Nya hjullager fram: Clas Ohlsons någon?

SKF is King ! :tummenupp ( sedan arbetar jag även där :glömdet )

Då vet du också hur många fabriker som SKF har runt om i världen, både såna som
tillverkar lager och fabriker som köpts in och man "brandar" med SKF, och fabriker
som tillverkar lager utan SKF tryck på.....eller...?

/KentW

Hur smygande då? eftersom du inte märkte det innan vurpan?

Det börja med att hojen den kändes litegrann knepig i svängarna knappt märkbart , rakt fram kändes hojen som vanligt . Självklart kolla jag då lager fram,bak, sving och styrlager mycket noggrant inget glapp kunde kännas alls hur mycket jag än försökte hitta glapp , så jag och killen vart ganska förbryllade av det här.

Ett par dagar senare.
Tog en långtur själv med hojen tyckte felet var lite tydligare nu men fortfarande inget kännbart glapp på hojen när jag kolla igen . Hungrig och trött så :gnissla:huvet körde på , tog en kurva som normalt alltid går bra men baken släppte plötsligt med lowsider som följd ner i diket.

Efter vurpan var det glapp i bakhjulet tydligt ,hojen blev bättre efter jag bytte bakhjulslager men inte perfekt, fortfarande kändes hojen konstig i kurver bara att den var bättre än från början när problemet visade sig:confused:. Bytte då den tre-klumpen som håller ,bakdämpare, sving och dogbones. Det löste problemet. Om inte det hjälpt skulle jag forsatt med svingen och bytt lager där. Det är ju en del jobb så glad jag slapp riva svinglagren.

Om man ska åka riktigt fort och inte chansa bör man välja dessa:D
IOF lite 'överkurs':näsblod

http://shop.twowheelwerkz.com/produ...7A330.qscstrfrnt02?productId=34&categoryId=16

Vid 280km/h var ett normalt framhjul uppe i 2500rpm och ett standardlager ligger mellan 11000 och 15000rpm för normal drift.
Alltså borde vi närma oss toleranserna vid 1200km/h

Vikten är inte i närheten av vad standardlager klarar.
Vad skulle göra ett keramiskt lager bättre än ett stålkulager för en motorcykel? Tål keramiska lager smuts och vatten bätttre än stålkulorna?

Vid 280km/h var ett normalt framhjul uppe i 2500rpm och ett standardlager ligger mellan 11000 och 15000rpm för normal drift.
Alltså borde vi närma oss toleranserna vid 1200km/h

Vikten är inte i närheten av vad standardlager klarar.
Vad skulle göra ett keramiskt lager bättre än ett stålkulager för en motorcykel? Tål keramiska lager smuts och vatten bätttre än stålkulorna?

Fördelen med keramiska lager är just att dom tål partiklar bättre. Dom hårda kulorna packar ner partiklarna i den "mjuka" lagerbanan av härdat stål. Därefter gör partiklarna ingen skada längre. Det räcker alltså med att en av kulorna i ett lager är keramiskt. Och sådana lager säljs.

Men kapslade lager är ju en betydligt billigare lösning på problemet.

Vad gäller vatten så tål ju keramiska kulor naturligtvis vatten men en lagerbana i stål rostar oavsett vilket material det är på kulorna.

Fördelen med keramiska lager är just att dom tål partiklar bättre. Dom hårda kulorna packar ner partiklarna i den "mjuka" lagerbanan av härdat stål. Därefter gör partiklarna ingen skada längre. Det räcker alltså med att en av kulorna i ett lager är keramiskt. Och sådana lager säljs.

Men kapslade lager är ju en betydligt billigare lösning på problemet.

Vad gäller vatten så tål ju keramiska kulor naturligtvis vatten men en lagerbana i stål rostar oavsett vilket material det är på kulorna.

Alldeles ratt. Det racker faktisk bara med en keramkula (SKF suffix VU091) for att 'ploga rent' i banan. Sen skrev jag OVERKURS.Det finns annu ett steg i overkursen med helkeramiska lager. Se:
www.ceramicspeed.com

Sen nar farten ar over 350km/t ar det skont att veta `att man har det basta` men detta galler ju EJ vanliga applicationer och farter.

For vanligt bruk ar nog dem flesta 2Rs eller 2Rz lager ok som ar mycket battre an ofta otatade orginal lager. SKF har oxa minst 2 kullager fabriker i Kina bara for att paminna.
Sen finns bara en sparkullagerfabrik fabrik som SKF har kvar i vastra Europa.

Last edited:
Lite komiskt att deras uppdateringskit är okapslade lager.... :näsblod

Tror faktiskt att ett kapslat Biltema-lager håller längre på en hoj än vad ett sådant lager gör.

Jo pga dessa ar till cylelracing och oppnas efter varje race. :näsblod
Bast for mc for lag friktion osv ar 2RZ med keramiska kulor, ett sparkullager som ar ett med lagfriktions gummitatning (en variant av 2RS). Negativt att de ar dyra.
For 'normalt bruk' dvs 99% av vanliga mc osv som du sager ar 2RS det sjalvklara valet. Om man vill vara helt saker pa bra kvalitet pa sparkullager ska man valja SKF, FAG, NTN, NSK eller NMB. Finns aven manga bra kinesiska sparkullager nufortiden men oxa manga ej sa bra.

Last edited:
Alldeles ratt. Det racker faktisk bara med en keramkula (SKF suffix VU091) for att 'ploga rent' i banan. Sen skrev jag OVERKURS.Det finns annu ett steg i overkursen med helkeramiska lager. Se:
www.ceramicspeed.com

Sen nar farten ar over 350km/t ar det skont att veta `att man har det basta` men detta galler ju EJ vanliga applicationer och farter.

For vanligt bruk ar nog dem flesta 2Rs eller 2Rz lager ok som ar mycket battre an ofta otatade orginal lager. SKF har oxa minst 2 kullager fabriker i Kina bara for att paminna.
Sen finns bara en sparkullagerfabrik fabrik som SKF har kvar i vastra Europa.

Kan bara hålla med om att hybridlager med keramikkulor fungerar grymt bra. Jag har testat i min superkartmotor med sådana som ramlager. Normalt byter vi lager 1-2 ggr per säsong och då sjunger det ordentligt i lagren. Med hybridlagren fanns inte en antydan till missljud efter halva säsongen. Så de fick sitta kvar och efter säsongen så var de fortfarande som nya. När jag sen monterade ihop motorn lät jag dom sitta kvar en vända till, sen får vi se. Jag är grymt imponerad, eftersom ramlagerras är ett av dom största problemen, näst efter nypningar pga snålt ställda förgasare.

Det är även så att de rullar lite lättare och kräver inte lika mycket smörjning, så som ramlager i våra motorer verkar de fungera perfekt.

Jag tror i och för sig inte att de behövs i hjullagren, eftersom tätade lager förmodligen håller några år så den ökade kostnaden inte motiveras. Vad gäller helkeramiska lager rekomenderade inte "min" lagerleverantör detta när vi diskuterade lager till min motor, eftersom de inte klarar vibrationer så bra. De är, enligt honom, främst avsedda för elmotorer och liknande.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...