Nya hjullager fram: Clas Ohlsons någon?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ska sätta på en 17" fram på CBRen och tänkte byta lager när jag fått en beggad fälg.

Någon som testat Clas Ohlsons?
Spårkullager 6004-2RSX för 59 spänn styck är ju helt ok pris.
Tyvär framgår inte tillverkaren.

Kanske är helt utan betydelse med tanke på den begränsade belastningen?
 
:skrämd Claes olsson ???? Framhjulslager:va

Lägg på en hundring så får du ett SKF-lager
 
Om det är helkapslat så håller det bättre än orginal oavsett vilken tillverkare som gjort lagret. Lagren går sönder för att det kommer in skit i dom. Belastningen är löjligt låg mot vad dom klarar.
 
Har använt biltemas lager till crossframhjul. Funkade kanon och kostade ungefär 20kr.
 
Om det är helkapslat så håller det bättre än orginal oavsett vilken tillverkare som gjort lagret. Lagren går sönder för att det kommer in skit i dom. Belastningen är löjligt låg mot vad dom klarar.

Tack! handlar imorgon.
Hur skickar jag dig de två hundra spännen som WEST ville att jag skulle ge bort?
 
Om det är helkapslat så håller det bättre än orginal oavsett vilken tillverkare som gjort lagret. Lagren går sönder för att det kommer in skit i dom. Belastningen är löjligt låg mot vad dom klarar.

Njaa, nästan rätt!
Belastningen kan snabbt bli väldigt hög i ett lager om varvtalet eller drifttemperaturen ändras så att det smörjmedel som finns i lagret inte klarar av dom nya förutsättningarna.
Belastningen är bara en viktig parameter att ta hänsyn till vid val av olja eller fett, dom andra 2 är varvtalet och drifttemperaturen.

Det som är komplicerat i smörjsammanhang är låga varvtal med hög belastning, detta gör att det ställs extrema(XP tillsatser) krav på smörjfilmen så att åtminstone blandfilmssmörjning finns i lagret.
Annars sliter kulorna loss metallpartiklar från lagerbanan och snart är haveriet ett faktum, alltså, det är inte bara ev. skit utifrån att ta hänsyn till.
Det bästa är fullfilmssmörjning och det uppstår generellt vid höga varvtal med låg till måttlig belastning.

Det en lagertillverkare oftast inte vet är i vilket sammanhang deras produkt hamnar och därmed inte vilket det optimala smörjmedlet ska vara i lagret. Duktiga tillverkare specar detta av en tillverkare, t ex "SKF" och ser därmed till att få rätt typ av smörjmedel i från början.

Om "Claes Olsson" inte levererar lager från erkända leverantörer så skulle jag hellre rekommendera att lägga på några tior och köpa ett "SKF"-lager.
 
Kan kolla imorn vart dom är tillverkade ifall du vill.
 
Njaa, nästan rätt!
Belastningen kan snabbt bli väldigt hög i ett lager om varvtalet eller drifttemperaturen ändras så att det smörjmedel som finns i lagret inte klarar av dom nya förutsättningarna.
Belastningen är bara en viktig parameter att ta hänsyn till vid val av olja eller fett, dom andra 2 är varvtalet och drifttemperaturen.

Det som är komplicerat i smörjsammanhang är låga varvtal med hög belastning, detta gör att det ställs extrema(XP tillsatser) krav på smörjfilmen så att åtminstone blandfilmssmörjning finns i lagret.
Annars sliter kulorna loss metallpartiklar från lagerbanan och snart är haveriet ett faktum, alltså, det är inte bara ev. skit utifrån att ta hänsyn till.
Det bästa är fullfilmssmörjning och det uppstår generellt vid höga varvtal med låg till måttlig belastning.

Det en lagertillverkare oftast inte vet är i vilket sammanhang deras produkt hamnar och därmed inte vilket det optimala smörjmedlet ska vara i lagret. Duktiga tillverkare specar detta av en tillverkare, t ex "SKF" och ser därmed till att få rätt typ av smörjmedel i från början.

Om "Claes Olsson" inte levererar lager från erkända leverantörer så skulle jag hellre rekommendera att lägga på några tior och köpa ett "SKF"-lager.

Och översatt till ett MC-hjul så är det kortfattade svaret fortfarande som jag sa. Ett MC-hjul har varken extrem temperatur eller extrema varvtal.
 
Och översatt till ett MC-hjul så är det kortfattade svaret fortfarande som jag sa. Ett MC-hjul har varken extrem temperatur eller extrema varvtal.

En kvick uträkning:
Ett standard 17 tums framhjul tar sig fram ca 190cm (0,0019km) på ett varv.
100km blir sålede ca 52 631 varv.
För att snurra så många varv på en timme behövs ca 877 varv per minut.
I 280 blås blir det alltså 2450 rpm
Statisk vikt per lager borde ligga i häraden runt (låt oss anta att hoj och förare väger 300kg och har perfekt 50/50 vid tillfället) 75kg per lager.

Så, 2500rpm / 75kg är lagrets absoulta minimkrav.
Vikten är väl det som kan öka en hel del momentant.

Edit: Kan temperaturen verkligen spela någon roll på ett mchjul? Hela hjulet är ju en stor kylfläns och det körs inte iofta i låga temperaturer.
 
vart kan man beställa skf lager till hyfsad pris? tänkte byta hjullager, svinglager och eventuellt andra lager ifall nån vet på rakarm vad som behövs bytas.

Ska bara ta reda på måtten till en gsxr 1000 k3
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top