Köp av nya MC däck, men vilka?

Filip.soder

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2021
Hoj
Kawasaki ER6-N 2008
Hej gänget. Min Kawasaki början få dåliga däck fram och bak så nu står det på inköpslistan att inhandla nytt däck fram + bak. Jag som är nybörjare inom MC när det kommer till väg vet inte riktigt vilka däck jag ska köpa. Jag har försökt läsa mig till rekommendationer av olika däck men oftast är forumen gamla och det har kommit nya modeller sedan dess.

Däckdimensionerna till min ER-6N är
160/60-17 (Bak)
120/70-17 (Fram)

Hittills har jag funderat på Michelin road 5 då de verkar bra men samtidigt måste det finnas fler bra däcktillverkare?

Det jag är ute efter är bra livslängd på däcken och att de är säkra att åka med. Jag hårdkör inte med motorcykeln utan använder den mest för pendling men även lite nöjesåkning.

Då jag fick så bra hjälp i mitt senaste forum (hade problem med släktings Virago) så provar jag även nu här igen.
Trevlig dag och än är inte säsongen över! (inte för mig i alla fall som tog körkortet i lördags, 9/10:yoparty:squid
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag resonerar så att alla dagens premiumdäck klarar mer än vad jag behöver för körning på gata, så jag gick på det däck som har bäst egenskaper i regn. Vilket jag var väldigt glad för under hojsemestern förra året, runt Karlskoga och Örebro var det rena syndafloden som föll ner på oss…..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag resonerar så att alla dagens premiumdäck klarar mer än vad jag behöver för körning på gata, så jag gick på det däck som har bäst egenskaper i regn. Vilket jag var väldigt glad för under hojsemestern förra året, runt Karlskoga och Örebro var det rena syndafloden som föll ner på oss…..
Precis så jag tänker också. Torrgreppet räcker nog till och blir över och är jag ute på tur vill jag inte begränsas av att det är dåligt väder. Har kört Pilot Road 3 och 4 de senaste åren och kommer byta till Road 5 framåt våren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis till körkortet! :tummenupp

Som sagts så är de flesta nya däck tillräckligt bra på gata. Inga kända märken är dåliga så plånboken och utseende kan avgöra. Jag kör Mezteler och Z8 räcker gott tills du börjar köra hårt på bana.
Imorgon kränger Kjelle visserligen på ett par dyrare Roadtec-01. De ska även ha bättre livslängd förutom ännu bättre grepp i väta så det är den känslomässiga anledningen till köp.


 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Har kört Roadtec01 i väldigt varierande väder och i alla fall framtill tycker jag det är ett väldigt förtroendeingivande däck.
Men det ser ju inte alls rejsigt ut och det är ju kanske en nackdel.. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Michelin är oftast förstavalet när det gäller däck.

Skall man välja annat bör man ha hållbara argument för det.

Med det sagt finns det både bra och dåliga däck av de flesta tillverkare.

Men: Michelin gör väldigt väldigt sällan dåliga däck. Och de håller oftast bäst i längden.
 

Filip.soder

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2021
Hoj
Kawasaki ER6-N 2008
Grattis till körkortet! :tummenupp

Som sagts så är de flesta nya däck tillräckligt bra på gata. Inga kända märken är dåliga så plånboken och utseende kan avgöra. Jag kör Mezteler och Z8 räcker gott tills du börjar köra hårt på bana.
Imorgon kränger Kjelle visserligen på ett par dyrare Roadtec-01. De ska även ha bättre livslängd förutom ännu bättre grepp i väta så det är den känslomässiga anledningen till köp.


Tack för bra info! ska kolla in mezteler!
Har kört Roadtec01 i väldigt varierande väder och i alla fall framtill tycker jag det är ett väldigt förtroendeingivande däck.
Men det ser ju inte alls rejsigt ut och det är ju kanske en nackdel.. :D
Nää rejsigt behöver det ju inte vara, vill bara att det ska vara bra däck som håller haha :)
Michelin är oftast förstavalet när det gäller däck.

Skall man välja annat bör man ha hållbara argument för det.

