Däck med lång livslängd till SMC-R?

Braaap!!

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Hoj
690 SMC-R Braaap!
Letar efter nya däck till min SMC-R och den kommande resan söderut genom Europa. Är i första hand ute efter lång livslängd även om bra grepp också är önskvärt då jag kommer köra rätt "inspirerat" där nere. Att däcken klarar väderomslag är också önskvärt då jag kommer köra i dalar där det är 30+ och upp på toppar där det bara är någon enstaka plusgrad.

En uppsättning Continental Conti Attack SM kan jag köpa för 2,600 kr. Hur står sig Michelin Pilot Power 3 som kostar lika mycket? Michelin är väl kända för både grepp och livslängd?

Michelin Pilot Power och Maxxis Supermaxx ST är "lågprisdäck" för 1,400 kr. Hur står sig dessa mot ovanstående?

Kanske ska man "fula" sig och beställa däck på en tysk firma och köra dit ner och byta på plats? Blir väl en hel del billigare än att köpa här hemma?

Titta på Sporttouringdäck såsom Pirelli Angel GT/ST, Conti Road attack mm. Ofta tillräckligt grepp. Bra i blött + bra livslängd.

Finns inget fult i att handla på plats. Tvärt om: det är smart.

Kör ner på det du har, om det inte är för jäkla nedgånget, byt inför bergen och kör som du drömt om, utan att bekymra dig över slitage eller behöva "hålla igen för att kunna komma hem".

Ge dig inte av med alltför slitna däck, dock, och fnys inte åt "transportsträcka".
Kombinationen last/hastighet/rakt fram/värme äter mycket mer däck än man ibland tror, och det sista går åt fort dessutom.

Lycka till!

Har kort 110 mil på michelinq pure power 160/55 på motarden o kor mycket grus detta dacket har varit over min forvantan. Bra vatgrepp tycker jag.

Continental Contiattack SM är ett renodlat motarddäck med lite spetsigare profil för att få motarden extra snabbsvängd, så det skulle jag absolut inte touring-köra på. Mitt bakdäck har gått 300 mil och är redan redo för ett byte. Då är det förvisso ganska tuffa mil.

Pilot road skulle fungera perfekt för din tur, lite hårdare i mitten för hållbarheten på transportsträckorna. Och gott om grepp för inspirerad körning även, och klarar regn bra som du säkert kommer stöta på. :D

Bakdäck:
Conti Attack SM 166mil gick det innan det va byte som krävdes.
Pirelli Rosso 2 strax över 300mil innan det behövdes bytas.

Framdäck: Conti Attack SM 550mil skrivande stund och räcker nog för ytterligare 3-400mil.

För att tillägga kör jag min hoj på diverse banor med jämna mellanrum.

Har inte testat annat men hört att man ska kunna klämma ut lite fler mil ur Conti road, dock ingen siffra från någon bekant hur långt dom kommit med sina.

Ska du inte ha någon jätte aktiv körning fungerar nog ett Pilot power 3 utmärkt. Vänner med andra hojar, mt09 & z750/900 kör runt 800-1000 mil med dessa. Givetvis inte samma slitage som det kan bli på en 690. Men borde vara goda för över 500 mil känns det som.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...