Nya däck GSX-R 1000?? vilka?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena, dags att byta däck på hojjen både fram och bak, men fick ett extra däck med hojjen bak michelin vet dock inte vilket så ska köra på det, men fram? Jag har inte körkort än så kommer ta det lugnt kommande säsongen så behöver inte bankörnings däck men michelin pilot road? eller power? eller annat kom med tips osv

som sagt gatkörning, BRA GREPP & inga överdrivna slitage däck som åker ner på 100mil
tänkte köpa ifrån dackonline bra priser så

Mvh Anes

Pilot Road

Dunlop RoadSmart

??

Idag är nästan alla däck bra, iaf om du håller dig från tjingtjong märkena. Vad det gäller för dig så är det att undvika de sportigaste däcken. Onödigt slitage, mer instabila (snabbsvängda, men instabila), ofta hala innan arbetstemp (vilket du förmodligen inte ens når i makligt tempo på gata om det är lite kallt ute) och dåliga i regn.

Sporttouringdäck är vad du ska ha, så du är helt rätt ute. Pilot road (II ?) eller roadsmart är ju erkänt bra, men det finns fler märken och modeller som säkert är lika bra.

:tummenupp

Så länge du undviker Avon så är ett svart, runt däck i dimension 120/70R17 det du ska ha :)

Skämt åsido, med dom ringa krav du sätter upp så räcker i princip alla däck på marknaden fullt tillräckligt. Dagens touringdäck är ändå vida överlägsna supersportdäcken som fanns för 20-30 år sedan.

Så länge du undviker Avon så är ett svart, runt däck i dimension 120/70R17 det du ska ha :)

Skämt åsido, med dom ringa krav du sätter upp så räcker i princip alla däck på marknaden fullt tillräckligt. Dagens touringdäck är ändå vida överlägsna supersportdäcken som fanns för 20-30 år sedan.

haha! så Michelin road fungerar bra? och en fråga till så jag inte behöver göra en ny tråd, ska plocka av fälgarna och bara ta med dem till någon som kan kränga på däcken och balansera ska jag ha skivor och drev kvar när det balanseras eller ska jag plocka av det? tackar!

Utan tvekan har dackonline bra priser, MEN, av ren erfarenhet så kan jag säga att vissa däckomläggare tar mer betalt för nya "internetdäck" för att det inte skall vara lönt att köpa billiga däck med dyr omläggning än köpa deras dyra däck där omläggningen är med i priset, så kolla runt med företagen där du bor hur mycket dom tar, och om dom har bra priser på förra årets däck som ligger på hyllan, Lycka till:)

Edit. plocka av fälgarna från hojen, låt drev o skivor sitta.

Finns inte många bra däck verkstäder i Malmö med bra priser haha, finns ett ställe med bra priser men dem har förlorat mig som kund, tog 2 timmar för dem att byta däck på Supran.. + en sprucken sidokjol pga att dem är dumma i huvudet och inte kan lyfta och ja typ 1 av dem talar svenska och 10 anställda.. skulle inte förvåna mig om däcken är falska heller dem erbjöd mig bakdäck 285/35 19" michelin tror jag det var ( svindyrt märkte i den dimensionen iaf ) för 600kr/st eller något HELT nya hm.. dock sa jag nej låter för billigt för att vara sant och då ingick montering haha..

om du funderar över vilka där du ska ha så kan jag rekomendera Metzeler Sportec m3, det är dual compuond, vilket menas med att det är lite hårdare gummi på mitten av däcket för livslängd och mjukare på skuldrorna för fästet, jag själv har åkt 400mil på mina och dom kommer säkert hålla till 700-800mil plus att jag har åkt snabba gruppen på bana med dom och det klarade dom bra, hyffsat billiga dackonline skulle ha 2234kr för 190/50 bak och 120/70 fram som är dina storlekar.

Beställde Michelin road ser ut att ha bra kritik många kör med det! tack för hjälpen:)

om du funderar över vilka där du ska ha så kan jag rekomendera Metzeler Sportec m3, det är dual compuond, vilket menas med att det är lite hårdare gummi på mitten av däcket för livslängd och mjukare på skuldrorna för fästet

Är verkligen M3 ett dual compound? 0degree steel belt är väl snarare Metzeler marknadsjidder .
Mina M3 har en redig touringplatta efter 600 mil men de dög bra för bankörning. Blir M5 eller rosso corsa till våren.

Är verkligen M3 ett dual compound? 0degree steel belt är väl snarare Metzeler marknadsjidder .
Mina M3 har en redig touringplatta efter 600 mil men de dög bra för bankörning. Blir M5 eller rosso corsa till våren.

hmm, jag hade för mig att det var så M3 stod för 3 compound, och M5 för 5 compound:va

tog pilot road 1, såg inte att det fanns 2 / 3 haha, något fel på dem? hoppas inte det:P

mönstret är fasligt lik några som kallas "macadam"? jag har åkt på 2:or, helt okej däck, men jag upplevde dom hala på banan, 3:orna är det som så många har skrivit om som är nöjda och så det är bästa däcken i väta.

mönstret är fasligt lik några som kallas "macadam"? jag har åkt på 2:or, helt okej däck, men jag upplevde dom hala på banan, 3:orna är det som så många har skrivit om som är nöjda och så det är bästa däcken i väta.

inget fel på 1an då? :P har redan beställt & betalt med kort så:P

Jag har aldigt åkt på 1:an så jag vet inte alls hur den betér sig, men det är ju touring däck så du lär ju få ut mycket mil.
ja, blir ju inget ban åkande första säsongen iaf ska jag köra bana i framtiden köper jag nog extra uppsättning fälgar med slicks:P

Inget fel, de är bättre FÖR DIG än alla däck som snabba banrävar åker på. Pungkt. Dessutom var de väldigt billigt va?

ja 880kr med frakt

Har haft m3:or dom tre senaste däckbyten. Riktigt nöjd!
Dock tvivlar jag på att dom håller 7-800 mil. Jag får byta efter 500.

Vad är det för fel på Avon?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...