Njaa, nästan rätt!
Belastningen kan snabbt bli väldigt hög i ett lager om varvtalet eller drifttemperaturen ändras så att det smörjmedel som finns i lagret inte klarar av dom nya förutsättningarna.
Belastningen är bara en viktig parameter att ta hänsyn till vid val av olja eller fett, dom andra 2 är varvtalet och drifttemperaturen.
Det som är komplicerat i smörjsammanhang är låga varvtal med hög belastning, detta gör att det ställs extrema(XP tillsatser) krav på smörjfilmen så att åtminstone blandfilmssmörjning finns i lagret.
Annars sliter kulorna loss metallpartiklar från lagerbanan och snart är haveriet ett faktum, alltså, det är inte bara ev. skit utifrån att ta hänsyn till.
Det bästa är fullfilmssmörjning och det uppstår generellt vid höga varvtal med låg till måttlig belastning.
Det en lagertillverkare oftast inte vet är i vilket sammanhang deras produkt hamnar och därmed inte vilket det optimala smörjmedlet ska vara i lagret. Duktiga tillverkare specar detta av en tillverkare, t ex "SKF" och ser därmed till att få rätt typ av smörjmedel i från början.
Om "Claes Olsson" inte levererar lager från erkända leverantörer så skulle jag hellre rekommendera att lägga på några tior och köpa ett "SKF"-lager.