Med det sagt finns det både bra och dåliga däck av de flesta tillverkare.

Men: Michelin gör väldigt väldigt sällan dåliga däck. Och de håller oftast bäst i längden.
Tack för bra info!

En till fråga, vet ni när däcken generellt brukar vara som billigast att inhandla? Är det mitt under vintern, tex januari/Feburari eller är det nu under hösten? Gissar på att man inte kör en massa utförsäljning på våren?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Precis så jag tänker också. Torrgreppet räcker nog till och blir över och är jag ute på tur vill jag inte begränsas av att det är dåligt väder. Har kört Pilot Road 3 och 4 de senaste åren och kommer byta till Road 5 framåt våren.
Det blev Pilot Road 4 för, bytte bakdäcket förra året till Road 5. Mycket nöjd med dom.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tack för bra info! ska kolla in mezteler!

Nää rejsigt behöver det ju inte vara, vill bara att det ska vara bra däck som håller haha :)

Tack för bra info!

En till fråga, vet ni när däcken generellt brukar vara som billigast att inhandla? Är det mitt under vintern, tex januari/Feburari eller är det nu under hösten? Gissar på att man inte kör en massa utförsäljning på våren?
Kränger du själv eller känner nån som gör det är det klart billigare att handla från tex tyskland
 

Filip.soder

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2021
Hoj
Kawasaki ER6-N 2008
Kränger du själv eller känner nån som gör det är det klart billigare att handla från tex tyskland
Hej, jag har krängt crossdäck förut och upplever ju inte att det är jättesvårt att göra detta själv med vanliga mc däck. Har du någon bra sida från Tyskland att rekommendera?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tack för bra info! ska kolla in mezteler!

Nää rejsigt behöver det ju inte vara, vill bara att det ska vara bra däck som håller haha :)

Tack för bra info!

En till fråga, vet ni när däcken generellt brukar vara som billigast att inhandla? Är det mitt under vintern, tex januari/Feburari eller är det nu under hösten? Gissar på att man inte kör en massa utförsäljning på våren?
Däcktillverkarna kommer med nya modeller vart 3:e år ungefär. Vill du spara några kr kan du ju köpa gamla modellen när dom släppt ett nytt. Tex:
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Michelin är oftast förstavalet när det gäller däck.

Skall man välja annat bör man ha hållbara argument för det.

Med det sagt finns det både bra och dåliga däck av de flesta tillverkare.

Men: Michelin gör väldigt väldigt sällan dåliga däck. Och de håller oftast bäst i längden.
Nu skojar du lite! :krama
Visst är det rätt att de stora däckstillverkarna sällan säljer dåliga däck så även femte bästa däcket är ett bra val! :tummenupp
Om man nu litar på en tidning som MCN som Andersbrink länkade till...
Nu var det visserligen ett uddamärke de använde och originaldäcket tillverkaren satte på var dessutom inte det senaste... :hej

1634056922008.png
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Inte per automatik billigare från tyskland, har beställt både bil och mc-däck från tyskland när däcket jag velat ha varit billigare där. Ibland har det dock varit billigare i sverige.
Så bestäm däckmodell och kolla runt på nätet, svenska som utländska.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köpte just ett set Road 5 från GP503 för drygt 2700 kr ink frakt. Billigt! Delticom ville ha drygt 3500 kr.

Eftersom jag blivit Metzeler-frälst efter att ha kört Michelin i många år så måste jag ju köpa Michelin istället för de däck jag vet jag gillar. :dummer:rofl

Metzeler Z8 Interact som sitter på min hoj har gått åtta(!) SMC-dagar på storbana och drygt 1000 mil gata. Snart slitna ned till varningsmarkörerna, men håller förmodligen några månader till. Imponerande livslängd må jag säga.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blev ett par Roadtec 01 SE! :tummenupp
SE betyder Sportutgåva sa Kjelle och det avgjorde, även om det fanns billigare. :crash
Kan tala om att det går o åka fort på dessa enda som jag inte gillar är att dom släpper direkt (när dom släpper) annars verkar dom hålla väldigt bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top