du har tidigare uttryckt hur du gillar "att suga i dig av den muslimska kulturen" och att du vill att undervisning i arabiska ska bli obligatorisk i svenska skolor.

Om den muslimska kulturen är så fantastisk att du vill "omvända" Sverige, hur kommer det sig då att strömmen av invandrare går till Sverige och inte åt andra hållet? Hur kommer det sig att du inte överväger att flytta till ett muslimskt land?

Kan det vara så att islam inte är sådär jätteattraktivt i alla avseenden trots allt?

Konstigt koppling, dom flesta som flyr hit flyr väl inte från sin religion utan från krig&elände? Muslimer, kristna, judar, buddhister, spela roll liksom. ELler menar du att krig&elände ligger i den muslimska kulturen? Jag förstår inte.

Konstigt koppling, dom flesta som flyr hit flyr väl inte från sin religion utan från krig&elände? Muslimer, kristna, judar, buddhister, spela roll liksom. ELler menar du att krig&elände ligger i den muslimska kulturen? Jag förstår inte.

Om "krig&elände" är vanligare i muslimska länder än i svedala så är det väl inte konstigt om man påstår att muslimska länder inte lyckats sådär jättebra?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph