Nya friska ideer

Jag tycker att det verkar vara ett


  • Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.
 

Bifogat

  • coupe_kawa_er-6n.jpg
    coupe_kawa_er-6n.jpg
    44.2 KB · Visningar: 629
Tycker absolut att det är ett bra förslag.
Att tävla på lika villkor, med samma material och till ett hyfsat lågt pris brukar ge bra racing :)

EDIT: Med en enhetsserie kanske det blir lättare att få hjälp med marknadsföringen också från tex Kawasaki?
 
Bra idé, men byt till SV650 så att det låter som riktiga hojar.
 
För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

Edit: Och ja, ska det vara en enhetsserie så tycker jag SV650 vore ett bättre val än ER6.
Men varför inte tillåta båda?
 
xyx skrev:
2048889 För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

detta låter riktigt nice..är ju tydligen ganska "stort" i usa med gs500e racing
 
GSXR1100R skrev:
2048768 Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.

Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp

oscar skrev:
2048870 De kör ju en liknande serie i Holland där de mullrar runt på SV650! :tummenupp

Även i England kör dom väl SV650 :fyllisar
 
En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.
 
Zenit skrev:
2048892 detta låter riktigt nice..är ju tydligen ganska "stort" i usa med gs500e racing
Det känns som det är jobbigare att få tag på däck till en sån där.

Jag tycker det låter jävligt bra men jag tycker man ska välja en hojtyp som möjligör en bra däck-ekonomi. Fan om nåt år eller två ska jag ha rejshoj!
 
roddjer_daddy skrev:
2048899 Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp

Problemet är väl att en ny GSX-R 750 är aningen dyrare än en ny ER6.

Gustav O skrev:
2048907 En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.

Tillåt utyte av vissa chassikomponenter, så att det blir billigare att krascha.
 
HanneZ skrev:
2048909 Det känns som det är jobbigare att få tag på däck till en sån där.

Jag tycker det låter jävligt bra men jag tycker man ska välja en hojtyp som möjligör en bra däck-ekonomi. Fan om nåt år eller två ska jag ha rejshoj!

mena att de som sades innan lät bra en ganska öppen klass för billigare racing som insteg. GS500E, ER6, SV650, ZX400 osv.
 
En utmärkt ide.

Frågan är om generalagenten med någon däcktillverkare skulle kunna sponsra för att hålla nere kostnaden och hur många från SP250 skulle välja en sån klass istället.
 
RedBaron skrev:
2048866 Bra idé, men byt till SV650 så att det låter som riktiga hojar.
ER-6 är en ny modell och Kawasaki har visat intresse för ett samarbete, dessutom ska det inte låta eftersom miljön är i fokus, kom ihåg att vi bor i Sverige.

xyx skrev:
2048889 För en som så här lite på avstånd drömmer om att hobby-racea lite då och då så tycker jag det är en utmärkt idé!
Dock kan man ju göra klassen lite mer öppen; typ 650cc twinnar och 400cc fyror.
Finns trots allt en drös hojar som är likvärdiga med ER6, t.ex. SV650 som det finns gott om billiga av på begagnatmarknaden.

Edit: Och ja, ska det vara en enhetsserie så tycker jag SV650 vore ett bättre val än ER6.
Men varför inte tillåta båda?
Ja kanske det men frågan är om det inte är enklare med en enhetsklass, lättare att få loss nya billiga rejshojar om man väljer ett enda märke.

roddjer_daddy skrev:
2048899 Är inte suzuki gsxr 750 cup ett annat bra förslag då det är en klass som ändå är spridd globalt och även har lite mer sportbetoning än street. Hur som helst är det bra med en entypsklass vad det än må bli för typ :tummenupp



Även i England kör dom väl SV650 :fyllisar
För dyrt och för snabbt.

2ono skrev:
2048933 En utmärkt ide.

Frågan är om generalagenten med någon däcktillverkare skulle kunna sponsra för att hålla nere kostnaden och hur många från SP250 skulle välja en sån klass istället.
Ja det är redan på G :tummenupp

Gustav O skrev:
2048907 En klass som är öppen för lite olika hojar som tex SV650, ER6 etc vore inte så dumt. Viss nackdel finns om allt måste vara standard, dyrt med fotpinnar, ljuddämpare etc. men tanken är god.
Racefotpinnar & clipon kunde man tänka sig.
 
GSXR1100R skrev:
2048981 ER-6 är en ny modell och Kawasaki har visat intresse för ett samarbete, dessutom ska det inte låta eftersom miljön är i fokus, kom ihåg att vi bor i Sverige.

Ja det är redan på G :tummenupp
Dåså, då är det bara att jobba vidare på det och få Johan L att rabattera ordentligt :)
 
Jag tycker att man ska hålla sig till en bestämd hoj istället för att blanda! Allt blir så mycket enklare, och det är väl lite det man är ute efter!? Borde (kanske är att drömma) gå att få tex Suzuki Sverige att ge ett bra pris på hojarna under förutsättning att det tex går minst 1-3 år i tävling innan de kanske kommer ut på gatan. De kan kanske även ge lite lite dyrare än inköpspris på originaldelar (för de som tävlar med hojen) mot att man lämnar in den trasiga delen.
Om man får napp hos någon tillverkare så kan det nästan kvitta vad man kör med. Hornet, ER-5, SV650 osv kvittar så länge alla kör på samma material!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top